Jobber for å få menn inn i disse utdanningene: – Vet ikke at de kan kjøre Gokart i arbeidstiden
Elever fra Bjørnholt videregående skole hører foredraget.
Hanna Skotheim
Sahaya i «Hvor er mine brødre» oppfordrer gutter til å utdanne seg til yrker hvor det trengs menn.
anne@lomedia.no
Sahayathasan Kaithampillai er prosjektleder for Hvor er mine brødre og snakker til elever fra Bjørnholt videregående skole:
Han forteller dem at han droppet ut av skolen og at han falt ned i en «grøft», men kom seg opp.
Nå er han utdannet barnehagelærer.
– Jeg hadde få å se opp til. Vi var mange som ga opp, men dere må ta utdanning! Dere skal jobbe til dere er over 60 år, sier han til dem.
Filial på Holmlia
For to år siden etablerte OsloMet en filial på Holmlia senter i bydel Søndre Nordstrand for å gjøre universitetet synlig i lokalmiljøet.
Denne dagen er gutter fra Bjørnholt videregående skole invitert til et opplegg med Hvor er mine brødre på campus Holmlia.
De skal høre noen av «brødrene» fortelle om sin vei til utdanning innen omsorg; som barnehagelærere, lærere og barnevernspedagoger.
Vil være rollemodeller
«Brødrene» jobber for å motivere gutter til å ta utdanning og gå inn i yrker hvor det er manko på menn – i barnehager og i barnevernet.
Sahayathasan Kaithampillai rapper nesten, maner dem til å ta gode valg.
– Utenforskap, kniv, ran. Jeg er lei av det, men dere kan endre det, mann! Dere kan være rollemodeller for hverandre og for små kids og nye generasjoner!
Han vil ikke at dagens unge skal falle i samme grøft som han gjorde.
– Dere er del av løsningen, ikke problemet!
Sahayathasan Kaithampillai er prosjektleder for «Hvor er mine brødre».
Hanna Skotheim
– Ta utdanning
Mobariz Ahmed (34) går på «scenen» og spør: Hva slags mennesker er vi hvis vi ikke løfter hverandre opp?
Han forteller at han er pedagogisk leder i barnehage, men at han var ufaglært i mange år og «tjente dritt».
– Bruh! Vil du på fine ferier eller kjøre BOLT? Ta utdanning og du kan tjene en halv million!
Han minner elevene på at det de gjør i dag skal definere hva de gjør om 15 år og videre i livet.
Er blitt en bror
Shayan Harati-Shahriari (27) er med i rekrutteringsprosjektet og kaller seg en bror.
Shayan Harati-Shahriari (27) utdanner seg til sosionom.
Hanna Skotheim
Han skal inspirere minoritetsgutter i Oslo øst til å bli sosionomer.
Selv er han halvveis til bachelor. Han mener det trengs flere menn med flerkulturell bakgrunn i yrket.
– I sosialt arbeid er det en styrke at jeg har flerkulturell bakgrunn. Det tror jeg gutter med minoritetsbakgrunn trenger å høre, sier han.
I yrket som sosionom vil navnet hans være en ressurs, påpeker han.
Trenger flere brødre
Han brukte flere år på å bestemme seg for utdanning og finne fram til studiet sosialt arbeid. Nå vil han være med å vise vei for andre.
– Vi trenger flere «brødre», sier 27-åringen.
OsloMet har etablert en filial på Holmlia senter og logoen er synlig på bygget ute.
Hanna Skotheim
Han tror gutter vet noe om hva en jobb som barnehagelærer går ut på, men at få vet hva sosialt arbeid er.
– Mange vet ikke om mulighetene, at de for eksempel kan kjøre Gokart med ungdom i arbeidstiden hvis de velger en sånn utdanning, sier han.
Viktig samtale
Shayan Harati-Shahriari er født og oppvokst i Norge med foreldre fra Iran. Han forteller at han fikk gode karakterer, men at han ikke visste hva han skulle gjøre etter videregående.
Shayan er med i "Hvor er mine brødre": - Jeg vil være et forbilde for flerkulturelle menn.
Hanna Skotheim
Han søkte et engasjement som miljøarbeider ved institusjon for ungdom. Da han begynte i jobben, spurte en av ungdommene om han var en ny ungdom som hadde flyttet inn.
– De forventet ikke å se en mannlig minoritet blant de ansatte, sier han.
På institusjonen opplevde han å ha en nær samtale med en ungdom som mente at han ble forstått fordi de begge var minoriteter.
– Da skjønte jeg hvilken vei jeg skulle ta i livet, sier 27-åringen.
Han søkte studiet sosialt arbeid. Nå både jobber og studerer han.
Miljøarbeider på skole
Malik Sajid, miljøarbeider ved Bjørnholt videregående skole hører foredraget sammen med elevene. Han sier han er en slags mentor.
– I skolegården starter interessen for utdanning og sosialt arbeid, sier han.
Malik Sajid, miljøarbeider ved Bjørnholt videregående skole.
Hanna Skotheim
Han forteller at elevene sier til ham, «så chill jobb du har», når de ser ham spille FIFA eller bordtennis med ungdommer.
– De ser meg ikke når jeg megler eller følger opp de som har fravær, sier han.
Han er glad for samarbeidet med Hvor er mine brødre og OsloMet.
– Frafall fra skole, utdanning og arbeidsmarked er et samfunnsproblem. Det er bra at brødrene informerer om hvilke valg man kan ta, sier han.
Synlig i nærmiljøet
Mette Tollefsrud, prosjektleder for OsloMet Holmlia, mener tilstedeværelsen i bydelen er viktig.
– Bydelen er opptatt av å rekruttere arbeidskraft med lokalkunnskap. Her er OsloMet tett på skolene og på tjenestene, sier hun.
Mette Tollefsrud, prosjektleder for OsloMet Holmlia.
Hanna Skotheim
Ennå er det for tidlig å si om de klarer å rekruttere gutter til utdanningene innen omsorgsyrkene.
For å komme inn på sosialt arbeid er det for eksempel et høyere karakterkrav enn til barnehagelærer.
– Er det konkurranse mellom studiene om å tiltrekke seg gutter?
– Nei, vi konkurrerer ikke om guttene. Vi må tenke annerledes. Vi må tenke tverrfaglig og bredere i fremtiden, sier hun.
Hun understreker at «innenforskapet» begynner i barnehagen.
– En sosionom kan jobbe i barnehage eller på bibliotek i bydelene. Vi trenger ulik kompetanse ved mange arbeidsplasser, sier hun.