JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fire store LO-forbund ut mot regjeringen: Krever sammenslåing av vegselskap

Regjeringen Solberg innførte Nye Veier i 2016. Som aksjeselskap er ikke Nye Veier underlagt politisk styring eller avhengig av politiske vedtak knyttet til prioriteringer. Slik skiller det seg kraftig fra Statens vegvesen, som de konkurrerer mot.

Regjeringen Solberg innførte Nye Veier i 2016. Som aksjeselskap er ikke Nye Veier underlagt politisk styring eller avhengig av politiske vedtak knyttet til prioriteringer. Slik skiller det seg kraftig fra Statens vegvesen, som de konkurrerer mot.

Kai Hovden

LO-forbundene mener Nye Veier må innlemmes i Statens vegvesen når Nasjonal Transportplan skal vedtas på Stortinget. Regjeringen står på sitt.

2024042312423220240423124231

helge@lomedia.no

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil beholde selskapet Nye Veier, og hevder at selskapet har bidratt til nytenkning i veisektoren.

Det faller ikke i god jord hos store deler av fagbevegelsen.

Skuffelsen var nemlig stor både hos Fellesforbundet, NTL, Fagforbundet og IE & FLT da det ble klart at Nye Veier er med videre i planene da Nasjonal transportplan (NTP) ble lagt fram i mars.

Nå går de fire LO-forbundene ut i en felles front mot regjeringens forslag til nasjonal transportplan.

Fellesforbundet, Fagforbundet, NTL og IE&FLT krever en opprydding og en slutt på oppsplittingen av fagmiljøet i veisektoren, og vil samle Nye Veier og Statens vegvesen under samme tak.

De fire forbundene representerer nesten tre av fire medlemmer i LO.

Transportkomiteen på Stortinget skal legge fram sin innstilling til NTP 5. juni, og planen skal vedtas i Stortinget en uke senere.

Nye Veier

• Nye Veier er et heleid statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet.

• Nye Veier ble opprettet av Stortinget i 2016. 

• Selskapets oppdrag er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. 

• Nye Veier har hovedkontor i Kristiansand. 

Borgerlig seier

Det var regjeringen til Erna Solberg som i 2016 innførte Nye Veier som et eget heleid, statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet.

Som aksjeselskap er ikke Nye Veier underlagt politisk styring eller avhengig av politiske vedtak knyttet til prioriteringer. Slik skiller det seg kraftig fra Statens vegvesen, som de konkurrerer mot.

Vegvesenet er på sin side politisk styrt og avhengig av bevilgninger over statsbudsjetter fra år til år.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemte mot opprettelsen av Nye Veier i Stortinget. Selskapet har også vært et omstridt tema internt i Arbeiderpartiet.

På landsmøtet i 2021 vedtok Arbeiderpartiet «at det må gjennomføres en samfunnsmessig evaluering av fullførte samferdselsprosjekt for å høste kunnskap som styrker fremtidig organisering og gjennomføring av nye prosjekt».

– Vi sier ikke at vi vil legge ned «Nye Veier» nå, men prosjektet må helt klart evalueres. På sikt bør selskapet implementeres i Statens vegvesen, uttalte forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum til FriFagbevegelse da.

Jørn Eggum og Fellesforbundet vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen..

Jørn Eggum og Fellesforbundet vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen..

Erlend Tro Klette

I dag mener derimot Jørn Eggum at det er på tide at dette skjer.

– Det er avgjørende for hele vår verdiskaping at varer og tjenester når bedrifter og markeder. Våre medlemmer innen transportnæringene har veiene som arbeidsplass. Vi stiller oss bak kravet om at Nye Veier AS blir en del av Statens vegvesen, og at vi får en helhetlig politisk styring over sektoren, sier Jørn Eggum nå.

Nasjonal transportplan: Selskapet Nye Veier får fortsette. Det skuffer tillitsvalgt i Statens vegvesen

Styrkes og utvikles

Forbundsleder i NTL, Kjersti Barsok, var imidlertid like klar på dette for tre år siden, som hun er i dag.

– Vårt mål er som kjent at Statens vegvesen skal styrkes og utvikles, og at Nye Veier skal innlemmes i Statens vegvesen, uttalte hun til FriFagbevegelse i 2021.

Nå er det på overtid at Nye Veier AS innlemmes i Statens vegvesen, sier Barsok, og er skuffet over at ikke regjeringen bruker muligheten gjennom Nasjonal Transportplan til å rydde opp.

Kjersti Barsok og NTL vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen.

Kjersti Barsok og NTL vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen.

Eirik Dahl Viggen

– Tiden for oppsplitting og markedsretting av offentlige virksomheter er over. For å rigge oss for framtida trenger vi kompetanse.

– Da kan ikke staten ha flere aktører som konkurrerer om de samme folka, men som har helt ulike vilkår for å løse samfunnsoppdraget sitt. Det er rett og slett dårlig bruk av ressursene våre, sier Kjersti Barsok.

Hun oppfordrer regjeringen til å gå i forhandlinger med SV på Stortinget, som har tatt til orde for å avvikle selskapet.

– Ved å innlemme Nye Veier i Statens vegvesen blir det mulig å dra nytte av kompetansen deres, samtidig som vi sikrer politisk styring og prioritering, sier Barsok.

– Er ineffektivt

Fagforbundet mener det er ineffektivt å splitte opp offentlig sektor i ulike selskaper med snevre mål.

 Ingunn Reistad Jacobsen og Fagforbundet vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen.

Ingunn Reistad Jacobsen og Fagforbundet vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen.

Knut A. Nygaard

– Vi går inn i en tid hvor det ikke er rom for gigantiske prestisjeprosjekter i veisektoren. Store deler av det eksisterende veinettet i Norge er rasutsatt med et enormt vedlikeholdsetterslep. Det vi trenger, er et sterkt Statens vegvesen som kan se drift, vedlikehold, utbedringer og utbygginger i sammenheng, sier Ingunn Reistad Jacobsen, som er leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

IE & FLT har også jobbet for å innlemme Nye Veier AS i Statens vegvesen, blant annet for å sikre kostnadseffektiviteten i veisektoren.

Merete Jonas og IE&FLT vil at Nye Veier skal bli slått sammen med Statens vegvesen.

Merete Jonas og IE&FLT vil at Nye Veier skal bli slått sammen med Statens vegvesen.

IE&FLT

– Statsråd Jon-Ivar Nygård hevder at satsingen har fungert bra. Det er ikke en helt riktig beskrivelse. Statens vegvesen har ikke samme betingelser som Nye Veier AS, sier Merete Jonas, 1. nestleder i IE & FLT. 

Ap svarer: – Mer for pengene

Statssekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet sier til FriFagbevegelse at Nye Veier blir videreført fordi det har gitt mer vei for pengene.

– Vi har helhetlig politisk styring over veisektoren. Hvilke prosjekter som skal bygges ut, følger av Nasjonal transportplan og Stortingets behandling av denne, sier han i en kommentar.

– Som omtalt i Nasjonal transportplan har regjeringen gått gjennom organiseringen i veisektoren. Som del av dette er det gjennomført en evaluering i regi av Menon Economics. Et av hovedfunnene etter gjennomgangen er at opprettelse av Nye Veier har bidratt til at sektoren har fått mer vei for pengene som benyttes til veibygging, sier han til FriFagbevegelse.

Behandles i juni

Nasjonal Transportplan skal altså etter planen behandles i Stortinget før sommeren. Debatten om Nye Veier vil eventuelt komme i Stortinget i forbindelse med NTP-behandlingen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Ole Palmstrøm

Regjeringen Solberg innførte Nye Veier i 2016. Som aksjeselskap er ikke Nye Veier underlagt politisk styring eller avhengig av politiske vedtak knyttet til prioriteringer. Slik skiller det seg kraftig fra Statens vegvesen, som de konkurrerer mot.

Regjeringen Solberg innførte Nye Veier i 2016. Som aksjeselskap er ikke Nye Veier underlagt politisk styring eller avhengig av politiske vedtak knyttet til prioriteringer. Slik skiller det seg kraftig fra Statens vegvesen, som de konkurrerer mot.

Kai Hovden

helge@lomedia.no

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil beholde selskapet Nye Veier, og hevder at selskapet har bidratt til nytenkning i veisektoren.

Det faller ikke i god jord hos store deler av fagbevegelsen.

Skuffelsen var nemlig stor både hos Fellesforbundet, NTL, Fagforbundet og IE & FLT da det ble klart at Nye Veier er med videre i planene da Nasjonal transportplan (NTP) ble lagt fram i mars.

Nå går de fire LO-forbundene ut i en felles front mot regjeringens forslag til nasjonal transportplan.

Fellesforbundet, Fagforbundet, NTL og IE&FLT krever en opprydding og en slutt på oppsplittingen av fagmiljøet i veisektoren, og vil samle Nye Veier og Statens vegvesen under samme tak.

De fire forbundene representerer nesten tre av fire medlemmer i LO.

Transportkomiteen på Stortinget skal legge fram sin innstilling til NTP 5. juni, og planen skal vedtas i Stortinget en uke senere.

Nye Veier

• Nye Veier er et heleid statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet.

• Nye Veier ble opprettet av Stortinget i 2016. 

• Selskapets oppdrag er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. 

• Nye Veier har hovedkontor i Kristiansand. 

Borgerlig seier

Det var regjeringen til Erna Solberg som i 2016 innførte Nye Veier som et eget heleid, statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet.

Som aksjeselskap er ikke Nye Veier underlagt politisk styring eller avhengig av politiske vedtak knyttet til prioriteringer. Slik skiller det seg kraftig fra Statens vegvesen, som de konkurrerer mot.

Vegvesenet er på sin side politisk styrt og avhengig av bevilgninger over statsbudsjetter fra år til år.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemte mot opprettelsen av Nye Veier i Stortinget. Selskapet har også vært et omstridt tema internt i Arbeiderpartiet.

På landsmøtet i 2021 vedtok Arbeiderpartiet «at det må gjennomføres en samfunnsmessig evaluering av fullførte samferdselsprosjekt for å høste kunnskap som styrker fremtidig organisering og gjennomføring av nye prosjekt».

– Vi sier ikke at vi vil legge ned «Nye Veier» nå, men prosjektet må helt klart evalueres. På sikt bør selskapet implementeres i Statens vegvesen, uttalte forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum til FriFagbevegelse da.

Jørn Eggum og Fellesforbundet vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen..

Jørn Eggum og Fellesforbundet vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen..

Erlend Tro Klette

I dag mener derimot Jørn Eggum at det er på tide at dette skjer.

– Det er avgjørende for hele vår verdiskaping at varer og tjenester når bedrifter og markeder. Våre medlemmer innen transportnæringene har veiene som arbeidsplass. Vi stiller oss bak kravet om at Nye Veier AS blir en del av Statens vegvesen, og at vi får en helhetlig politisk styring over sektoren, sier Jørn Eggum nå.

Nasjonal transportplan: Selskapet Nye Veier får fortsette. Det skuffer tillitsvalgt i Statens vegvesen

Styrkes og utvikles

Forbundsleder i NTL, Kjersti Barsok, var imidlertid like klar på dette for tre år siden, som hun er i dag.

– Vårt mål er som kjent at Statens vegvesen skal styrkes og utvikles, og at Nye Veier skal innlemmes i Statens vegvesen, uttalte hun til FriFagbevegelse i 2021.

Nå er det på overtid at Nye Veier AS innlemmes i Statens vegvesen, sier Barsok, og er skuffet over at ikke regjeringen bruker muligheten gjennom Nasjonal Transportplan til å rydde opp.

Kjersti Barsok og NTL vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen.

Kjersti Barsok og NTL vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen.

Eirik Dahl Viggen

– Tiden for oppsplitting og markedsretting av offentlige virksomheter er over. For å rigge oss for framtida trenger vi kompetanse.

– Da kan ikke staten ha flere aktører som konkurrerer om de samme folka, men som har helt ulike vilkår for å løse samfunnsoppdraget sitt. Det er rett og slett dårlig bruk av ressursene våre, sier Kjersti Barsok.

Hun oppfordrer regjeringen til å gå i forhandlinger med SV på Stortinget, som har tatt til orde for å avvikle selskapet.

– Ved å innlemme Nye Veier i Statens vegvesen blir det mulig å dra nytte av kompetansen deres, samtidig som vi sikrer politisk styring og prioritering, sier Barsok.

– Er ineffektivt

Fagforbundet mener det er ineffektivt å splitte opp offentlig sektor i ulike selskaper med snevre mål.

 Ingunn Reistad Jacobsen og Fagforbundet vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen.

Ingunn Reistad Jacobsen og Fagforbundet vil innlemme Nye Veier i Statens vegvesen.

Knut A. Nygaard

– Vi går inn i en tid hvor det ikke er rom for gigantiske prestisjeprosjekter i veisektoren. Store deler av det eksisterende veinettet i Norge er rasutsatt med et enormt vedlikeholdsetterslep. Det vi trenger, er et sterkt Statens vegvesen som kan se drift, vedlikehold, utbedringer og utbygginger i sammenheng, sier Ingunn Reistad Jacobsen, som er leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

IE & FLT har også jobbet for å innlemme Nye Veier AS i Statens vegvesen, blant annet for å sikre kostnadseffektiviteten i veisektoren.

Merete Jonas og IE&FLT vil at Nye Veier skal bli slått sammen med Statens vegvesen.

Merete Jonas og IE&FLT vil at Nye Veier skal bli slått sammen med Statens vegvesen.

IE&FLT

– Statsråd Jon-Ivar Nygård hevder at satsingen har fungert bra. Det er ikke en helt riktig beskrivelse. Statens vegvesen har ikke samme betingelser som Nye Veier AS, sier Merete Jonas, 1. nestleder i IE & FLT. 

Ap svarer: – Mer for pengene

Statssekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet sier til FriFagbevegelse at Nye Veier blir videreført fordi det har gitt mer vei for pengene.

– Vi har helhetlig politisk styring over veisektoren. Hvilke prosjekter som skal bygges ut, følger av Nasjonal transportplan og Stortingets behandling av denne, sier han i en kommentar.

– Som omtalt i Nasjonal transportplan har regjeringen gått gjennom organiseringen i veisektoren. Som del av dette er det gjennomført en evaluering i regi av Menon Economics. Et av hovedfunnene etter gjennomgangen er at opprettelse av Nye Veier har bidratt til at sektoren har fått mer vei for pengene som benyttes til veibygging, sier han til FriFagbevegelse.

Behandles i juni

Nasjonal Transportplan skal altså etter planen behandles i Stortinget før sommeren. Debatten om Nye Veier vil eventuelt komme i Stortinget i forbindelse med NTP-behandlingen.