JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Håvard bulket politibilen med trikken. Det gjorde ham til ukas klikkvinner

FOR EI UKE: Trikkeuhellet til Håvard Pedersen-Nafstad gikk viralt med det meste av vittigheter om politiet på sporet. Morgenen etter brakk han beinet.

FOR EI UKE: Trikkeuhellet til Håvard Pedersen-Nafstad gikk viralt med det meste av vittigheter om politiet på sporet. Morgenen etter brakk han beinet.

Anita Artnzen

Dette er Håvard, trikkeføreren som «sporløst forsvant», ifølge meldingene som gikk viralt etter at en parkert politibil ble bulket av trikken.

2023100612402220231006131223

ola.tommeras@fagbladet.no

Det ble en arbeidsdag utenom det vanlige, da trikkefører Håvard Pedersen-Nafstad (43) førte Oslo-trikk nummer 12 fra Kontraskjæret opp Akersgata og over i Prinsens gate. Der stod det parkert en politibil. Delvis på fortauet og veldig nær sporet.

Det som skjedde deretter var dog ikke fullt så sprøtt som man kunne få inntrykk av etter politiets twittermelding «Vi søker etter en trikk som stakk av etter å ha kjørt på en politibil». Meldingen ble etterfulgt av humoristiske vrier fra NTB til riksaviser, lokalaviser og sosiale medier. Før Håvard hadde parkert trikken, var uhellet gått grundig viralt.

Har du sett VG?

Har du sett VG? spurte en kollega på trikkestallen på Grefsen etter at Håvard hadde parkert og forklart seg for politiet.

– Det var rart. Jeg hadde jo kontakt med dem hele tiden, sier Håvard, som egentlig er litt flau over uhellet.

Mediene var fulle av vittigheter og harselas over det som syntes å være en politijakt etter en sporløst forsvunnet trikk.

Alt etter boka

Han stakk ikke av med trikken. Egentlig skjedde alt etter boka, bortsett fra at politiet ble en bil mindre den dagen. Den fikk omfattende skader, ifølge politiet. Håvard forklarer:

– I Akersgata/Prinsens gate er det flettespor, lyskryss og fotgjengerovergang. Midt i det hele sto politibilen, en kassebil. Jeg kom sakte og stoppa. Stakk hodet ut for å sjekke klaringa. Jeg sa til en av betjentene at de nok sto i veien for møtende trikk som ville komme hvert øyeblikk. Det så ut til å være akkurat klaring for meg. Du kommer deg forbi, mente også politibetjenten.

Det var ikke klaring nok, konstaterte alle involverte senere.

Passasjer sa ifra

– Jeg ventet på grønt og kjørte, forklarer Håvard.

I dette krysset går flere spor over i samme spor. Det gjorde at det rumlet og bråkte i den 40 år gamle trikken da Håvard krysset. Bakenden svingte litt lenger ut enn fronten, og Håvard hørte ikke at klaringen var akkurat IKKE god nok.

– Like nede i gata varslet en passasjer meg om at vi hadde vært borti politibilen. Jeg kalte opp trafikkleder umiddelbart, og la ut ferdsskriveren, slik at alle data om hastigheter og stopp ble tilgjengelig.

Da han kom fram til Disen, fikk han beskjed om å komme til trikkestallen på Grefsen. Der ble det avhør.

– Det var egentlig veldig greit. Hovedverneombudet var med, og alt var rolig.

I sosiale medier derimot, var det ikke rolig. Det kokte med morsomheter, henvisninger til Kardemommebys politimester Bastian og harselas med Oslo-politiet som forsøkte å komme på sporet etter trikken.

Riks- og lokalmedier kastet seg på kanskje ukens vittigste klikkmaskin.

Et faktisk problem

Håvard håper likevel at det kan komme noe positivt ut av oppmerksomheten uhellet medførte. Parkerte biler er et problem, spesielt på vinteren når brøytekanter presser kjøretøy lenger ut i veibanen.

– Vi kan ikke svinge unna når biler er parkert for nærme sporet, heller ikke om de er uniformert. Det skaper mye forsinkelser, sier Håvard.

Han legger til med et hjertesukk:

– Jeg skulle ønske at ikke bare bilister tenker seg om når de parkerer, men at også fotgjengere tar inn over seg at vi kjører med opptil 80 tonn. Vi har stopplengde også i lave hastigheter.

Uhell kommer aldri alene

Ordkløveri om å være på sporet ble det mange av. Noen timer senere kunne munnhellene fortsatt, for et uhell kommer sjelden alene.

Dagen etter, på vei til jobb tidlig lørdag morgen snubler Håvard i trappa. Det ender på legevakta med to brudd i foten.

– Jo, jeg håper at denne uka ender litt roligere, medgir han. 

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
FOR EI UKE: Trikkeuhellet til Håvard Pedersen-Nafstad gikk viralt med det meste av vittigheter om politiet på sporet. Morgenen etter brakk han beinet.

FOR EI UKE: Trikkeuhellet til Håvard Pedersen-Nafstad gikk viralt med det meste av vittigheter om politiet på sporet. Morgenen etter brakk han beinet.

Anita Artnzen

FOR EI UKE: Trikkeuhellet til Håvard Pedersen-Nafstad gikk viralt med det meste av vittigheter om politiet på sporet. Morgenen etter brakk han beinet.

FOR EI UKE: Trikkeuhellet til Håvard Pedersen-Nafstad gikk viralt med det meste av vittigheter om politiet på sporet. Morgenen etter brakk han beinet.

Anita Artnzen