FÅR ETTERBETALT: Arbeidsretten har fastslått at fagbrev som tungbilsjåfør er relevant også for funksjonærene. Nå kommer solid etterbetaling, bekrefter Ove Andreas Solberg.
Ola Tømmerås
ola.tommeras@fagbladet.no
Det jobber 240 funksjonærer på kontorene i Nettbuss, nå en del av Vy. De fleste av dem er rekruttert fra bussjåførene og har dermed fagbrev som tungbilsjåfører. De har imidlertid ikke fått uttelling for denne kompetansen.
Nå får funksjonærene etterbetalt ti kroner for hver time de har jobbet siden tariffavtalen trådte i kraft 1. april 2016. Det utgjør 50.000 til 60.000 kroner per ansatt og et tosifret millionbeløp totalt.
Rivende uenig
Arbeidsgiver har både framført at fagbrev som tungbilsjåfør ikke er relevant i jobben som funksjonær, at et tillegg på ti kroner timen for fagbrev må anses å være en del av lønna og at det ikke skal etterbetales ved en endring.
Vant på alle punkter
Nå har dommen falt. LO ved Fagforbundet vant på alle punkter på vegne av bussfunksjonærene.
– Grovt regnet vil dette gi minst 50.000 kroner i etterbetaling til hver funksjonær som har fagbrev, sier tidligere konserntillitsvalgt Ove Andreas Solberg.
Han gikk av som konserntillitsvalgt for Nettbuss i mars og er nå leder på fulltid for yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Buskerud. Han har fulgt saken som tillitsvalgt fra starten.
Viktig prinsipp
– Det er veldig moro med en så solid seier. Det er et viktig prinsipp som slås fast i dommen, at kompetanse skal belønnes. Tariffavtalen vi signerte i 2016, er bygd på samme prinsipp. Jeg er overrasket over at vi måtte gå rettens vei for at funksjonærene skulle få uttelling for sin kompetanse, kommenterer Solberg.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø