JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Inntektstap for kollektivselskaper

Flere fylker kan måtte kutte i rutetilbudet når koronastøtten forsvinner

FARE FOR KUTT: Smitteverntiltakene under koronapandemien kan ha endret folks reisevaner permanent. Nå kan Ruters kollektivtilbud stå foran store kutt.

FARE FOR KUTT: Smitteverntiltakene under koronapandemien kan ha endret folks reisevaner permanent. Nå kan Ruters kollektivtilbud stå foran store kutt.

Emmie Olivia Kristiansen

Hvis ikke regjeringen tar grep, vil flere fylker måtte kutte i kollektivtilbudet. Færre passasjerer gir store inntektstap for kollektivselskapene.

2021102510182020211025101819

Koronastøtte fra staten har holdt liv i mange bussruter de siste to årene, men i statsbudsjettet for neste år har den avgåtte regjeringa bestemt at fylkeskommunene ikke skal få kompensasjon for tapte billettinntekter fra 1. januar 2022.

Nå kan fylkene måtte kutte i tilbudet hvis det går gjennom, skriver Adressa. Men den nye regjeringen vil ikke komme med noen løfter.

– Fylkeskommunene har ansvaret for tilbudet, også med tanke på omstilling når etterspørselen endrer seg, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til avisa.

Store inntektstap

Oslo kommune har det største kollektivtilbudet i Norge. Passasjertallene i uke 41 viser en nedgang i kollektivreiser i Oslo på 22 prosent sammenlignet med samme uke i 2019, skriver Aftenposten. Det var en økning på 5 prosent fra uken før, men den uken var det høstferie.

Halvparten av Ruters inntekter kommer fra billettsalg. Om den nye normalen er 80 prosent av nivået fra 2019, anslår Ruter et billettinntektstap på cirka 1,2 milliarder kroner.

Mer bruk av hjemmekontor og økt motstand mot trengsel etter pandemien er blant grunnene til at bruken av kollektivtrafikk går ned, ifølge en rapport fra Asplan Viak.

Kan komme kutt

– Hvis vi mangler 1,2 milliarder kroner i billettinntekter, har vi ikke annet valg enn å redusere tilbudet, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Hvor mye som må kuttes om ikke passasjerene kommer tilbake, kan ikke Ruter svare på. Men de er klare på at det vil komme betydelige kutt om ikke situasjonen endrer seg. Avgjørelsen om hvilke kutt som eventuelt skal gjøres, må ifølge direktøren tas før nyttår.

– Regjeringen vil følge opp

Samferdselsministeren oppfordrer folk til å ta i bruk kollektivtransporten igjen.

– Det er svært viktig at vi opprettholder dette tilbudet. Vi er nå tilbake i en mer normal situasjon, og det er ingen grunn til ikke å bruke kollektivtransporten, sier han til NRK.

Ifølge Nygård vil regjeringen følge saken tett.

– I budsjettet som er lagt fram fra den forrige regjeringen, så har de ikke fulgt opp dette. Vi er innstilte på å følge opp. Vi er i en budsjettprosess nå, så du får ikke et tydelig svar fra meg om akkurat hva vi skal gjøre, sier han.

(©NTB)

uvakt@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
FARE FOR KUTT: Smitteverntiltakene under koronapandemien kan ha endret folks reisevaner permanent. Nå kan Ruters kollektivtilbud stå foran store kutt.

FARE FOR KUTT: Smitteverntiltakene under koronapandemien kan ha endret folks reisevaner permanent. Nå kan Ruters kollektivtilbud stå foran store kutt.

Emmie Olivia Kristiansen