Alf Ragnar Olsen (tekst og foto)" />

Postansatte på Oslo lufthavn

Flyposten skal fortsatt fram: Håndterer nær 70 flyvninger hver uke

FLYENE LASTES: Vårsola skinner over Gardermoen i det Amanuel Meles Mahdere (midt i bildet) og kollegene laster postflyet til Tromsø.

FLYENE LASTES: Vårsola skinner over Gardermoen i det Amanuel Meles Mahdere (midt i bildet) og kollegene laster postflyet til Tromsø.

Alf Ragnar Olsen

Trivselen er høy hos flypostgjengen på Gardermoen, tross usikkerhet og endringer. Her lastes og losses nær sytti «egne» flyvninger i uka, og ­enheten er et bindeledd i logistikken mellom terminaler i nord og sør.

2022042709072120220427090744

alf@lomedia.no

Jeg blir hentet på parkeringen ved Vestporten på Oslo lufthavn, sju kilometer fra passasjerterminalen.

– La bilen stå, så sitter du på meg videre inn, smiler Iftekhar Khan.

Vi kjører gjennom en ny bom, med kurs for Nettverk Norges enhet på landets hovedflyplass. Khan peker mot baneområdet i nordøst. I det fjerne står to postfly foran et fly fra Norwegian.

– Da pandemien herjet, sto det mange fly i opplag her. Heldigvis er ting bortimot normale nå, sier han.

Hektisk før avgang

På terminalen er det full fart. Ved transportbåndet er det en kontrollstasjon, hvor all post skannes for å luke ut objekter som ikke kan sendes med fly.

– Den jobben utføres av innleide vektere, opplyser Iftekhar Khan.

– Noe kan ikke sendes med fly, og det er noe avsenderne kan finne informasjon om. Men bevisst eller ubevisst slurves det, så noen pakker lukes ut daglig, sier han.

Samlet må omtrent en konteiner daglig rutes om og sendes videre med overflatetransport – tog, godsbil eller båt.

Det nærmer seg ny avgang, og postsendingene til Tromsø skal produseres ferdig.

Eline Kjos Nilsen laster opp den siste ladningen med pakker som skal sikkerhetskontrolleres før de kan lastes. Hun skryter av kollegene.

Siste ladning: Eline Kjos Nilsen laster opp de siste pakkene som skal scannes til neste flyvning.

Siste ladning: Eline Kjos Nilsen laster opp de siste pakkene som skal scannes til neste flyvning.

Alf Ragnar Olsen

– Jeg jobbet på hotell da koronaen slo til. Da jeg ble permittert, sjekket jeg mulighetene for jobb her og var heldig. Nå har det gått halvannet år, og jeg liker meg veldig godt, sier Nilsen.

{f1}

Håper på godt oppgjør

I andre enden av båndet tar terminalarbeider Amanuel Meles Mahdere hånd om posten som er kontrollert, og klargjør alt for lasting på flyet.

TRIVES: - Vi er spente på årets lønnsoppgjør. Alt er blitt dyrere, så vi håper det blir et solid tillegg, sier Amanuel Meles Mahdere.

TRIVES: - Vi er spente på årets lønnsoppgjør. Alt er blitt dyrere, så vi håper det blir et solid tillegg, sier Amanuel Meles Mahdere.

Alf Ragnar Olsen

– Det er en bra gjeng her og god stemning på jobb. Det betyr mye. Jeg bor på Jessheim og har kort reisevei til jobb. Nå gjelder det bare at det blir et godt lønnsoppgjør, smiler Mahdere, som har jobbet her siden 2018.

Veteran Åge «Jegern» Johansen er i gang med å laste pallevis med såkalte jordbærkasser i godsbilen. Nordlendingen startet i Posten i 1985 og nærmer seg fire tiår i bedriften.

– Jeg startet på Fornebu, med en ganske livlig gjeng. En fin blanding av trøndere, bergensere, nordlendinger og noen østlendinger. Miljøet var enestående bra, og vi hang mye sammen på fritida også. Artige tider, og jeg trives fortsatt, smiler han og skyver trallene ut på lasterampen.

Alf Ragnar Olsen

Lønnsoppgjøret er også driftskoordinator Stig Are Gulbrandsen spent på.

– Alt øker i pris. Strøm- og drivstoffprisene har jo vært helt ville. Når Posten samtidig går så det suser, får folk så klart forventninger. Alt under fem prosent vil være for dårlig. Kanskje bør kravene starte på 8–9 prosent, for man får aldri det man krever, mener han.

Endringer og usikkerhet

Enheten har opplevd store omstillinger. Før 2018 ble langt mer post sendt med fly, sier regional tillitsvalgt Ronald Eriksen. Så kom det endringer i konsesjonen.

– Brevpost fikk to dagers fremsendingstid, og mer kunne sendes med bil eller tog. Terminalene i Bodø, Tromsø og Svalbard skulle fortsatt ha postfly, men brevterminalen på Evenes ble nedlagt, og dette ga samlet sett en sterk reduksjon i antall flyvninger. Før det hadde vi 11 årsverk på Gardermoen, totalt 16 stillinger. Etter kuttene sto vi igjen med fire årsverk – tre på heltid og to deltidsstillinger. Et nedtrekk på 11 stillinger, sier Eriksen.

Iftekhar Kahn nikker. Stadige endringer og tilpasninger har blitt en del av hverdagen.

– Det var store kutt den gangen. Men fra juni 2019 ble det igjen satt inn fraktefly på Sør-Norge for ekspress over natt-pakkene. Det ga mer å gjøre, slik at jeg kunne øke med seks deltidsstillinger, sier han.

Venter på oppgjøret: Driftskoordinator Stig Are Gulbrandsen (t.h.) og transportleder Iftekhar Khan er spent på årets lønnsoppgjør.

Venter på oppgjøret: Driftskoordinator Stig Are Gulbrandsen (t.h.) og transportleder Iftekhar Khan er spent på årets lønnsoppgjør.

Alf Ragnar Olsen

Fra årsskiftet ble mer av Posten til Nord-Norge flyttet over fra fly til overflate. Foreløpig har det ikke utløst nedtrekk på Gardermoen.

– De ansatte kjenner nok på usikkerheten, men sier ikke så mye om det, kanskje fordi de er så få ansatte. Men ja, vi er forberedt på at det kan komme endringer, sier Khan.

Så bærer det ut på flyoppstillingsplassen, etter ny sikkerhetskontroll.

– Vi leverer godset fram til flyet. Et innleid handlingselskap laster flyene og har ansvar for riktig vektfordeling og sikring inne i flyene, forteller Stig Are Gulbrandsen.

Få minutter senere er jobben gjort, til oppsatt tid. Flyposten er i rute. Men sånn er det ikke alltid.

– Nei, ofte er det ytre forhold som påvirker oss. Det kan være forsinkelser ut fra terminalene, ulykker eller kork på veiene hit, slik at ting kommer sent inn. Andre ganger er det tekniske ting på flyene, og under koronaen skapte karantenebestemmelsene for utenlandske piloter utfordringer. Men sistnevnte ligger bak oss nå, får vi tro, sier Gulbrandsen.

Få minutter senere setter flyet nesen nordover.

Linjetrafikkenheten på OSL

Håndterer 17 avganger og ankomster daglig

Flyvningene går fire dager i uka, totalt 68 flyvninger

Har flyvninger til og via Bodø, Tromsø, Longyearbyen, Stavanger, Bergen, Trondheim og Ålesund

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy