Sluttet å lease biler

Her sparer de store summer på å drive bilparken selv. Nå rennes Sarpsborg kommunale bilverksted ned av andre kommuner som vil lære.

Og nå er det full rulle med nye miljøbiler i Sarpsborg

Ola Tømmerås

Et 70-talls kommuner har kontaktet kommuneverkstedet i Sarpsborg etter at Fagbladet skrev om det i fjor høst. Interessen er stor for å spare penger på å drifte bilparken selv.

2018040610580020180406113746

ola.tommeras@fagbladet.no

Husker du saken om den kommunale driftsavdelingen som både kjøper, selger biler på auksjon og bruktmarked, reparerer og holder service, drifter og planlegger selv? Etter at Sarpsborg begravde leasingavtaler og anbud, sparer kommunen mer enn tre millioner kroner årlig på bilparken.

Det har vakt oppsikt.

– Rundt 70 kommuner har tatt kontakt med oss, forteller driftsleder Idar Hollsten.

Denne måneden kommer Bærum og Stord kommuner på befaring for å se på verkstedet. Det er et godt tidspunkt. For akkurat i dag, første hverdag etter påske, rullet 12 splitter nye elvarebiler inn foran gjenbruksbutikken og det kommunale verkstedet i Sarpsborg. Det er første av mange skritt for kommunens satsing på fossilfrie kjøretøy.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SNURRER EL-HJUL: Sarpsborg ble berømt for sin drift av bilparken i fjor. Denne uka gyver de løs på utskiftning til elvarebiler.

SNURRER EL-HJUL: Sarpsborg ble berømt for sin drift av bilparken i fjor. Denne uka gyver de løs på utskiftning til elvarebiler.

Ola Tømmerås

Skal bli 60 prosent fossilfritt

Driftssjef Idar Hollsten gliser fornøyd. Det er en time siden bilene ble levert, og to, tre av dem har allerede fått kommunelogo klistret på siden.

Flere elektriske varebiler vil komme den nærmeste tiden, både nye og brukte. For nå skal Sarpsborg på banen med miljøbiler. I dag går 40 av 485 biler på el eller biogass, inklusiv en elektrisk renovasjonsbil. Innen 2030 skal minst 60 prosent av kommunens bilpark gå på noe annet enn fossilt drivstoff.

Kommunens eget vaskeri vasker mest eksemplarisk av alle

Blir mer rasjonelt

Flere kommuner har allerede vært på befaring ved verkstedet utenfor Sarpsborg sentrum, i lokalene som tidligere rommet et merkeverksted.

Kommunalt bilverksted er ikke uvanlig, men denne avdelingen er likevel høyst uvanlig. Ved siden av å reparere og holde service på alle de 485 bilene selv, så gjør de alt av innkjøp og salg – på både auksjoner og i bruktmarkedet.

Det sparer kommunen for millioner, men gir også bedre utnyttelse av brukte biler - en sterk miljøfaktor som ofte underkommuniseres når det vurderes anbud i offentlig drift.

I løpet av vinteren har kommunen fått miljøpris fra Zero, og Østfold fylkeskommunes pris som årets fossilfrie kommune. I begge tilfeller legges det vekt på utnyttelsen av bilene i kombinasjon med innfasing av nye fossilfrie biler.

– Driften blir mye mer rasjonell. Så lenge vi både kjøper og selger selv, og holder bilene i stand i eget verksted, så har vi full frihet til å flytte på bilene etter behov, forklarer Hollsten.

Har full kontroll

– Det er ikke uvanlig at vi flytter en bil tre ganger i systemet når vi kjøper inn en ny. En som kjører en eldre bil, men som har for lange kjørelengder for å bytte til elbil, kan få en nyere modell fra en som går over på elbil. Vi ser på kjøremønstrene for å avgjøre hvor elbil er mest hensiktsmessig, og vi snakker direkte med brukerne. Noen klarer knapt å vente på å få elbil, mens andre ikke vil høre snakk om det. Slikt kan vi ta hensyn til nå vi kontrollerer hele linja selv, forklarer Hollsten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SNURRER EL-HJUL: Sarpsborg ble berømt for sin drift av bilparken i fjor. Denne uka gyver de løs på utskiftning til elvarebiler.

SNURRER EL-HJUL: Sarpsborg ble berømt for sin drift av bilparken i fjor. Denne uka gyver de løs på utskiftning til elvarebiler.

Ola Tømmerås

Frihet til å styre alt selv

Avdelingen har et omfattende system for internprising og flåtestyring. Det må til for å dokumentere innsparingene ved egendrift. Resultatet er bred politisk enighet om å gi Hollsten og hans mekanikere full frihet til både å være mekanikere, bilselgere og kjøpere - i tillegg til å stå for omveltningen til fossilfri bilpark.

– Med et anbud kan utskiftning skje fortere, medgir Hollsten.

– Men da mister man muligheten til å utnytte bilene fullt ut, med de miljømessige konsekvensene det gir å kvitte seg med brukbare kjøretøy. Fleksibiliteten forsvinner også. I tillegg koster det langt mer penger.

– Her kan vi rokkere biler etter behov. Spesielt barnevernet har mange endringer og akutte behov. En dag trenger de plutselig en niseter for å flytte en familie, deretter trenger de en mindre bil. Slikt har vi muligheten til å omrokere. Skulle det vært gjort med leasing, ville det kostet skjorta, påpeker han.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy