JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Har jobbet mot buss på anbud i alle år: – Ble rørt av å høre vedtaket

AVVIKLER BESTILLERSELSKAP: Brakar AS avløses. - Det er et godt steg mot å kjøre bussene selv, mener leder av Yrkesskejons samferdsel og teknisk i Fagforbundet Buskerud og Akershus.

AVVIKLER BESTILLERSELSKAP: Brakar AS avløses. - Det er et godt steg mot å kjøre bussene selv, mener leder av Yrkesskejons samferdsel og teknisk i Fagforbundet Buskerud og Akershus.

Privat

Brakar AS oppløses. Buskerud fylkeskommune overtar selv alle ansatte, plikter og rettigheter.

2024102414580320241024145803

ola.tommeras@fagbladet.no

Vedtaket var som musikk i ørene til leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Buskerud og Akershus, Over Andreas Solberg. Han deltok selv på fylkesstyremøtet.

Også Høyresiden sa ja

Solberg har kjørt buss siden 1994 og vært tillitsvalgt like lenge. Han har jobbet i alle år mot dagens modell der et offentlig eid aksjeselskap administrerer busstjenesten med anbud.

– Selskapsformen egnet seg ikke for tjenesten. Da fraskriver fylkeskommunen seg den politiske styringa, sier Solberg. Han er glad, nesten rørt, over at også Høyre- og Frp-representanter gikk helhjertet inn for å oppløse Brakar AS.

Kun fire representanter gikk imot forslaget, selv om det var i strid med både administrasjonen og fagkonsulenters anbefaling.

Vedtaket er historisk. I løpet av 2000-tallet har så godt som all rutetransport i Norge blitt satt ut på anbud. De fleste fylkeskommuner har opprettet eksterne selskap til å styre bestilling og oppfølging. Det mest kjente er Ruter i Oslo og Akershus. Buskerud er det første fylket som reverserer dette.

Kollektivselskapet oppløses

– Vi mistet styringa

– Vi føler ikke vi har hatt muligheten til å styre dette slik vi ønsker. Det har vært frustrerende, sa Mari Djupvik Bråthen fra Høyre, ifølge Drammens Tidende.

Vedtaket om å oppløse administrasjonsselskapet og legge det inn i fylkeskommunens administrasjon skjer i strid med fylkeskommunedirektørens anbefaling og konklusjon i konsulentrapport. Deres råd var å beholde Brakar AS, men endre hvordan eierskap ble forvaltet.

– Jeg er ikke overbevist over at dette kan forbedres slik vi styrer i dag. Vi vil ikke få den fleksibiliteten vi trenger. Dette er en ypperlig timing til å gjøre denne endringen, og jeg gleder meg, slo Høyre-politikeren fast.

Steg i retning egenregi

Solberg har fartstid som bussfører og tillitsvalgt gjennom 30 år. Han har jobbet mens buss var i egenregi og etter at det ble satt ut på anbud. Anbudene ble administrert av eksterne aksjeselskaper, først gjennom Vestviken AS fra 2004 som administrerte anbud for Vestfold, Telemark og Buskerud. Senere gikk Buskerud ut av dette samarbeidet og opprettet Brakar AS i 2009, som fylkeskommunen altså nå oppløser.

– Dette er et godt steg i retningen at også bussene igjen blir kjørt i egenregi, sier Ove Andreas Solberg.

– Med administrering i egenregi blir det kortere vei for tillitsvalgte til politiske beslutninger. Politikerne har tettere styring på kollektivtrafikken. Da må de også stå for det de lover om satsing på kollektivtrafikk, sier Solberg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Ola Tømmerås

AVVIKLER BESTILLERSELSKAP: Brakar AS avløses. - Det er et godt steg mot å kjøre bussene selv, mener leder av Yrkesskejons samferdsel og teknisk i Fagforbundet Buskerud og Akershus.

AVVIKLER BESTILLERSELSKAP: Brakar AS avløses. - Det er et godt steg mot å kjøre bussene selv, mener leder av Yrkesskejons samferdsel og teknisk i Fagforbundet Buskerud og Akershus.

Privat

ola.tommeras@fagbladet.no

Vedtaket var som musikk i ørene til leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Buskerud og Akershus, Over Andreas Solberg. Han deltok selv på fylkesstyremøtet.

Også Høyresiden sa ja

Solberg har kjørt buss siden 1994 og vært tillitsvalgt like lenge. Han har jobbet i alle år mot dagens modell der et offentlig eid aksjeselskap administrerer busstjenesten med anbud.

– Selskapsformen egnet seg ikke for tjenesten. Da fraskriver fylkeskommunen seg den politiske styringa, sier Solberg. Han er glad, nesten rørt, over at også Høyre- og Frp-representanter gikk helhjertet inn for å oppløse Brakar AS.

Kun fire representanter gikk imot forslaget, selv om det var i strid med både administrasjonen og fagkonsulenters anbefaling.

Vedtaket er historisk. I løpet av 2000-tallet har så godt som all rutetransport i Norge blitt satt ut på anbud. De fleste fylkeskommuner har opprettet eksterne selskap til å styre bestilling og oppfølging. Det mest kjente er Ruter i Oslo og Akershus. Buskerud er det første fylket som reverserer dette.

Kollektivselskapet oppløses

– Vi mistet styringa

– Vi føler ikke vi har hatt muligheten til å styre dette slik vi ønsker. Det har vært frustrerende, sa Mari Djupvik Bråthen fra Høyre, ifølge Drammens Tidende.

Vedtaket om å oppløse administrasjonsselskapet og legge det inn i fylkeskommunens administrasjon skjer i strid med fylkeskommunedirektørens anbefaling og konklusjon i konsulentrapport. Deres råd var å beholde Brakar AS, men endre hvordan eierskap ble forvaltet.

– Jeg er ikke overbevist over at dette kan forbedres slik vi styrer i dag. Vi vil ikke få den fleksibiliteten vi trenger. Dette er en ypperlig timing til å gjøre denne endringen, og jeg gleder meg, slo Høyre-politikeren fast.

Steg i retning egenregi

Solberg har fartstid som bussfører og tillitsvalgt gjennom 30 år. Han har jobbet mens buss var i egenregi og etter at det ble satt ut på anbud. Anbudene ble administrert av eksterne aksjeselskaper, først gjennom Vestviken AS fra 2004 som administrerte anbud for Vestfold, Telemark og Buskerud. Senere gikk Buskerud ut av dette samarbeidet og opprettet Brakar AS i 2009, som fylkeskommunen altså nå oppløser.

– Dette er et godt steg i retningen at også bussene igjen blir kjørt i egenregi, sier Ove Andreas Solberg.

– Med administrering i egenregi blir det kortere vei for tillitsvalgte til politiske beslutninger. Politikerne har tettere styring på kollektivtrafikken. Da må de også stå for det de lover om satsing på kollektivtrafikk, sier Solberg.