JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fare for busstreik: Forhandlingene brøt sammen før helga

Det er fare for busstreik fra 7. mai.

Det er fare for busstreik fra 7. mai.

Tormod Ytrehus

Det ble brudd i forhandlingene om ny bussbransjeavtale. Dermed blir det mekling 5. og 6. mai. Dersom den bryter sammen kan det bli busstreik fra lørdag 7. mai

2022042215071820220425095337

tips@fagbladet.no

– ­Det er framdrift på en del områder, men vi kom ikke i mål. Kampen om å heve busslønna opp på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn fortsetter i meklingen, sier forhandlingsleder for Fagforbundet Stein Guldbrandsen.

Forhandlingsleder Stein Guldbrandsen melder om framdrift i forhandlingene for bussjåførene, men ikke nok til at partene unngikk brudd.

Forhandlingsleder Stein Guldbrandsen melder om framdrift i forhandlingene for bussjåførene, men ikke nok til at partene unngikk brudd.

Øystein Windstad

Fagforbundets hovedkrav er å gradvis komme opp på vanlig industriarbeiderlønn. Det var en forutsetning da partene startet arbeidet med bussbransjeavtalen i 2006. Den ønskede lønnsutviklinga har uteblitt, og til tider gått motsatt vei, særlig de siste årene.

De siste offisielle tallene fra Teknisk beregningsutvalg (TBU) og SSB viser at bussbransjen ligger på 91,5 prosent av industrien. Der ble resultatet en økonomisk ramme på 3,7 prosent i deres lønnsoppgjør, og forhandlingslederen for arbeidstakersiden, Fellesforbundets Dag-Einar Sivertsen pekte i sin innledning på at man måtte finne løsninger for at bussbransjen skulle få mer.

Motparten, NHO Transport, dro imidlertid endringen i pensjon som skal gjelde fra første kroner opp som et element i sine krav. Stordranges økonomer hadde regnet ut at det ville koste arbeidsgiverne 85 millioner kroner i året, eller 2,73 kroner timen for hver eneste ansatt.

– Det må det tas hensyn til i den økonomiske rammen for dette oppgjøret, sa Stordrange.

Dette ble allerede før forhandlingene startet blitt avvist av arbeidstakersiden.

– Partene har gode erfaringer med meklingsinstituttet. Vi har stor tro på at vi skal finne en balansert løsning innen meklingsfristen, sier forhandlingsleder for arbeidsgiversiden, Jon H. Stordrange, fra NHO Transport.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon går inn i meklingen sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF). Bussbransjeavtalen omfatter rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere. NHO Transport og Spekter/Vy er motpart i forhandlingene.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy