Helgeførere i Sporveien melder seg ut i protest
UTMELDTE: Etter å ha blitt erklært uønsket av ledelsen i Sporveien AS, meldte det tidligere styret i Helgedagsbetjeningens klubb seg ut av Fagforbundet og inn i Yrkestrafikkforbundet. Nestleder Jan Egil Ødegård (t.v.), leder Stian Haldsrud og sekretær Nils Reichelt (t.h) sier at de siden april har jobbet for å kunne bli i LO-systemet og Fagforbundet. - Men det viste seg å bli for vanskelig, sier Ødegård.
Jo Straube
Helgeførerne på trikk og t-bane i Oslo har hatt egne tillitsvalgte siden 1946. Nå sier ledelsen i Sporveien AS nei – og Fagforbundet sentralt sier kampen er tapt. Det skaper bråk i sporveismiljøet.
ronnaug.jarlsbo@fagbladet.no
Kjører du trikk eller T-bane i Oslo og er medlem av Fagforbundet, er du med i en av tre klubber: Sporvognklubben, T-baneklubben eller Helgedagsklubben.
Noen dager i forkant av årets tarifforhandlinger, nærmere bestemt mandag 22. april, klokka 21.57, fikk lederen i Helgedagsklubben en møteinnkalling fra konsernets daværende HR-sjef med overskriften «Organisering av Helgedagsbetjeningens klubb i Sporveiskonsernet.»
– Beskjeden kom som lyn fra klar himmel, sier daværende klubbleder Stian Haldsrud.
– Vanskelige tillitsvalgte
E-posten, som Fagbladet har lest, ble innledet med å slå fast at medlemmene i Helgedagsbetjeningens klubb jobber for to ulike selskaper, henholdsvis Trikk AS og T-bane AS.
Derfor er det «hensiktsmessig for Sporveien» at de er organisert i henholdsvis trikke- eller T-baneklubben.
Saken oppsummert
Endring i organisering: Sporveien AS ønsker ikke lenger å forholde seg til Helgedagsbetjeningens klubb, som organiserer ansatte som kun jobber helg, på grunn av deres tilknytning til både trikk- og T-baneselskapet.
Konflikt om ansiennitet: Det har vært konflikter om hvordan ansiennitet skal beregnes for helgeansatte, noe som har skapt misnøye blant medlemmene i Helgedagsbetjeningens klubb.
Bytte av fagforening: Mange medlemmer av Helgedagsbetjeningens klubb har meldt seg ut av Fagforbundet og gått over til Yrkestrafikkforbundet (YTF), hvor de har dannet en ny avdeling.
Splittelse og usikker fremtid: Denne situasjonen har ført til en splittelse blant de ansatte, og det er usikkert hvordan helgeansattes interesser vil bli ivaretatt fremover.
Oppsummeringen er laget av en KI og kvalitetssikret av Fagbladet
• Møt T-banefører Stein: – I åttende klasse fikk jeg prøve meg en uke i arbeidslivet. Jeg bestemte meg for å ikke gjøre det igjen
Han minner også om at det står i avtalen mellom LO og arbeidsgiverforeningen Spekter at «forholdet mellom ledelsen og ansatte skal være basert på dialog, tillit og gjensidig respekt mellom partene på alle nivåer.»
I e-posten kommer det tydelig fram at ledelsen opplever Helgedagsbetjeningens klubb som vanskelige å samarbeide med. At de (...) «i liten grad søker å etablere et tillitsforhold til bedriftens representanter og i svært liten grad viser de nevnte representantene eller annen form for gjensidig respekt.»
E-posten ble avsluttet med en innkalling til et møte mellom ledelsen, Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) og lederen for Helgedagsbetjeningens klubb.
Ifølge Haldsrud trakk bedriften senere tilbake påstandene om vanskelig samarbeid, med begrunnelsen at ingen i administrasjonen på trikk og bane kjente seg igjen.
– Vi har samarbeidet godt med administrasjonen, men selvsagt stilt kritiske spørsmål der det har vært nødvendig, sier Haldsrud.
Etter å ha lest e-posten var Stian Haldsrud likevel ikke i tvil om bakgrunnen for møteinnkallingen: Etter 80 år ville ikke ledelsen i Sporveien AS lenger forholde seg til helgeførernes tillitsvalgte.
UKJENT FØLGE: I forrige uke fikk Fagbladet opplyst at over 70 personer hadde meldt seg ut av Helgedagsbetjeningens klubb i OSA. Styret i avdeling 172 i YTF vil ikke avsløre hvor mange tidligere klubbmedlemmer som har slått følge med dem fra OSA og Fagforbundet.
Jo Straube
Ulike interesser
I dag er det rundt 230 personer i Sporveien AS som kun jobber helg. Rundt 200 av disse har inntil nylig vært organisert i Fagforbundet gjennom OSA og Helgedagsbetjeningens klubb.
Historien
Historien om sporveiens helgedagsbetjening og fagbevegelsen startet på førtitallet, med lørdags- og søndagsreservene på den såkalte Bærumsbanen. De organiserte seg i 1946. Etter hvert sluttet helgeførere på Ekebergbanen, Holmenkollbanen og Oslo Sporveier seg til fellesskapet. Den første tariffavtalen trådte i kraft i 1949.
Fram til 2000 var Helgedagsbetjeningens forening en såkalt husforening, det vil si en fagforening uten tilknytning til et større forbund. Etter flere konflikter med arbeidsgiveren Oslo Sporveier på 90-tallet, bestemte foreningen seg for å gjøre som bedriftens fagforeninger for fulltidsansatte og bli med i Norsk Kommuneforbund, senere Fagforbundet.
At arbeidsgiveren hadde meldt seg inn i Norsk arbeidsgiverforening for offentlig tilknyttede bedrifter (senere Spekter) var også en vesentlig årsak til innmeldingen i Fagforbundet: NAVO anerkjente ikke foreninger med under 800 medlemmer.
– I 2013 besluttet Fagforbundet i Oslo at antall foreninger skulle ned og alle fagforbundsforeningene i Sporveien samles under én paraply, forteller Haldsrud, som selv har skrevet bok om foreningens historie til 75 års jubileet i 2017.
Helgedagsarbeidernes fellesskap skiftet dermed etternavn fra «forening» til «klubb» og overlot økonomien til OSA. Ellers var det meste som før: De helgeansattes tariffavtale ble en særavtale, de tillitsvalgte forhandlet lønn, vilkår og diskuterte personalsaker direkte med ledelsen.
I likhet med sju andre klubber under OSA-paraplyen.
– Helgebetjeningen har stått samlet i nesten 80 år, og hatt egne tillitsvalgte fordi det å jobbe lørdag og søndag er noe ganske annet enn å jobbe mandag til fredag. Vi har andre interesser og ofte andre hensyn som skal ivaretas, sier Haldsrud og nevner som eksempler saker om ansiennitet og overtidstillegg.
Haldsrud forteller at ledelsen i Sporveien AS i fjor ønsket å endre den såkalte konkurranseansienniteten. Denne ansienniteten teller for eksempel når arbeidstid og -sted fordeles. Den med lengst fartstid i bedriften får velge vakter først.
Tidligere ble ansienniteten ifølge Haldsrud regnet fra året du ble ansatt. Var du ansatt i 1978, fikk du velge vakter før en som var ansatt i 2007. Så ville ledelsen heller regne antall arbeidsdager. Det betyr at en person som ble ansatt i 1978 og bare har jobbet helger, plutselig hadde ansiennitet fra 2008. Dermed ville en person som ble ansatt på fulltid i 2007, men som først nylig hadde meldt overgang til helg, få lov til å velge vakter først.
– I fulltidsklubbene vil vi drukne og komme i mindretallsposisjon. For å si det sånn: Det er en grunn til at vi har klart å organisere 90 prosent av de deltidsarbeidende førerne, sier Haldsrud.
Han minner om at deltidsarbeidende er blant gruppene i arbeidslivet som er vanskeligst å organisere.
Leder Ola Floberg i Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) opplyser til Fagbladet at foreningen også har vært godt fornøyd med at helgearbeiderne selv har skjøttet sine saker overfor bedriftens ledelse.
MÅ OMORGANISERE: Leder Ola Floberg minner om at OSA ikke har lagt ned klubben til helgedagsarbeiderne. Denne uka skal det imidlertid avholdes medlemsmøter i trikkeførerklubben og t-baneførerklubben om implassering av helgeførere.
Werner Juvik
– Ikke tilstrekkelig grunnlag
E-posten fra HR-sjefen utløste en hektisk møtevirksomhet. Mens ledelsen i Oslo Sporveier hevdet at det ikke var hjemmel i hovedavtalen til å ha en egen klubb begrunnet i arbeidstid, forteller Ola Floberg i OSA at han raskt og tydelig sa ifra til ledelsen om at bedriften ikke har noe med hvordan de ansatte organiserer seg.
– Det ble vi ikke hørt på. Dermed tegnet vi en uenighetsprotokoll, som vi gikk videre med til Fagforbundet Oslo, slik at de kunne utrede saken, forteller Floberg.
Sekretær Lasse Kristiansen i Fagforbundet Oslo fikk ansvar for å behandle saken og legge den fram for Fagforbundet Oslos forhandlingsutvalg. Forhandlingsutvalget skulle avgjøre om den skulle løftes opp til et høyere nivå, og bli en såkalt tvistesak mellom LO Stat og Spekter. Fagforbundet Oslo vurderte uenigheten mellom Oslo Sporveiers Arbeiderforening og Sporveien AS opp mot hovedavtalen og lokale avtaler.
SKRINLA TVISTEN: Lasse Kristiansen i Fagforbundet Oslo behandlet tvistesaken om Helgedagsbetjeningens klubb og Sporveien AS, men fant ikke grunnlag i avtaleverket for å gå videre med den til LO Stat.
Kathrine Geard
– Etter en grundig gjennomgang måtte vi erkjenne at det ikke var tilstrekkelig grunnlag for å bestride arbeidsgivers syn. Hvis vi hadde løftet saken til LO stat, ville de høyst sannsynlig ha tapt saken mot Spekter, sier Kristiansen.
– Jeg må understreke at Fagforbundet gjerne hadde sett at Helgedagsbetjeningens klubb kunne fortsette som før slik fagforeningen lokalt har hevdet ovenfor arbeidsgiver, men at det dessverre ikke var tilstrekkelig grunnlag for det i gjeldende avtaleverk, legger han til.
Tilbakemeldingen fra Fagforbundet 9. juli ble ikke godt mottatt blant de tillitsvalgte i Helgedagsbetjeningens klubb.
– Vi føler oss veldig sviktet. Jeg har vært medlem i Fagforbundet i over 20 år og trodde aldri jeg skulle forlate Fagforbundet eller LO-familien, men verken OSA eller Fagforbundet sentralt har gjort noe særlig for å hjelpe oss, sier Haldsrud.
Forlot Fagforbundet
Sammen med resten av styret i Helgedagsbetjeningens klubb meldte han 14. august overgang fra Fagforbundet til Yrkestrafikkforbundet i YS. I YTF er det opprettet en ny avdeling for de nye medlemmene.
– Denne avdelingen er i praksis den reetablerte helgedagsbetjeningens forening, hvor jeg er konstituert leder, opplyser Haldsrud.
For ordens skyld: Ifølge Leder Ola Floberg i OSA er Helgedagsbetjeningens klubb under OSA-paraplyen ikke oppløst, men foreningen jobber i disse dager med hvordan de skal organisere seg i framtida.
Ifølge Stian Haldsrud har bedriften ennå ikke godtatt den nye lederen eller tillitsvalgtapparatet, men bedt om mer tid til å vurdere saken, som i praksis kan innebære at de får en ny forening basert på arbeidstid.
– Ingen selvstendige rettigheter
Fagbladet har spurt Sporveien om hvordan de ser på at helgedagsbetjening som er ansatt i to ulike selskaper nå organiserer seg i samme avdeling i YTF.
Kommunikasjonsavdelingen i Sporveien AS har svart via e-post:
«Sporveien som arbeidsgiver forholder seg til YTF, ikke den enkelte avdeling innenfor YTF. Helgedagsbetjeningens forening har, som en avdeling i YTF, ingen selvstendige rettigheter. Vi kommer til å holde fast ved at tillitsvalgtes representasjon i samarbeidsfora med videre skal følge selskapsstrukturen, og antall tillitsvalgte YTF kan stille med i samarbeidsfora vil være begrenset.»
Les hele svaret her:
Sporveien svarer
Sporveiens kommunikasjonsavdeling har besvart Fagbladets spørsmål på vegne av HR-avdelingen via e-post:
Fagbladet: Oslo Sporveiers Arbeiderforening fikk i april beskjed av ledelsen i Oslo Sporveier om at bedriften ikke lenger ville forholde seg til en egen klubb for førere som kun jobber i helgene, dvs. Helgedagsbetjeningens forening/klubb. Hvorfor ikke?
Sporveien AS: Sporveien er organisert med egne juridiske selskaper for driften av henholdsvis trikk og T-bane. De ansatte har sitt ansettelsesforhold til disse selskapene.
OSA har en struktur som gjenspeiler denne organiseringen, det vil si med en klubb for trikken og deres medlemmer der, og tilsvarende en klubb for medlemmer som er ansatt i T-banen. Dette er en struktur som Sporveien mener er i henhold til hovedavtalen og er formålstjenlig, det vil si at man organiserer seg etter legal struktur.
Helgedagsbetjeningsklubben har over flere år tatt opp i seg medlemmer på tvers av de to juridiske selskapene, dvs. begrunnet i en arbeidstidsordning (helgearbeide).
Dette er altså på tvers av den legale strukturen og hvordan både Sporveien og OSA har organisert seg.
Sporveien mener at en egen klubb for helgedagsarbeid verken er hensiktsmessig eller kan forsvares ut fra avtaleverket, noe man nylig meddelte OSA.
Fagbladet: En større gruppe tidligere medlemmer i Helgedagsbetjeningens klubb i OSA har meldt overgang til YTF. I YTF har de stiftet en ny avdeling, bestående av helgearbeidere. Tidligere tillitsvalgt i Helgedagsbetjeningens klubb i OSA er utnevnt som tillitsvalgt for denne nye avdelingen. Hvordan vil ledelsen i Sporveien AS forholde seg til denne foreningen?
Sporveien: I Sporveien er full organisasjonsfrihet – på samme måte som ellers i arbeidslivet. Hvor våre ansatte velger å organisere seg er derfor en sak mellom den enkelte og deres fagforening, Sporveien har et langvarig og godt forhold til alle fagforeningene som er representert hos oss, noe vi ser fram til å fortsette med også i fremtiden, innenfor gjeldende avtaleverk.
Fagbladet: Helgedagsbetjeningens avdeling i YTF vil også organisere medarbeidere fra to ulike selskaper. Hvorfor ser dere annerledes på det når de gjorde det samme i OSA?
Sporveien: Sporveien som arbeidsgiver forholder seg til YTF, ikke den enkelte avdeling innenfor YTF. Helgedagsbetjeningens forening har, som en avdeling i YTF, ingen selvstendige rettigheter. Vi kommer til å holde fast ved at tillitsvalgtes representasjon i samarbeidsfora med videre skal følge selskapsstrukturen, og antall tillitsvalgte YTF kan stille med i samarbeidsfora vil være begrenset.
Fagbladet: Det er ikke bare Helgdagsbetjeningens klubb som har vært/er organisert på tvers av de juridiske selskapene i Sporveien AS. Også personal- og ledelsesklubben i OSA har medlemmer som er ansatt i ulike selskaper. Hvorfor aksepterer dere det?
Sporveien: Spørsmålet om personal- og ledelsesklubben og en organisering på tvers av enhetene/selskapene har vært vurdert. Der er det konkludert med at dagens organisering er det mest hensiktsmessige i forhold til den daglige driften – og mulige organisasjonsmessige og lojalitetsmessige konflikter. Dette er en struktur som er godkjent av så vel Sporveien som av Fagforbundet Oslo sentralt.
– Bedriften gjør det de kan for ikke å forholde seg til helgedagsbetjeningens tillitsvalgte. Der står saken, kommenterer Stian Haldsrud, og legger til:
– Det er viktig at vi står sammen, det er det som har vært vår suksessfaktor i nesten 80 år og hovedårsaken til at vi har klart å organisere 90 prosent av all helgedagsbetjeningen.
– Men dere splittes jo nå, når noen av dere melder seg ut og bytter forbund?
– Nja, noen har sine grunner til å bli værende, men de aller fleste kommer over med tida. Vi er ikke så veldig redde for det.
VEMODIG: Det var ikke med lett hjerte at styret i Helgedagsbetjeningens klubb la ned vervene sine og meldte seg ut av fagforeningen de hadde vært medlemmer av i henholdsvis sju, ni og over tjue år, forteller tidligere sekretær Nils Reichelt.
Jo Straube
Splittelse
OSA opplyser at de har mottatt over 70 utmeldinger de siste ukene. Leder Ola Floberg i OSA mener det kunne vært verre. I en e-post til Fagbladet skriver han at «det er rundt en tredjedel som har meldt seg ut, noe som betyr at OSA fortsatt har kjøttvekta – to tredjedeler. Det vil si tariffmakt over særbestemmelsene.»
– Det verste som kan skje i en slik situasjon er jo splittelse, at medlemmer heller melder seg ut enn å ta oppgjøret innad i foreningen. Men vi har fortsatt 130 medlemmer som er helgedagsbetjening, de skal vi håndtere. Nå må vi finne ut hvordan: Skal vi beholde klubben, danne et nettverk, et plass-styre eller finne en annen løsning, sier Floberg.
– For vår del handler det om å ivareta arbeidshverdagen, personalsaker og medlemmene. Jeg må presisere at selv om bedriften ikke vil forholde seg til klubben, så er den ikke oppløst. Men siden noen tillitsvalgte har meldt seg ut, må vi finne nye tillitsvalgte som kan ivareta de helgeansattes interesser, for eksempel når det settes opp vaktplaner.
Denne uka er det planlagt medlemsmøter i både Sporvognklubben og T-baneklubben i OSA. Organisering av helgedagsbetjeningen er eneste sak på agendaen.