JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helselærling reddet livet til en fremmed via Facebook

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

Therese Alice Sanne

Som tusenvis av oss andre, logget Anders Strand seg på Facebook i en pause på jobben. At den unge helsearbeideren fulgte med på oppdateringene kan ha reddet livet til en mann han ikke kjente.

2020022012570020200220131816

sidsel.hjelme@fagbladet.no

– Jeg hadde ikke så mye annet å gjøre i pausen enn å logge meg på Facebook. Blant mye annet dukket det opp en melding i en gruppe for folk som søker råd om diabetes, forteller Anders Strand (19).

Han er lærekandidat på Buen helse- og omsorgssenter på Melhus i Trøndelag, og følger diabetesgruppa både for å plukke opp faglige innspill, og fordi han har diabetes i nær familie.

Skjerpet blikket

Meldingen i diabetesgruppa på Facebook gjorde at den unge helsearbeideren skjerpet blikket. Cato Martin Jakobsen skriver at han har blodsukker på over 30, og ber om råd. Kommentarfeltet har mange svar: ring 113, kontakt legen, gå deg en tur.

Anders vet at blodsukker på over 30 kan være fatalt, og følger nøye med.

– I begynnelsen svarer Cato fint for seg, men så ser jeg at det blir flere og flere skrivefeil, og at det tar lengre og lengre tid mellom svarene hans. Magefølelsen min var at her er det noe alvorlig galt. Da det var gått 12 minutter siden han hadde svart, ringte jeg 113.

Ringte AMK

– Å ringe inn på grunnlag av en Facebook-melding er unektelig litt spesielt. Hvordan klarte du å få AMK til å forstå at du var seriøs?

– Jeg tenkte jo på at det kanskje ikke hørtes så seriøst ut; at jeg hadde lest på Facebook at en mann hadde høyt blodsukker. Men jeg sa at jeg jobbet på sykehjem og også hadde en far med diabetes.

AMK tok ham heldigvis på alvor og satte ham over til ambulansen i Mo i Rana som var nærmest hjemstedet til mannen som var syk. De prøvde å ringe ham, men da de ikke fikk kontakt på den måten, bestemte de seg for å sende en ambulanse.

Overrasket pasient

Carl Martin Jacobsen ble mildt sagt overrasket da det plutselig stod rødkledt ambulansepersonell i stua hans, sier han til Diabetesforbundet som først skrev om saken på sine nettsider.

Ambulansepersonellets målinger viste at det var god grunn til å rykke ut. Innlagt på sykehus viste det seg at Jakobsen var nær en syreforgiftning. I tillegg hadde han lungebetennelse.

– Det var veldig bra de kom denne gangen. Jeg skjønte nok ikke alvoret selv, sier Cato Martin Jacobsen til Diabetesforbundet. Han fortsetter:

-Sykehuset sa at jeg ikke hadde vart et døgn til med de blodsukkernivåene uten å få varige skader, eller det som verre er. Men nå gikk det bra, takket være Anders.

Tok kontakt

500 kilometer lenger sør satt lærekandidat Anders og lurte på hvordan det hadde gått med diabetespasienten. Han fant telefonnummeret på 118 og tok selv kontakt. Han pustet lettet ut over at saken fikk en gledelig utgang.

– Jeg vil ikke skryte på meg at jeg reddet livet hans, men det er klart at det kunne gått riktig ille om han ikke hadde fått hjelp, sier lærekandidat og Fagforbundet-medlem Anders Strand.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy