JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommunalt selskap overtar nesten all busskjøring i Oslo. Vant anbud for åtte milliarder kroner

På tide å avslutte anbudsregimet nå, mener forbundstopp

STOR, STØRRE, STØRST: Unibuss er størst, men overtar nå to store anbudsområder. Det kommunalt eide selskapet blir dominerende.

STOR, STØRRE, STØRST: Unibuss er størst, men overtar nå to store anbudsområder. Det kommunalt eide selskapet blir dominerende.

Roy Ervin Solstad

Det kommunalt eide selskapet Unibuss vant anbud for åtte milliarder kroner i hovedstaden i forrige uke.

2021111710351720211117103517

ola.tommeras@fagbladet.no

To av de største anbudsrundene for rutebusser i Oslo ble avgjort i forrige uke. Begge gikk til Unibuss som er heleid av Oslo kommune via Sporveien AS.

Foreløpig er det veldig stille rundt avgjørelsen, og tildelingen er ikke offentliggjort. Ingen vil kommentere den før klagefristen på ti dager har utløpt.

Fagbladet har likevel fått bekreftet at Unibuss har vunnet begge kontraktene.

14 års varighet

Hvis ingen konkurrerende operatører klager inn avgjørelsen i løpet av fristen, vil Ruter tegne kontrakt med Unibuss for Oslo indre by nord-sør og Oslo øst-vest en av de nærmeste dagene.

Kontraktene har en verdi av henholdsvis 2,75 milliarder og 5,25 milliarder kroner. Anbudet starter i 2023 og gjelder for ti år med mulighet for ytterligere fire år.

18 år med anbud

Inntil 2000-tallet kjørte Oslo kommune nær alt av busstjenester selv. I oktober 2003 gikk den første store anbudskonkurransen av stabelen, og private operatører kom fortløpende inn.

Oslos egen bussaktivitet ble senere skilt ut i et kommunalt eid selskap, Unibuss AS. Siden har kommunens selskap og private operatører konkurrert om å levere best og billigst. Unibuss har hele tiden holdt posisjonen som størst, men blir altså nå veldig store.

Sterkt trafikkerte linjer

De to anbudskonkurransene om kjøring, med verdi på til sammen 8 milliarder kroner, dreier seg om linjene 34, 37, 54, 20, 21, 28, 30, 31 og 31E, samt nattlinjene 11N, 12N, 1N, 2N, 5N og 63N. De fleste av disse er linjene er av de mest trafikkerte i hovedstaden, med mange reisende.

Så langt Fagbladet har brakt på det rene, er det bare ett anbud, Oslo sør/Follo nord som ble vunnet av Norgesbuss tidligere i år, som i framtida blir kjørt av andre enn Unibuss. I tillegg kommer enkelte mindre områder som Ulven-Groruddalen og Østensjø-Klemetsrud.

Norgesbuss ble tidligere i år solgt til det britiske oppkjøpsfondet CBRE Investment Management.

Stille om seieren

– Vi har ingen kommentarer nå, men kommer tilbake så snart klagefristen har utløpt og kontrakt er underskrevet, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Heller ikke bestillerselskapet Ruter vil kommentere avgjørelsen før klagefristen har utløpt, men bekrefter at Unibuss har vunnet begge de to store områdene i Oslo.

Dominerende aktør

Unibuss eies av kommunen gjennom Sporveien AS, som kjører alt av trikk og bane i hovedstaden.

Noen få dager etter at datterselskapet til Sporveien vant anbudene, møtte sporveisdirektør Cato Hellesjø tillitsvalgte på deres årlige tillitsvalgtsamling. Han sprudlet av glede og stolthet når han kunne informere om at Unibuss hadde kommet best ut på begge de to store anbudsområdene.

– Unibuss er sikret som den dominerende operatør i Oslo, i hvert fall fram til 2033. Hvem ville trodd det den gangen busstjenester ble satt på anbud, sa administrerende direktør Cato Hellesjø til de tillitsvalgte.

– På tide å stoppe

– Det er jo helt utrolig at vi skal fortsette å finansiere Ruter, at vi skal bruke tid og ressurser på å sette tjenesten ut på auksjon, når det kommunalt eide selskapet kommer best ut i konkurransen uansett. Det er helt opplagt søling med penger, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, som selv har bakgrunn fra Sporveien.

Han skisserer problemene med anbudsregimet slik:

– Vi låser fast et tilbud i en kontrakt over flere år. Det utelukker kvalitetsutvikling underveis gjennom perioden. Det brukes enorme beløp på å utarbeide konkurransene og følge dem opp. Arbeidsvilkårene til de ansatte blir forringet hver gang en ny aktør kommer på markedet for å tjene penger. Blant annet har det eksplodert med delte skift i kjølvannet av anbud.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
VANT ANBUDSRUNDEN: Hvis ingen konkurrerende operatører klager inn avgjørelsen i løpet av fristen, vil Ruter tegne kontrakt med Unibuss for Oslos mest trafikkerte ruter en av de nærmeste dagene

VANT ANBUDSRUNDEN: Hvis ingen konkurrerende operatører klager inn avgjørelsen i løpet av fristen, vil Ruter tegne kontrakt med Unibuss for Oslos mest trafikkerte ruter en av de nærmeste dagene

Roy Ervin Solstad

STOR, STØRRE, STØRST: Unibuss er størst, men overtar nå to store anbudsområder. Det kommunalt eide selskapet blir dominerende.

STOR, STØRRE, STØRST: Unibuss er størst, men overtar nå to store anbudsområder. Det kommunalt eide selskapet blir dominerende.

Roy Ervin Solstad