Her kan de komme til å droppe framtidige bussanbud

NY STRATEGI: Ny fylkeskommune og ny anbudsstrategi. I sommermøtet vedtok fylkestinget for Trøndelag å utrede kollektivtrafikk i egenregi. I desember blir alterantivene lagt fram.

NY STRATEGI: Ny fylkeskommune og ny anbudsstrategi. I sommermøtet vedtok fylkestinget for Trøndelag å utrede kollektivtrafikk i egenregi. I desember blir alterantivene lagt fram.

Werner Juvik

Sammenslåingen av Nord- og Sør-Trøndelag kan gi ei ny framtid for kollektivtrafikk i fylket.

2018080312011820180803105134

ola.tommeras@fagbladet.no

1. januar ble Nord- og Sør-Trøndelag slått sammen til ett fylke. I sommer vedtok det nye fylkestinget å utrede kollektivtrafikk i egenregi.

Høyre, Frp og deler av Venstre gikk imot. Deres representanter står steilt på at dagens anbudsregime må få fortsette.

Plan for egenregi

– En viktig seier, sier leder av Fagforbundet Trondheim og Arbeiderparti-politiker i fylkestinget, Sonia Tangen.

Flertallet i fylkestinget ber rådmannen om å legge fram en utredning i desember. Den skal inneholde en plan for å drive busstrafikken i egenregi, framfor å sette tjenesten ut på anbud, slik det er gjort siden tidlig på 2000-tallet.

Høyres Torhild Aarbergsbotten, som også sitter i fylkets hovedutvalg for transport, varsler at kampen om anbud eller egenregi på ingen måte er over.

– Dette kommer aldri i verden til å bli vedtatt, sier hun til Fagbladet.

Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen

Uvisst hvor mye

Trøndelag har forskjellige driftsformer etter sammenslåingen. Stor-Trondheim er ett anbud, mens distriktene er delt inn i flere forskjellige anbudsavtaler som settes ut i markedet av bestillerselskapet AtB.

Det er anbudsavtalene utenfor Stor-Trondheim som nå utredes for egenregi – det vil si at områdene ikke lenger skal driftes av kommersielle som får oppdrag etter anbudskonkurranse, men av fylket selv.

I løpet av 2021 kommer alle eksisterende anbud i distriktene til å ha gått ut. AtB er derfor i gang med å utarbeide en samlet anbudsstrategi. Det var i den forbindelse at det ble foreslått og vedtatt å utrede egenregi.

Hvor omfattende en avkommersialisering kan bli, avhenger av utredningene og videre politisk behandling.

Werner Juvik

I tråd med Fagforbundets mål

– Dette er et første skritt og absolutt en seier, sier Tangen som både er Arbeiderparti-representant og leder av Fagforbundet Trondheim.

– Her har vi gått for Fagforbundets politikk, sier hun og viser til hva hun mener er fordelene med å skrote anbud:

– Vi sikrer ansattes lønn, pensjon og arbeidsvilkår.

– Vi får større fleksibilitet mellom ulike transportsystemer

– Vi kan utvikle ny teknologi fortløpende.

Bussjåføradvarer mot selvkjørende busser

Anbud koster

Leder av yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, er begeistret for utviklingen i Trøndelag. Kollektivtrafikk i egenregi kan bli en av hovedsakene for Fagforbundet i neste valgkamp.

– Dette er viktig. Får vi til en pakke i Trøndelag, ett område som drives i egenregi, så får vi fram et synlig alternativ til å sette tjenesten ut på anbud, sier han.

Guldbrandsen viser til at det koster å ha kollektivtrafikk på anbud.

– Selskapene skal ha profitt, og rapporter fra Trøndelag viser at materiell står stille i store perioder til kostnad for fylket. Og transaksjonskostnadene er høye ved hver anbudsrunde. Dette er utgifter for det offentlige, som skattebetalerne betaler, påpeker han.

Milevis fra hverandre

– Det er for så vidt greit å få en utredning. Da vil vi se at egenregi ikke er bedre, kommenterer Torhild Aarbergsbotten (H).

Samtlige fylkestingsrepresentanter fra Høyre, Fremskrittspartiet og deler av Venstre stemte imot å utrede kollektivtrafikk i egenregi. Representantene står milevis fra hverandre i synet på hvordan å drifte kollektivtrafikken.

Aarbergsbotten er uenig i argumentene flertallets representanter og Fagforbundet framholder.

– Ansattes rettigheter er ivaretatt gjennom bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Dagens lovverk gir gode betingelser overfor den ansatte. De blir ivaretatt når et nytt selskap vinner anbudet, sier hun.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy