JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Her kan de komme til å droppe framtidige bussanbud

NY STRATEGI: Ny fylkeskommune og ny anbudsstrategi. I sommermøtet vedtok fylkestinget for Trøndelag å utrede kollektivtrafikk i egenregi. I desember blir alterantivene lagt fram.

NY STRATEGI: Ny fylkeskommune og ny anbudsstrategi. I sommermøtet vedtok fylkestinget for Trøndelag å utrede kollektivtrafikk i egenregi. I desember blir alterantivene lagt fram.

Werner Juvik

Sammenslåingen av Nord- og Sør-Trøndelag kan gi ei ny framtid for kollektivtrafikk i fylket.

2018080312011820180803105134

ola.tommeras@fagbladet.no

1. januar ble Nord- og Sør-Trøndelag slått sammen til ett fylke. I sommer vedtok det nye fylkestinget å utrede kollektivtrafikk i egenregi.

Høyre, Frp og deler av Venstre gikk imot. Deres representanter står steilt på at dagens anbudsregime må få fortsette.

Plan for egenregi

– En viktig seier, sier leder av Fagforbundet Trondheim og Arbeiderparti-politiker i fylkestinget, Sonia Tangen.

Flertallet i fylkestinget ber rådmannen om å legge fram en utredning i desember. Den skal inneholde en plan for å drive busstrafikken i egenregi, framfor å sette tjenesten ut på anbud, slik det er gjort siden tidlig på 2000-tallet.

Høyres Torhild Aarbergsbotten, som også sitter i fylkets hovedutvalg for transport, varsler at kampen om anbud eller egenregi på ingen måte er over.

– Dette kommer aldri i verden til å bli vedtatt, sier hun til Fagbladet.

Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen

Uvisst hvor mye

Trøndelag har forskjellige driftsformer etter sammenslåingen. Stor-Trondheim er ett anbud, mens distriktene er delt inn i flere forskjellige anbudsavtaler som settes ut i markedet av bestillerselskapet AtB.

Det er anbudsavtalene utenfor Stor-Trondheim som nå utredes for egenregi – det vil si at områdene ikke lenger skal driftes av kommersielle som får oppdrag etter anbudskonkurranse, men av fylket selv.

I løpet av 2021 kommer alle eksisterende anbud i distriktene til å ha gått ut. AtB er derfor i gang med å utarbeide en samlet anbudsstrategi. Det var i den forbindelse at det ble foreslått og vedtatt å utrede egenregi.

Hvor omfattende en avkommersialisering kan bli, avhenger av utredningene og videre politisk behandling.

Werner Juvik

I tråd med Fagforbundets mål

– Dette er et første skritt og absolutt en seier, sier Tangen som både er Arbeiderparti-representant og leder av Fagforbundet Trondheim.

– Her har vi gått for Fagforbundets politikk, sier hun og viser til hva hun mener er fordelene med å skrote anbud:

– Vi sikrer ansattes lønn, pensjon og arbeidsvilkår.

– Vi får større fleksibilitet mellom ulike transportsystemer

– Vi kan utvikle ny teknologi fortløpende.

Bussjåføradvarer mot selvkjørende busser

Anbud koster

Leder av yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, er begeistret for utviklingen i Trøndelag. Kollektivtrafikk i egenregi kan bli en av hovedsakene for Fagforbundet i neste valgkamp.

– Dette er viktig. Får vi til en pakke i Trøndelag, ett område som drives i egenregi, så får vi fram et synlig alternativ til å sette tjenesten ut på anbud, sier han.

Guldbrandsen viser til at det koster å ha kollektivtrafikk på anbud.

– Selskapene skal ha profitt, og rapporter fra Trøndelag viser at materiell står stille i store perioder til kostnad for fylket. Og transaksjonskostnadene er høye ved hver anbudsrunde. Dette er utgifter for det offentlige, som skattebetalerne betaler, påpeker han.

Milevis fra hverandre

– Det er for så vidt greit å få en utredning. Da vil vi se at egenregi ikke er bedre, kommenterer Torhild Aarbergsbotten (H).

Samtlige fylkestingsrepresentanter fra Høyre, Fremskrittspartiet og deler av Venstre stemte imot å utrede kollektivtrafikk i egenregi. Representantene står milevis fra hverandre i synet på hvordan å drifte kollektivtrafikken.

Aarbergsbotten er uenig i argumentene flertallets representanter og Fagforbundet framholder.

– Ansattes rettigheter er ivaretatt gjennom bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Dagens lovverk gir gode betingelser overfor den ansatte. De blir ivaretatt når et nytt selskap vinner anbudet, sier hun.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy