Her skrur de sammen en flytende protest mot Israels blokade av Gaza

MOT GAZA: Nestleder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Ola Floberg, setter opp en bryter til radaren om bord på MS Kårstein. Fagforbundet tok nylig i mot fiskebåten på Kjeholmen noen dager for å rigge den til et tre måneders seilas til Middelhavet.

MOT GAZA: Nestleder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Ola Floberg, setter opp en bryter til radaren om bord på MS Kårstein. Fagforbundet tok nylig i mot fiskebåten på Kjeholmen noen dager for å rigge den til et tre måneders seilas til Middelhavet.

Bjørn A. Grimstad

Da den norske fiskebåten skulle rustes for å bryte den israelske blokaden av Gaza, stilte Fagforbundet opp. Men mye tyder på at den aldri kommer fram til de palestinske fiskerne.

2018051512470120180522095034

bjorn.grimstad@fagbladet.no

– De trengte landligge, og vi sa ja med en gang. Dette er en sak vi støtter, og jeg synes det er stas å hjelpe disse folka, sier Ola Floberg, nestleder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening og medlem i feriehjemstyret.

Ved kai på Kjeholmen utenfor Oslo ligger MS «Kårstein», en over 50 år gammel fiskebåt. Om tre måneder skal den etter planen seile inn til Gaza, den smale landstripen sørvest for Israel som for tiden er preget av sterk uro.

Den flere uker lange protesten på grensen til Israel endte mandag i et tragisk blodbad. Israelske soldater skjøt og drepte 58 palestinske demonstranter. Åtte av disse var barn under 16 år. 2700 personer ble såret.

Ship to Gaza

Blokkerer mat og medisin

Allerede før mandag, i løpet av den siste halvannen måneden, har 54 palestinerne blitt drept av israelske styrker. Til tross for at mange av demonstrantene har vært ubevæpnet og har blitt skutt på flere hundre meters avstand, hevder den israelske hæren at de handler i selvforsvar. Dette har høstet sterk internasjonal kritikk.

Kontrasten til Kjeholmen, Fagforbundets idylliske feriehjem i Bærums skjærgård, kunne ikke vært større. Denne helgen har øya vært preget av hammerslag, kapping av planker og en vennlig ro.

Allerede før båten kom til Oslofjorden, har den blitt kraftig bygd om for å huse en rekke aksjonister og delegater. Men fortsatt gjenstår en del. Båten skal bli klar for å seile langs Europas kyst, gjennom Middelhavet og til slutt, inn til Gaza. Målet er å gi båten til palestinske fiskere.

Israel har i over ti år ført en militær blokade mot den lille landstripen Gaza ved Middelhavet. Det har ført til at i underkant av to millioner mennesker lever på et eksistensminimum. FN rapporterer om stor mangel på både strøm, medisiner og mat. Dette skyldes at Israel, som nesten helt omslutter Gaza, har blokkert all transport av varer og mennesker inn og ut av enklaven. Heller ikke Egypt viser nåde, og har stengt grensen mot sør.

– Resolusjoner hjelper ingenting

For fiskerne i Gaza har blokaden gitt elendige arbeidsforhold. For ikke å si farlige. Etter Oslo-avtalen var grensen på hvor langt ut fra land de kan fiske, satt til 20 nautiske mil fra land, eller nær fire mil. Siden har den blitt snevret inn. I dag er den på fattige elleve kilometer. Kommer fiskerne lenger ut enn det, risikerer de å bli beskutt av israelske styrker.

– De har det helt forjævlig der nede. Det er helt utrolig at dette får lov til å fortsette i generasjoner. Samtidig virker det så håpløst. FN har vedtatt en masse resolusjoner, men det hjelper ingenting, sier Ola Floberg.

Med en norsk fiskebåt vil palestinerne kunne hente noe mer mat opp fra det lille sjøområdet. Selv om det er vanskelig å bryte blokaden, håper hjelperne at båten blir tatt i bruk. Floberg forteller at han har bidratt til å få tak i håndverkere, snekkere, rørleggere og elektrikere til å sette båten i stand.

– Det som er ålreit med dette, er at jeg fysisk kan bidra med noe, sier han.

Han har selv en fortid som elektriker og skrur på plass noen lamper og stikk, før de «virkelige» elektrikerne blir skipet ut på øya senere på dagen.

KONFLIKTFYLT: Mikkel Grüner er  matros om bord på MS Kårstein, eller Al Awda, det arabiske ordet for tilbakevending. Området de reiser til er preget av stor uro for tiden. Mandag ble 58 palestinere drept av israelske styrker.

KONFLIKTFYLT: Mikkel Grüner er matros om bord på MS Kårstein, eller Al Awda, det arabiske ordet for tilbakevending. Området de reiser til er preget av stor uro for tiden. Mandag ble 58 palestinere drept av israelske styrker.

Bjørn A. Grimstad

Får støtte fra Fagforbundet

Fagforbundet har bidratt med 50.000 kroner i året de siste tre årene til Ship to Gaza Norway. I tillegg kommer donasjoner fra flere lokale avdelinger. Også andre fagforeninger og organisasjoner bidrar praktisk og økonomisk til det som skal bli det første norskregistrerte båten som kan bryte den israelske maritime blokaden.

En av de som har valgt å ofre sommerferien for palestinernes sak, er Fagforbundet-medlem og bystyrerepresentant for SV i Bergen, Mikkel Grüner. Han har planlagt å være med båten hele veien til Gaza. Eller så langt det går.

– Dette er et veldig viktig politisk spørsmål, og dette er noe jeg faktisk kan gjøre. Blokaden av Gaza foregår på 11. året. Det er et så grovt brudd på folkeretten, at det kan karakteriseres som en forbrytelse mot menneskeheten, sier han.

Det er ikke ambassaderåd Dan Poraz ved Israels ambassade i Oslo enig i. Han hevder at blokaden av Gaza er både nødvendig og lovlig etter internasjonal lov.

Det sier han til Bergens Tidende (krever abonnement). Han understreker at alle forsøk på å nå Gaza sjøveien vil bli stoppet av israelske marinestyrker.

– Båtene kan ikke nå Gaza. Alle forsøk på å bryte blokaden vil være et forsøk på å bryte internasjonal lov, sier Poraz til avisen.

Skal være med hele veien

Grüner er opprinnelig dansk, men har bodd i Bergen i over 20 år. Til vanlig er han vant til å protestere mot Israels blokade av Gaza fra trygge kontoromgivelser. Nå setter han altså nå sette ut på en ferd i en fiskebåt som er forventet å komme fram først mot slutten av juli.

– Når jeg først skal gjøre dette, så gir jeg full gass. Jeg hører at denne aksjonen oppleves som veldig viktig for palestinerne i Gaza. De er ikke glemt. Det finnes håp, sier Grüner.

Det er det politiske engasjementet som driver Grüner. I den 19 meter lange båten skal han bo tett med mannskap og delegater, med utallige nautiske mil foran seg. Selv har han tro på at palestinernes sak vinner terreng.

– Jeg tror flere og flere ser at det er to parter, hvor en er et offer og den andre er ansvarlig. Det er et tidsskille i denne saken. Det ser vi blant annet ved at LO-kongressen vedtok boikott av Israel i fjor, sier han.

MISTET BÅTEN: Zohar Chamberlain Regev har selv mistet seilbåten sin i tidligere forsøk på å bryte blokaden. Nå er den i israelske myndigheters varetekt.

MISTET BÅTEN: Zohar Chamberlain Regev har selv mistet seilbåten sin i tidligere forsøk på å bryte blokaden. Nå er den i israelske myndigheters varetekt.

Bjørn A. Grimstad

Har stanset alle forsøk

Planen er at vel framme i Middelhavet, skal fiskebåten og to svenske seilbåter seile inn mot Gaza i et felles forsøk på å bryte blokaden. Det er den internasjonale paraplyorganisasjonen Fredoom Flotilla Coalition som organiserer aksjonen.

Sammen med mannskapet på den norske fiskebåten reiser israelskførdte Zohar Chamberlain Regev. Bosatt i Spania jobber hun nå for den internasjonale kampanjen, som i år har fått mottoet «Retten til en rettferdig framtid for Palestina». Selv om troen på å faktisk nå Gaza er liten, håper hun å sette fokus på den ulovlige blokaden.

– I 2008 seilte organisasjonen Free Gaza Movement inn til Gaza by og ut igjen. Men siden 2009 har ingen greid å komme seg inn med båt. Israel har opprettholdt den ulovlige blokaden, sier Regev.

I 2010 ble ni personer drept da israelske kommandosoldater bordet det første skipet i Gaza-konvoien. Siden har ingen blitt drept eller alvorlig skadet. Men skipene har blitt konfiskert og mannskapet utvist fra landet, anklaget for å prøve å reise inn i Israel ulovlig.

– Vi mener Gaza havn bør være åpen for trafikk. Israel har ingen rett til å blokkere sjøveien, sier hun.

MS «Kårstein»

En 19 meter lang fiskebåt i tre som inntil seks år siden ble brukt til fiske i arktiske strøk. Den heter opprinnelig MS «Kårstein» og er bygd i 1963. Den har blitt omdøpt «Al Awda», som på norsk betyr tilbakevendingen.

Båten kastet loss ved Bergen 30. april og forlot Oslo 13. mai. Den er forventet å nå Gaza i slutten av juli.

Det er Ship to Gaza Norway som har tatt initiativet til aksjonen. De tar del i den internasjonale kampanjen Right to a just future for Palestine, organisert av Freedom Flotilla Organisation.

Målet er sette fokus på den ulovlige blokaden av Gaza og om mulig gi båten til palestinske fiskere.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy