JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet

Kollektivselskaper ber Stortinget skrive om statsbudsjettet: – Politikerne må på banen nå

I FARESONEN: Sporveien i Oslo er en av flere kollektivaktører varsler store kutt i tilbudet hvis de ikke kompenseres for økte utgifter til kjørestrøm og drivstoff.

I FARESONEN: Sporveien i Oslo er en av flere kollektivaktører varsler store kutt i tilbudet hvis de ikke kompenseres for økte utgifter til kjørestrøm og drivstoff.

Sissel M. Rasmussen

Flere kollektivaktører varsler store kutt i tjenestene etter at den økonomiske redningsplanken de hadde håpet på ikke kom i statsbudsjettet. For Sporveien i Oslo har regningen på kjørestrøm allerede passert 300 millioner kroner i år – tre ganger så mye som budsjettert.

2022100615005720221007142729

ola.tommeras@fagbladet.no

– Kollektivselskaper over hele landet er bekymret. De har eksplosjonsartede kostnader på strøm og drivstoff, sier leder av Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting til Fagbladet.

I dag måtte den tidligere Sp-stortingskandidaten Grøtting konstatere at det ikke kom noen redningsplanke i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023.

Gigantiske regninger

I dagene før statsbudsjettet ble lagt fram, ble strømregningen til Sporveien i Oslo kjent. Regningen til den største aktøren i landet på trikk og bane har nå passert 300 millioner kroner. Det er tre ganger mer enn budsjettert.

Neste års prognose er en smell på en halv milliard kroner på strømregningen. Da vil det koste 468,1 millioner kroner å kjøpe strøm til T-banen og 126,1 millioner å få strøm til å kjøre trikkene - en ekstraregning på 494 millioner kroner.

Ender i negativ spiral

I verste fall, dersom Sporveien må dekke ekstraregninga alene, kan tilbudet bli kraftig redusert. Ruter som bestiller tjenesten på vegne av eierne Oslo og Viken fylkeskommuner, fikk nylig en utredning som viser at antallet avganger i så fall må halveres.

– Hvis tilbud må kuttes, ender vi i en negativ spiral med færre reisende, lavere inntekter og ytterligere kutt. Kollektivtrafikken er allerede i sterk konkurranse mot bilen, sier Grøtting.

Hun hadde håpet at det skulle komme en støtteordning til kollektivselskapene, men setter nå sin lit til endelig behandling av Statsbudsjettet i Stortinget.

– Jeg skjønner at budsjettet må være stramt, men penger til kollektivtrafikk gir ikke prisstigning og galopperende renter, påpeker hun.

Blir feil uansett

Også fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune, Olav Skinnes (Sp), håper at redningsplanken kommer i Stortinget.

– Vi må jo anstrenge oss så langt vi kan dersom støtte til kollektivtrafikkens ekstrakostnader uteblir, men det blir jo også feil om vi skal ta fra videregående skoler for å redde kollektivtrafikken, sier han.

– Alternativet er å kutte i tilbud og heve billettprisen.  Det frister heller ikke.

Skinnes har tidligere skrevet til Samferdselsdepartementet sammen med byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav.

– Jeg synes det er litt rart at ikke regjeringen kom opp med noe om økte energikostnader, sier han.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav, er skuffet.

– Det er klart at jeg er skuffet over at regjeringen ikke bidrar til å redde kollektivtransporten på samme måte som de stiller opp for bedrifter og husholdninger, skriver hun i en e-post til Fagbladet. 

– Dagens skyhøye strømpriser har enorme konsekvenser for kollektivtilbudet, som i Oslo frakter flere passasjerer enn det jernbanen gjør i hele landet. Det er særlig krise for trikk og bane, som i dag bruker nesten like mye strøm som resten av Oslo kommune til sammen, poengterer hun.

Stav mener det er for tidlig å si noe om konsekvensene om kollektivselskapene ikke får hjelp med gigantiske regninger.

– Det må vi komme tilbake til. Ruter og Sporveien har siden i sommer hatt tett dialog og vil snu hver stein for å finne en mulig løsning på en svært krevende situasjon.  

– Uaktuelt med kutt i tilbud

– For oss er det uaktuelt med kutt i tilbudet. Politikerne må på banen nå, sier leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg.

– En ting er at arbeidsplasser forsvinner om det kuttes i tilbudet, en annen er hensynet til byen, klima og miljø. Dessuten vil det være å rasere alt som ansatte og ledelse har bygd opp de siste årene, sier Floberg.

Sporveien i Oslo er kåret som et av verdens mest effektive kollektivselskap i flere år.

Jeg skjønner at budsjettet må være stramt, men penger til kollektivtrafikk gir ikke prisstigning og galopperende renter.

Olov Grøtting, leder i Kollektivtrafikkforeningen

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
I FARESONEN: Sporveien i Oslo er en av flere kollektivaktører varsler store kutt i tilbudet hvis de ikke kompenseres for økte utgifter til kjørestrøm og drivstoff.

I FARESONEN: Sporveien i Oslo er en av flere kollektivaktører varsler store kutt i tilbudet hvis de ikke kompenseres for økte utgifter til kjørestrøm og drivstoff.

Sissel M. Rasmussen