Pixabay
titti.brun@fagbladet.no
– All forskning viser at relasjonsledelse, gjerne kombinert med en dæsj med visjoner, gir best resultat både for de ansatte og bedriften, sier professor Øyvind Lund Martinsen til Fagbladet. Han leder institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI.
• Lederen må kjenne sine ansatte
Målstyring er ut
Helt siden 1800-tallet har man vært på jakt etter oppskriften på den beste lederstilen. Man har trodd ledelse var arvelig, tilbudt bonuser og vært oppgaveorientert. I senere år har resultat- og målstyring vært mantra.
– Bare se på stillingsannonsene; det er sjelden noen søker etter «en litt grei leder». Problemet er at de resultatorienterte ofte er på kollisjonskurs med de ansatte. Arbeidslivet har forandret seg. Ansatte mister motivasjonen hvis de ikke får påvirke hvordan de skal gjøre jobben, sier Lund Martinsen.
• – Målstyring koster samfunnet milliarder
Tre lederstiler
BI-professoren peker på tre væremåter som leder.
• Styringsorientert ledelse
• Endringsorientert ledelse
• Relasjonsorientert ledelse
Mål- og styringsledelse
Styringsledelse, der lederen bestemmer hvem som skal gjøre hva, når og hvordan. Eller «Hopp, så får du kjeks-ledelse», som han kaller det i det underholdende foredraget
«Den beste ledelse» som ligger på YOUTUBE.En lederstil som innebærer å sykle Birken og løpe maraton og være opptatt av prestasjonsstyring, har han lite til overs for.
– Oppgaveorienterte ledelse kan man jo prøve når alt annet ikke virker, mener Lund Martinsen.
• – Det må gå an å drive sykehus uten at vi er negative på forsida av avisene hver dag
Visjonære ledere
Den endringsorienterte lederen inspirerer og viser et aspekt av en visjon eller andre forhold som gir arbeidet mening. Sagt på en annen måte: Rett og slett at medarbeiderne ser meninga med jobben.
– Det er fint med optimistiske ansatte. Utover det viser ikke studier at bedriftsresultatet blir bedre.
• – Skit i måla, la oss gå for kvalitet
Studier viser en klar vinner
Vinneren er den relasjonsorienterte lederen. En leder som gir medarbeiderne støtte, omtanke, veiledning og utviklingsmuligheter. En leder som ser som sin oppgave å sette den enkelte i stand til å gjøre en god jobb.
– Hovedfokus er å tilrettelegge for de ansatte. Sikre at de har kunnskapen de trenger. Og ikke minst; viser empati for den enkeltes situasjon på jobben.
Dårlige ledere
I foredraget viser Lund Martinsen til studier som viser at hver tredje norske medarbeider gir sin nærmeste leder strykkarakter i ledelse.
En femtedel av lederne innrømmer at de stort sett ikke bruker tid på ledelse.
Motivere ansatte
All forskning hittil viser at man bør legge vekt på relasjonsledelse. Den gode lederen oppmuntrer til initiativ, lytter, fokuserer på sterke sider og støtter medarbeiderne i deres måloppnåelse.
Et siste råd:
– Gode prosesser gir gode resultat, påpeker Lund Martinsen.
Relasjonsledelse handler om å påvirke mennesker gjennom relasjoner.
LURVETE: Slik ser det ut når lurv har dekket den opprinnelige tareskogen. Sveip til høyre >> for å sammenligne med frisk tareskog.
Janne Gitmark / NIVA
VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.
Bjørn A. Grimstad
INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.
Øystein Windstad
Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.
Bjørn A. Grimstad
Stine Ersland
Ingerid Jordal
SUPERVIKTIG: En renholder går mange tusen skritt hver dag, ofte på betong, men sko tilpasset jobben må de fleste sørge for selv.
Werner Juvik