Her kan de komme til å droppe framtidige bussanbud
NY STRATEGI: Ny fylkeskommune og ny anbudsstrategi. I sommermøtet vedtok fylkestinget for Trøndelag å utrede kollektivtrafikk i egenregi. I desember blir alterantivene lagt fram.
Werner Juvik
Sammenslåingen av Nord- og Sør-Trøndelag kan gi ei ny framtid for kollektivtrafikk i fylket.
ola.tommeras@fagbladet.no
1. januar ble Nord- og Sør-Trøndelag slått sammen til ett fylke. I sommer vedtok det nye fylkestinget å utrede kollektivtrafikk i egenregi.
Høyre, Frp og deler av Venstre gikk imot. Deres representanter står steilt på at dagens anbudsregime må få fortsette.
Plan for egenregi
– En viktig seier, sier leder av Fagforbundet Trondheim og Arbeiderparti-politiker i fylkestinget, Sonia Tangen.
Flertallet i fylkestinget ber rådmannen om å legge fram en utredning i desember. Den skal inneholde en plan for å drive busstrafikken i egenregi, framfor å sette tjenesten ut på anbud, slik det er gjort siden tidlig på 2000-tallet.
Høyres Torhild Aarbergsbotten, som også sitter i fylkets hovedutvalg for transport, varsler at kampen om anbud eller egenregi på ingen måte er over.
– Dette kommer aldri i verden til å bli vedtatt, sier hun til Fagbladet.
Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen
Uvisst hvor mye
Trøndelag har forskjellige driftsformer etter sammenslåingen. Stor-Trondheim er ett anbud, mens distriktene er delt inn i flere forskjellige anbudsavtaler som settes ut i markedet av bestillerselskapet AtB.
Det er anbudsavtalene utenfor Stor-Trondheim som nå utredes for egenregi – det vil si at områdene ikke lenger skal driftes av kommersielle som får oppdrag etter anbudskonkurranse, men av fylket selv.
I løpet av 2021 kommer alle eksisterende anbud i distriktene til å ha gått ut. AtB er derfor i gang med å utarbeide en samlet anbudsstrategi. Det var i den forbindelse at det ble foreslått og vedtatt å utrede egenregi.
Hvor omfattende en avkommersialisering kan bli, avhenger av utredningene og videre politisk behandling.
Werner Juvik
I tråd med Fagforbundets mål
– Dette er et første skritt og absolutt en seier, sier Tangen som både er Arbeiderparti-representant og leder av Fagforbundet Trondheim.
– Her har vi gått for Fagforbundets politikk, sier hun og viser til hva hun mener er fordelene med å skrote anbud:
– Vi sikrer ansattes lønn, pensjon og arbeidsvilkår.
– Vi får større fleksibilitet mellom ulike transportsystemer
– Vi kan utvikle ny teknologi fortløpende.
Bussjåføradvarer mot selvkjørende busser
Anbud koster
Leder av yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, er begeistret for utviklingen i Trøndelag. Kollektivtrafikk i egenregi kan bli en av hovedsakene for Fagforbundet i neste valgkamp.
– Dette er viktig. Får vi til en pakke i Trøndelag, ett område som drives i egenregi, så får vi fram et synlig alternativ til å sette tjenesten ut på anbud, sier han.
Guldbrandsen viser til at det koster å ha kollektivtrafikk på anbud.
– Selskapene skal ha profitt, og rapporter fra Trøndelag viser at materiell står stille i store perioder til kostnad for fylket. Og transaksjonskostnadene er høye ved hver anbudsrunde. Dette er utgifter for det offentlige, som skattebetalerne betaler, påpeker han.
Milevis fra hverandre
– Det er for så vidt greit å få en utredning. Da vil vi se at egenregi ikke er bedre, kommenterer Torhild Aarbergsbotten (H).
Samtlige fylkestingsrepresentanter fra Høyre, Fremskrittspartiet og deler av Venstre stemte imot å utrede kollektivtrafikk i egenregi. Representantene står milevis fra hverandre i synet på hvordan å drifte kollektivtrafikken.
Aarbergsbotten er uenig i argumentene flertallets representanter og Fagforbundet framholder.
– Ansattes rettigheter er ivaretatt gjennom bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Dagens lovverk gir gode betingelser overfor den ansatte. De blir ivaretatt når et nytt selskap vinner anbudet, sier hun.