Råd fra ekspertene i Handel og Kontor:

Her er fem gode tips til deg som jobber hjemmefra

Susanna Scholz i Sparebank 1 er en av dem med hjemmekontor nå. Hun savner miljøet på jobben, men begynner også å komme godt inn i rutinene med hjemmekontor.

Susanna Scholz i Sparebank 1 er en av dem med hjemmekontor nå. Hun savner miljøet på jobben, men begynner også å komme godt inn i rutinene med hjemmekontor.

Ylva Seiff Berge

Her får du eksperttips for å få det best mulig på ditt eget kontor hjemme.

2020032410290820200324102930

Ylva.Seiff.Berge@lomedia.no

Eva Birgitte Skjønhaug er personalsjef i Handel og Kontor og har ansvaret for at alle har det best mulig på hjemmekontoret.

Her får du ekspertens tips for å få det best mulig på ditt eget kontor hjemme.

– Det viktigste er å ta nok pauser og få beveget seg for å få ned stressnivået og de høye skuldrene vi alle har nå i den nye situasjonen vi er i, sier Skjønhaug.

 Personalsjef i Handel og Kontor Eva Birgitte Skjønhaug legger vekt på at det er viktig å ta seg hyppige og mange pauser når man har hjemmekontor.

Personalsjef i Handel og Kontor Eva Birgitte Skjønhaug legger vekt på at det er viktig å ta seg hyppige og mange pauser når man har hjemmekontor.

Martin Guttormsen Slørdal

Her deler Skjønhaug sine tips med deg og andre som har tatt med seg jobben hjem.

1. Ha gode arbeidsrutiner

• Selv om det kan være fristende å ta roligere dager hjemme enn på jobb, er det viktig å prøve å beholde faste og gode arbeidsrutiner. Stå opp, kom deg ut av pysjen og jobb innenfor din vanlige arbeidstid.

Med hjemmekontor kan det være mange distraksjoner, spesielt for dem som har barn. Da er det viktig å lage rutiner som fungerer for deg, og det er lov å logge seg av noen timer midt på dagen. Likevel er det viktig at det ikke fører til at du må jobbe til langt på natt for å ta igjen det tapte arbeidet.

– Hver morgen kler jeg meg som jeg skal på kontoret, men jeg setter meg foran pc-en hjemme. Da kjenner jeg at jeg er i jobbmodus, sier Skjønhaug.

2. Lag deg en god arbeidsplass

• Lag deg en fast arbeidsplass i huset, enten på et eget kontor eller på kjøkkenet, gjerne et sted du kan lukke døren.

Når man har hjemmekontor, er det veldig mange som har en helt annen arbeidsplass en det man er vant til på kontoret, der det ofte er heve- og senkepult og gode kontorstoler. Mange sitter hjemme ved kjøkkenbordet, med vonde kjøkkenstoler eller dårlig egnede kontorstoler. Da er det viktig å fokusere på sittestillingen og vurdere å gå til innkjøp av bedre stol.

– Hvis du har hjemmekontor over lang tid, anbefaler jeg å gå til innkjøp av en god kontorstol. Da unngår du å få vondt i kroppen og stive skuldre. Det kan man fort få når man sitter stille en hel dag i en dårlig arbeidsstilling, sier Skjønhaug.

3. Ta pauser og beveg deg

• Når man har hjemmekontor hele dagen, mister man fort litt av den daglige bevegelsen på jobb. Man går ikke til og fra jobb, eller bort til kaffemaskinen eller til en kollega for en prat, men blir heller sittende stille. Da er det viktig å ta seg hyppige og gode pauser, så man ikke får brakkesyken av å sitte inne mellom hjemmets fire vegger.

– Ta skikkelige pauser, der du tar på deg jakka og går ut i 10–15 minutter – så du får beveget deg litt. Da unngår du stive skuldre og får lavere stressnivå. Samtidig hjelper hyppige pauser med å holde deg skjerpet og opplagt til å gjøre en god jobb videre, sier Skjønhaug.

4. Faste møter på nett

• For å ha faste rutiner i hverdagen oppfordres det til å ha faste møter, der ansatte og ledelse kan snakke sammen på nettjenester som for eksempel Skype. Slik kan man planlegge arbeidsdagen og følge opp hverandre.

Det er kanskje ikke alle kolleger som har like god kompetanse på det digitale. Da er det viktig at kolleger eller leder hjelper og støtter slik at alle kan føle at de er en del av fellesskapet.

– I denne situasjonen må vi være ekstra støttende og rause med hverandre. Vi har alle høyere stressnivå i disse dager, fordi vi er i en ny og utfordrende situasjon. Da er tiden inne for å vise ekstra omtanke for å ha et godt fellesskap. Vi må stå sterke sammen for å komme oss igjennom denne situasjonen, sier Skjønhaug.

5. Sosialiser deg med kollegaene dine

• Ikke bli sittende hjemme alene uten å sosialisere deg med kollegaene dine.

Situasjonen er ekstra stressende for alle. Da er det viktig å holde kontakten med kollegaer, ikke bare i morgenmøtet.

– Vi ringer hverandre opp på Skype for å ta en ti minutters kaffepause noen ganger om dagen. Da kan vi snakke om noe annet enn jobb, og sosialisere oss litt. Dette kan vare i flere måneder, og da er det viktig at vi opprettholder god sosial kontakt med våre kollegaer, sier Skjønhaug.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy