Kim har hendene fulle på gjenvinningsstasjonen: – Vi merker at det er mye oppussing på gang hos folk

Werner Juvik

Konteinerne på rekke og rad står klare til å ta imot alt mulig skrot. Kim Johansen peker, loser og forklarer både rutinerte håndverkere og de mange hobbyrydderne.

2020060811012320200608110117

«Det kan jo bli litt ampert når to ivrige håndverkere og en dame på 80 skal levere avfall samtidig.»

Kim Johansen

ingeborg.rangul@fagbladet.no

– Vi merker at det er mye oppussing på gang hos folk. Det går i panel, malingsspann og hageavfall. En dårlig vinter gjør at folk satte i gang med hagestellet tidligere enn vanlig, sier Kim Johansen som har jobbet som driftsoperatør på Bølstad Gjenvinningsstasjon i to år.

Han tar imot kundene på rampa og leder dem videre mot de ulike konteinerne. Disse er merket og viser hva som skal hvor. I tillegg til store lass på hengerne, er det mange smitte-vernsregler å ta hensyn til akkurat nå.

– Tiltakene vi har innført for å overholde reglene er at vi ikke mottar kontanter, vi låner ikke lenger ut spader, koster eller hansker, og vi slipper kun inn noen biler på rampa av gangen, slik at det skal være greit å holde avstand mellom biler og kunder, forteller Johansen.

Her kan du se bildeserie fra Bølstad Gjenvinningsstasjon

Dobbelt så store lass

Det er smale veier inn til Bølstad gjenvinningsstasjon som ligger på Ås, ikke langt fra universitetet. Her står biler med hengere fulle av plank og hageavfall på rekke og rad. Litt regn i lufta stopper de færreste.

De ansatte har vanligvis mye å gjøre hver eneste vår når folk har ryddet i hus og hage. Likevel viser tall fra Follo Ren at de bare har rundt halvparten av kundene sammenlignet med i fjor. Til gjengjeld er lassene dobbelt så store, så det er ingen nedgang i avfallsmengden. Færre kunder kan skyldes både at folk er bedt om å avvente sitt besøk til gjenvinnings­stasjonen, og at man ikke orker å stå i tidvis lange køer for å komme inn på stasjonen.

Kim Johansen lar seg ikke stresse av utål­modige kunder og lange køer. Men han inn­rømmer at det kan røyne litt på hvis han har hatt en lang dag i sola, og det er lenge siden han har spist.

Koronalærdom

Logistikk er en stor del av arbeidshverdagen til de ansatte.

– Jeg ser at kundene som kommer hit, har sortert det meste på forhånd. Hvis noen er usikre, går det an å lese på nettsidene om hvordan vi sorterer her. Noen går så grundig til verks at de har dratt spiker ut av plankene, men det har vi systemer som tar seg av, sier han.

En ting Johansen tror de har lært av smittevernreglene, er å ha en grense på antall biler på rampa til enhver tid. Det opplever de ansatte som mer effektivt og oversiktlig enn når det er fullt.

– Det kan jo bli litt ampert når to ivrige håndverkere og en dame på 80 skal levere avfall samtidig, sier han.

{s1}

Kundene og avfallet skal loses i riktig retning, konteinerne skal pakkes riktig, og henting av fulle konteinere og returnering av tomme skal gå så sømløst som mulig uten unødvendig ventetid. 50 tonn som skal ut på veiene, må ikke utgjøre noen fare. Konteinerne må derfor fylles og pakkes skikkelig. I tillegg må de være fulle for å ikke belaste miljøet mer enn nødvendig, forklarer Johansen.

Konteinerne kjøres til sine endelige bestemmelsessteder og gjenvinnes der. Metall blir kjørt til Norsk Gjenvinning sitt anlegg på Øra i Fredrikstad. Her blir metallet sortert etter type, og solgt videre som råvare til ny produksjon.

Gips fraktes til Svelvik utenfor Drammen, hvor den blir omdannet til ny råvare som brukes i produksjon av nye gipsplater.

– Avfallstyper som betong, porselen, keramikk og lignende har en komplisert sammenblanding av ulike materialer som er vanskelig å materialgjenvinne og har dårlig brenneevne. Denne avfallstypen blir derfor lagt på deponi. Dette er det eneste som ikke gjenvinnes, sier han.

Et viktig samfunnsoppdrag

Johansen ser på jobben som et viktig samfunnsoppdrag. Ved å drive god kundeservice og informasjon på gjenvinningsstasjonen bidrar de til å ta vare på miljøet. I tillegg har Follo Ren også en avtale med Nav i de fire eierkommunene Frogn, Nesodden, Nordre Follo og Ås og tar imot praksiskandidater.

– Vi har hatt flere i praksis som har fått jobb her etterpå. Dette ser jeg på som en del av vårt samfunnsoppdrag.

Med bakgrunn fra forsvaret og politiet er jobb med samfunnsoppdrag viktig for Johansen.

– Dette er en gammel og godt brukt stasjon. Nå oppgraderer vi for å være bedre rustet til å ta imot farlig avfall. Vi har opplevd å få inn cyanid her. Da må vi vite hva vi skal gjøre. Det er for sent når vi kjenner mandellukten, sier han.

Mye dokumentasjon må på plass når det gjelder all type avfall og spesielt farlig avfall. Og de ansatte må hele tiden være oppdatert på kjemikalier.

Få kvisten tilbake som jord

Gjenvinningsstasjonene skal følge kommunale planer, nasjonale og regionale føringer, EU-krav og FNs bærekraftsmål.

Det er hele tiden nye prosjekter på gang.

Nå skal det etableres et nytt bygg for farlig avfall som batterier, malingsrester, sprayflasker og løsemidler. I tillegg har det kommet et nytt område for gips og gips med flis og betong.

Målet er at alt skal gjenvinnes.

Nå er det hageavfallet som står for tur. Det skal kvernes og bli til kompost og jordblandinger som igjen skal selges videre til kundene hos Follo Ren. Fra neste år kan du dermed kjøpe din egen kvist som har blitt til jord og ta med tilbake til hagen.

DERFOR BLE JEG DRIFTSOPERATØR

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy