Hva gjør egentlig den tillitsvalgte på jobben din?
HJELP TIL ANSATTE: Mariell Karlsen (31) forklarer hva du kan bruke den tillitsvalgte til.
Ida Christin Foss
Tillitsvalgt. Du har helt sikkert hørt begrepet, men hva gjør egentlig den tillitsvalgte på jobben din?
marte.bjerke@fagbladet.no
Det sier seg kanskje selv, men rollen som tillitsvalgt krever at du har tillit fra en gruppe mennesker som har valgt deg som deres representant. Når vi snakker om tillitsvalgt i sammenheng med fagforeninger, mener vi som regel de som er tillitsvalgte for ansatte på ulike arbeidsplasser. Altså de ansattes representant.
Fagforbundet har rundt 18.000 tillitsvalgte rundt om i hele landet. De fleste av disse er såkalt plasstillitsvalgte. Det vil si at de er tillitsvalgte for ansatte på en spesifikk arbeidsplass, for eksempel i en barnehage.
{F2}
Spørsmål og svar om tillitsvalgte
Mariell Karlsen (31) er nestleder i Fagforbundet Ung Viken og har lang erfaring som tillitsvalgt. Nå er hun tillitsvalgt på et mer overordnet nivå i Fagforbundet. Karlsen er frikjøpt fra jobben sin som renholder. Det betyr at hun arbeider med tillitsvalgtoppgaver på heltid.
Alle som er medlem i et forbund, kan få hjelp av den tillitsvalgte.
– Men hva kan jeg få hjelp til?
– Du kan for eksempel få hjelp til noe du er usikker på som gjelder jobben din. Den tillitsvalgte skal være en slags megler mellom lederen og den ansatte, og skal hjelpe til med at den ansatte får det hen har krav på når det gjelder for eksempel lønn, ferie og så videre. En tillitsvalgt kan også være med på jobbintervju, hvis det er ønske om det.
– Hva er forskjellen på en tillitsvalgt og et verneombud?
– Verneombudet har ansvar for det fysiske og psykososiale miljøet på arbeidsplassen, for eksempel at de ansatte har verneutstyret i orden. Mens den tillitsvalgte har ansvar for rettigheter og plikter. Vi skal være der hvis noen trenger oss.
– Skal den tillitsvalgte alltid stå på den ansattes side, uansett?
– Nei. Vi skal stå ganske nøytralt. Det er alltid to sider av en sak. Vi skal ivareta både den ansatte og lederen. Vi skal ha et godt samarbeid. Hvis lederen har gjort noe feil, kan vi forklare hvilke rettigheter og plikter den ansatte har, så leder kan rette opp. Vi skal være der for den ansatte, men også megle.
– Hvordan blir jeg tillitsvalgt?
– Et godt utgangspunkt er å tørre å snakke i forsamlinger, å være de ansattes stemme. Og så må du ha tillit og bli valgt av de ansatte. Det ligger i navnet.
– Har alle arbeidsplasser en tillitsvalgt?
– Alle arbeidsplasser har som regel en plasstillitsvalgt. På noen arbeidsplasser kan det være flere tillitsvalgte, hvis flere forbund er representert blant de ansatte. For eksempel i skolen kan det være tillitsvalgte og medlemmer fra både Utdanningsforbundet og Fagforbundet. Da må de tillitsvalgte samarbeide. Det er ikke noe mål å kjempe mot hverandre.
– Hvordan ble du tillitsvalgt?
– Jeg er renholder og på en møtedag vi hadde, kom Nav på besøk. De mente man kunne dra på jobb med brekt bein og brette kluter i 7,5 timer. Jeg rakk opp hånda og spurte hvorfor i all verden vi skulle gjøre det. I og med at jeg turte å ta ordet den dagen, var det noen som mente jeg passa til å være tillitsvalgt.
{F1}
Dette sier loven
Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelser som krever at arbeidsplassen skal ha en tillitsvalgt, men forutsetter flere steder at ansatte er representert gjennom tillitsvalgte i saker som gjelder arbeidsvilkår.
Kilde: Arbeidstilsynet
Definisjon på tillitsvalgt
En person som er valgt av en større eller mindre gruppe for å være gruppas talsperson i mer eller mindre spesifiserte sammenhenger. Den tillitsvalgte kan være en av gruppa, eller en utenforstående.
Kilde: Store Norske Leksikon