Håper på dialog om havnekonflikten
– ILO-konvensjonen skal helt klart følges i Oslo havn, lover kommende byregjeringsleder, Raymond Johansen. Det har gitt bryggearbeiderne et håp om at konflikten i havna kan la seg løse.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Bryggearbeiderne i Oslo er utestengt fra losse- og lastearbeidet de mener de har fortrinnsrett til å utføre. Ifølge bryggearbeiderne og Norsk transportarbeiderforbund er fortrinnsretten helt klart beskyttet av ILO-konvensjon 137 som Norge ratifiserte i 1974.
Da påtroppende leder av byregjeringen i Oslo, Raymond Johansen, la fram samarbeidsplattformen med SV og Miljøpartiet de grønne i går, svarte han slik på spørsmål fra Fagbladet om framtida til Oslo havn:
– ILO-konvensjonen skal helt klart følges.
– Bytt ut styreleder
– De politisk oppnevnte representantene i havnestyret må byttes ut, slik at vi får et flertall som faktisk ønsker å følge ILO-konvensjonen, sier nestleder Tommy Torgersen i Oslo bryggearbeiderforening.
Han er spent på hvilke virkemidler den kommende byregjeringen vil bruke for å legge press på operatørene i Oslo havn. 1. februar overtok det tyrkiske selskapet Yilport driften av Oslo havn på en 20 år lang kontrakt.
Flertallet i Oslo havns styre mener selskapet har rett til å bruke egne ansatte framfor havnas bryggearbeidere til lossing og lasting. De støtter seg til dommen fra Arbeidsretten i fjor, og deres tolkning av denne.
– Dagens styreleder i Oslo havn er pådriver sammen med flertallet, for å la operatørene i havna losse og laste uten å bruke bryggearbeiderne. Det må nok en ny havneledelse til for at ILO-konvensjonen skal respekteres, kommenterer Torgersen.
Samme dom – to tolkninger
– Oslo havn følger allerede ILO-konvensjonen, er svaret fra styreleder i Oslo havn, Bernt Stilluf Karlsen. Han ser ingen grunn til å endre noen praksis i havna som følge av at påtroppende byregjeringsleder vil at konvensjoen skal etterfølges.
– Arbeidsrettens dom er helt klar. Bryggearbeiderne har ikke fortrinnsrett. Altså følger vi ILO-konvensjonen, framholder Stilluf Karlsen overfor Fagbladet.
– Han blander kortene, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk transportarbeiderforbund, lettere oppgitt.
– Arbeidsretten sier ingenting om hvorvidt ILO-konvensjonen følges eller ikke. Den setter et videre innhold i begrepet eksklusiv havn enn tidligere, men tariffbestemmelsene og dermed ILO-konvensjonen brytes like fullt når våre folk nektes fortrinnsrett til lassing og lossing. Dersom Stilluf Karlsen vil følge ILO-konvensjonen, så ser jeg fram til at han legger forholdene til rette slik at lokale bryggearbeidere må brukes, kommenterer Hansen.