GODT BETALT: Toppsjefene i Jernbane-Norge tjener godt. Fra venstre Geir Isaksen: (Vygruppen), Philipp Engedal (Flytoget) og Ingvild Storås (Baneservice)
Ole Palmstrøm /
morten.hansen@lomedia.no
Ifølge Statens eierberetning for 2019 hadde toppsjefene i Flytoget, Vygruppen og Norske tog negativ lønnsutvikling fra 2018 til 2019.
Mest ned gikk Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog. Han fikk åtte prosent mindre i lønn. Selv påpeker Risan at det har en naturlig forklaring: I 2018 fikk han blant annet utbetalt kompensasjon for bortfall av bonusavtale.
– Jeg har hatt en normal lønnsutvikling på linje med selskapet for øvrig, skriver Risan i en epost.
Han viser til notene i regnskapet, der det blant annet heter at administrerende direktør økte lønnen med 226.000 kroner fra 1.684 000 til 1.895.000 kroner fra 2017 til 2018.
Bortsett fra årlig regulering av lønn er grunnen til denne økningen at bonusen fra 2017 på kr. 213.000 ble utbetalt i 2018, samt at han har fått kompensert bortfall av bonus for 2018 i samme år.
• Dette er snittlønnen i 350 yrker
Reddet av fastlønna
Både Geir Isaksen, konsernsjef i Vygruppen, og Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget, gikk 2 prosent ned i lønn som følge av mindre utbetalt i bonus.
Mens Isaksen fikk en økning i fastlønnen som tilsvarte gjennomsnittet i frontfaget – tre prosent – dempet Philipp Engedal bonusfallet med en fastlønnsvekst på det dobbelte – seks prosent.
Det kan også legges til at Engedals samlede lønnsvekst de foregående år var på 15 prosent.
{f1}
13 prosent mer
Det er imidlertid ikke alle piler som peker nedover. Jernbanesektoren har også sine lønnsvinnere. Best ut kom Ingvild Storås, administrerende direktør i Baneservice. Hun fikk 5 prosent økning av fastlønnen og drøye 300 000 kroner utbetalt i bonus. Til sammen ble det hele 13 prosents lønnsvekst. Storås tjente rundt 3,3 millioner kroner i 2019.
Johnny Welle, administrerende direktør i Entur, tjener en million mindre enn Storås, men fikk en samlet lønnsøkning på 9 prosent. Også her var økningen i fastlønnen på 5 prosent.
Som frontfaget
Gorm Frimannslund, administrerende direktør i Bane Nor, fikk en samlet lønnsvekst på 4 prosent – som må kunne sies å være innenfor intensjonen til frontfagsmodellen. Fastlønnen økte med tre prosent.
Mantena fikk en ny administrerende direktør, og lønnsveksten er derfor ikke mulig å beregne.
Toppsjefenes lønn (i kroner)
Geir Isaksen, Vygruppen 6 166 000
Philipp Engedal, Flytoget 3 443 000
Ingvild Storås, Baneservice 3 335 000
Gorm Frimannslund, Bane Nor 3 166 000
Johnny Welle, Entur 2 329 000
Øystein Risan, Norske tog 2 302 000
Kilde: Statens eierberetning for 2019
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø