Posten Finland går nye veier

Her raker postbudet løv og bringer mat til eldre

Vil bli størst på helsetjenester

STØTTE PÅ TUR: Den som vil ha litt støtte i hverdagen og noen å prate med på tur, kan få denne tjenesten gjennom Posten i Finland.

STØTTE PÅ TUR: Den som vil ha litt støtte i hverdagen og noen å prate med på tur, kan få denne tjenesten gjennom Posten i Finland.

posti

Samtidig som postbudet leverer brev i Finland, tar de seg av gressklipping, raking av løv, hjemmetjeneste, besøksordning og levering av mat.

2017032912120020170426164659

Ingeborg.rangul@fagbladet.no

Den 10. januar i år kjøpte Posten i Finland vikarbyrået HR Hoiva for å utvide omfanget av tjenestene de allerede har.

De skal nå tilby personlige assistenter, og har som ambisjon å bli størst på hjemmetjenester i Finland. Kjøpet av vikarbyrået innebærer at Posten overtar kundemassen i 30 finske kommuner.

Slik halverte de sykefraværet i hjemmetjenesten

Følger med på kontraktene

– Jeg ser at det er en nyskapende måte å tenke på. De leverer post, og kan også levere mat. Men for et par år siden økte de omfanget av tjenestene sine, sier Veikko Lehtonen.

Han er ansvarlig for de kollektive forhandlingene innen den private helse- og sosialsektoren i JHL, tilsvarende Fagforbundet i Finland. JHL vil følge nøye med på hvilke type kontrakter ansatte vil tilbys etter oppkjøpet av vikarbyrået.

TURKAMERAT: Postbudene i Finland er samtalepartnere og tar med dem som ønsker det ut på en liten gåtur.

TURKAMERAT: Postbudene i Finland er samtalepartnere og tar med dem som ønsker det ut på en liten gåtur.

Posti

Topplønn for private hjelpepleiere: 301.577 kroner

Tar over sosiale tjenester

Lehtonen sier at posten de siste årene har tatt over flere og flere sosiale tjenester, og fagbevegelsen, som er ansvarlige for helsearbeiderne, spør seg selv om dette egentlig er så bra.

– Det har alltid vært sagt at tjenestene bare skulle leveres på landet, hvor det ikke bor så mange. Men nå har de startet i Espoo, Finlands nest største by.

Han sier videre at Posti er store, og har vunnet mange anbudsrunder i større byer. Posten er et stort konsern, 100 prosent statlig eid.

Åtte tips som gjør ansatte friske

Turkamerat

Til posti.fi sier Petri Kokkonen, direktør for hjemmetjenester, at deres mål er å tilby en høy standard på tjenestene rundt om på postrutene i landet. Alle kjenner posten, og det senker terskelen for å bestille disse tjenestene mener han. Dette vil gjøre det lettere å få hjelp i hverdagen.

I sommermånedene i fjor klipte en del av postbudene gress, mens andre kjørte mat til eldre. Og i september i fjor kunne interesserte bestille rakning av plenen og bortkjøring av løvet via postens nettbutikk.

De har også utviklet tjenesten «turkamerat» som tilbyr tjenester som samtalepartner, og noen som blir med på tur – en trygghet for eldre som vil ut av hjemmet, mener Posten.

Bent Høie åpnet ny etterutdanning med en nål

Profesjonelle på helse

Petri Kokkonen sier til svenska.yle.fi at omsorg skal tilbys av profesjonelle, men at postbudene kan tilby tjenester som å varme opp mat eller være ut søppel samtidig som de leverer post.

Veikko Lehtonen fra JHL er likevel bekymret og synes også postbudene bør ha helseutdannelse, siden de skal forstå mennesker og komme inn i hjemmene deres og hjelpe til.

JHL har jobbet mye med å bedre utdannelsen til personlige assistenter i JHL og anslår at det er rundt 25.000-30.000 personlige assistenter i Finland, men bare rundt 6000 er organisert.

– Akkurat nå venter vi på at Utdanningsdepartementet skal lage retningslinjer rundt dette. Vi mener at de personlige assistentene trenger utdannelse innen stell og medisinering. Jeg gjetter på at rundt 70 prosent av dem ikke har utdannelse innen helse, sier Lehtonen.

Postens tjenester:

• Posten i Finland utvikler nye tjenester samtidig med postutdelingen, for delvis å kompensere for synkende postvolum i framtiden. De regner med, at som en følge av digitaliseringen vil det tradisjonelle postvolumet minske med 10 prosent per år. Postens inntekter går også ned.

• På grunn av hjemmetjenestene forandres Posten i Finland mer og mer til et servicevirksomhet. De har lang erfaring med å bringe ut måltider til hjemmet, rundt to millioner ombæringer hver år.

Posten er partner med Sødra Karelen sosial- og helsedistrikt, og hjelper kunder med måltider, samt husarbeid. De driver også med overvåkningsoppdrag som partner med Securitas i et pilotprosjekt i Ylivieska.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy