JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norwegian innrømmer dårlig kommunikasjon om bord

Kabinpersonalet på Norwegian-fly nektet å fly videre med lavpris-piloter

Norwegian flyet LN-NII, oppkalt etter den danske oppfinneren Jacob Ellehammer var i trøbbel under flyvningen fra Krisitansand til Oslo 4. november i år.

Norwegian flyet LN-NII, oppkalt etter den danske oppfinneren Jacob Ellehammer var i trøbbel under flyvningen fra Krisitansand til Oslo 4. november i år.

Norwegian

Flyturen med Norwegian fra Kristiansand til Oslo var så ubehagelig at kabinpersonalet nektet å fly videre med Go2Sky-pilotene. Nå har Norwegian sagt opp avtalen med Go2Sky.

2016120812433720230821171436

torgny@lomedia.no

4. november skulle Norwegians fly fra Kristiansand til Oslo ta av. Da det var klart til take-off var flyet allerede to timer forsinket. Flyet hadde akselerert, men midt på rullebanen stoppet det. Motorene stoppet og bare nødlyset i kabinen var på.

Mens kabinpersonalet prøvde å roe ned passasjerene, satte pilotene plutselig full gass igjen for take-off uten noe forvarsel. Kabinpersonalet styrtet i all hast til sine plasser.

Norske myndigheter får ikke granske farlige hendelser på Norwegian-fly innenriks i Norge

Feil trykk i kabinen

Etter den forholdsvis brutale starten fortsatte problemene. Fire-fem minutter etter at flyet hadde tatt av hørtes en tydelig alarm fra cockpiten. Den ble etter hvert så tydelig å høre også i kabinen, at kabinpersonalet gikk til cockpiten for å forsikre seg om at pilotene var våkne. Det er flynettstedet Aviation Herald som beskriver de dramatiske hendelsene om bord på Norwegian-flyet.

Personalet merket også tydelig at det var noe feil med trykket i kabinen.

Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å komme på jobbintervju

Brukt nødkoden

Da kabinpersonalet fikk kontakt med pilotene etter å ha brukt nødkoden, fikk de til svar at alt var i orden. Men kabinpersonalet bestemte seg for å bruke oksygenmasker og bærbare oksygenflasker fram til de landet.

Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt

Normal flyhøyde mellom Kristiansand og Oslo er 30 000 fot, mens radarbildene viser at flyet aldri var over 15 000 fot. Antagelig for at det ikke skulle bli for lavt trykk i kabinen.

Da flyet landet forlangte kabinpersonalet at kapteinen skulle forklare overfor passasjerene hva som hadde skjedd. Den eneste forklaringen de fikk var at det var problemer med en bryter (switch).

Luftfarten er ute av kontroll

Også trøbbel før

Norwegian flyet som var i trøbbel var «Jacob Ellehammer» med registreringsnummer LN-NII.

Dette flyet er leaset ut til Norwegian fra det irske datterselskapet Drammensfjorden Leasing Ltd., som igjen har leaset flyet fra Sky High XXVIII Leasing Company Ltd., som igjen har leaset flyet fra de faktiske eierne, de to prosjektselskapene Flip No. 93 Ltd. og Flip no. 94 Ltd, meldte Dagens Næringsliv i sommer.

Også i sommer var det problemer med dette flyet og mannskapet fra Go2Sky. Problemene var så store ifølge P4 at passasjerer som ikke ville fly med Go2Sky kunne få pengene tilbake.

Få nyhetsbrevet vårt

Flygerforbundet har advart

– Dette viser at det ikke er så enkelt å ta vare på sikkerhetskulturen i et selskap når en skal leie inn flymannskap fra ulike operatører, sier 1. nestleder i Norges Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval til LO-Aktuelt.

Han understreker at han bare kjenner saken fra Aviation Herald og venter at Statens Havarikommisjon og Luftfartstilsynet skal undersøke nærmere hva som har skjedd.

– Vi har rettet søkelyset på hvor viktig ansettelsesforhold og innlært kultur er når det gjelder flysikkerheten, sier Skatval, og mener det generelt er essensielt med kontroll av trening og erfaringsnivå, ikke bare ved innleie, men ved enhver flyvning.

Fordi det er et slovakisk crew er det et slovakiske myndigheter som har kontrollansvar selv om det er norsk innenlandsk flyvning.

– Det synliggjør en interessant problemstilling sier Skatval.

Flygerforbundet frykter utflagging av arbeidsplasser

Har sagt opp G2Sky

– Hendelsen som omtales her har blitt undersøkt, og det har blitt konkludert med at sikkerheten til våre passasjerer og kolleger ble ivaretatt. Da flyet tok av satt alle på plassene sine. Men vi innser at kommunikasjonen om bord ikke var god nok og interne tiltak ble derfor umiddelbart iverksatt. Avtalen vi har hatt med Go2Sky de siste månedene er nylig avsluttet, svarer kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nilsen på LO-Aktuelts henvendelse.

Ryanair nekter helsesjekk av piloter

Frykter Bjørn Kjos kan dumpa lønna for kabinansatte

Norwegian-ansatte i USA får danne fagforening

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy