Strømpris
Flere strømselskaper lurer kundene, mener Forbrukerrådet
Hva selskapene tar for å selge strøm varierer voldsomt. Nå ber Forbrukerrådet folk sjekke og sammenligne.
Kai Hovden
Nå ber Forbrukerrådet strømkunder undersøke forskjellene.
fredrik.moen.gabrielsen@ntb.no
– Selskapene spiller opplagt på forbrukernes manglende innsikt, eller lurer kundene inn i avtaler de ikke skjønner. Strøm er strøm, og de færreste ønsker å betale mer enn de må, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.
Forbrukerrådets oversikt viser at selskapenes påslag varierer fra 0 til 26 øre, noe som utgjør en forskjell på over 4000 kroner i året med et standardforbruk på 16.000 kWh.
• Advarer om svindelforsøk med Helsenorge
– Det er absurd at det er så store prisforskjeller for å selge eksakt samme produkt. At flere selskaper også prakker på kundene sine unødvendige tilleggstjenester, slik som «strømforsikring» og «grønn strøm», hjelper heller ikke, sier Blyverket videre.
Deres klare anbefaling er å sjekke avtalen man har på Forbrukerrådets sammenligningstjeneste.
– Her finner du oversikt over alle strømavtalene i markedet. Navnet på avtalen din finner du på fakturaen eller på «Min side» hos strømsalgselskapet. Selve byttet er gjort med få tastetrykk og ordnes av ditt nye selskap, sier hun.