Nye regler fra nyttår
Kravene skjerpet: Nå tror Vilde hun kan jobbe lenger i yrket
KLAR FOR HELSE: Verneombud Vilde Melhus er klar til innsats. Hun ønsker høyere snittalder i bransjen.
Werner Juvik
– Dette kan heve snittalderen i yrket vårt, sier frisør og nyvalgt verneombud Vilde Melhus.
ola.tommeras@fagbladet.no
Arbeidsplassen hennes har bare seks ansatte, og var dermed fritatt for pålegg om verneombud. Men det var før nyttår.
Fra 1. januar er nemlig reglene i arbeidsmiljølovens paragraf 6-1 skjerpet. Der det før var pålegg om verneombud for bedrifter med ti eller flere ansatte, er det nå pålegg for alle med fem eller flere ansatte. Det vil si, enhver småbedrift med fem ansatte eller flere, er nå pålagt å utnevne et verneombud og sørge for kursing.
MINDRE BELASTENDE: - Før sto vi med tungt utstyr over skulderhøyde.
Werner Juvik
Kan få stor betydning
Det påvirker spesielt frisørbransjen. De fleste salonger har nemlig nettopp fem til ti ansatte (gjennomsnittet er 6,7). De fleste har vært fritatt for pålegget i arbeidsmiljølovens paragraf 6-1. Nå vil de fleste være underlagt pålegget om verneombud.
{f1}
– Det kan få stor betydning, mener Vivian Jacobsen, leder for Frisørenes fagforening Fagforbundet.
– Frisørbransjen generelt har tatt for lett på helse, miljø og sikkerhet, og salongene har stort sett hatt færre enn ti ansatte og dermed muligheten til å velge bort verneombud.
Frisører ligger på topp i yrkesrelaterte plager som slitasje, eksem og astma. Mange slutter tidlig.
FOREBYGGING: Vilde Melhus trener styrke tre til fire ganger i uka. - Det holder meg frisk på jobb.
Werner Juvik
Hever snittalderen
Fagbladet treffer nybakt verneombud Vilde Melhus og kollega Natalie Orrego i en av tre A-salonger i Kristiansand. De var ferdigutdannet frisører for 10 og 12 år siden. Da var snittalderen for yrkesaktive frisører knapt 29 år.
Siden har det skjedd mye. Det har vært prosjekter som Grønn frisør, mildere kjemikalier, bedre utstyr og beskyttelse. Resultatet er synlig; snittalderen på frisører har beveget seg til 34 år siden Melhus gikk ut av frisørskolen. Flere jobber lenger i bransjen.
– De nye kravene til verneombud kan heve snittalderen enda mer. Det kan få flere til å stå i jobben lenger og færre til å slutte av slitasje eller skader i ung alder, mener Melhus.
JÅLERI UT: I dag gjelder gode sko på jobb, ikke pensko og høye hæler.
Werner Juvik
Måtte ha verneombud
A-salong er tre salonger i en lokal kjede i Kristiansand. Natalie Orrego er daglig leder i en av de andre A-salongene. Kjeden hadde tidligere ett felles verneombud. Med lovendringen må de nå ha ett verneombud i hver salong, da alle har flere enn fem ansatte. I salongen til Vilde Melhus er det seks ansatte.
Vilde Melhus har vært tillitsvalgt i salongen før hun nå fikk vervet som verneombud.
– Her har vi oppnådd mye allerede. Vi har punktavsug, blandeskap til kjemikalier og beskyttelse på plass. Utstyr er nytt og forbedret, forteller Melhus og demonstrerer hvordan den nye frisørstolen kan senkes nesten helt ned til gulvet.
– Før måtte vi holde tunge fønere over skulderhøyde, selv om frisørstolen var senket helt ned. Mange måtte bruke krakker å stå på. Nå sitter kunden lavere, og de nye fønerne veier bare en brøkdel av de gamle, forteller hun.
GAMMEL OG NY: Den gamle til venstre er langt tyngre enn den nye føneren til høyre. Det merkes i skuldrene etter lange dager.
Werner Juvik
Sikre daglig beskyttelse
– Hva er viktig for deg som verneombud å ta tak i?
– I denne salongen har vi sjefer det går an å snakke med, og det meste er på stell. Jeg pusher på for flere punktavsug, men viktigst nå er å sikre at de ansatte bruker verktøy og beskyttelse. Det hender at frisører jobber i vei av gammel vane uten å bruke utstyret som skal beskytte dem. Med verneombud på plass i hver salong er det lettere å sikre at alle beskytter seg til daglig og ikke bare under inspeksjon, sier Melhus.
– Jeg tenker at verneombudene må være strenge. Vi skal kreve riktig utstyr og vi må sørge for at det brukes, sier hun.
Allerede 31. januar skal Vilde Melhus på fagdag for nyvalgte verneombud i regi av Fagforbundet. Senere venter lovpålagte kurs i verneombudets arbeid.
– Jeg gleder meg til å dele erfaringer, gjennomgå caser og lære mer, sier hun.
LABORATORIE: Frisører omgir seg med mye kjemikalier og utfordrende arbeidsstillinger.
Werner Juvik
• Farlige gasser og skader på huden: Lovendring skal hjelpe frisører som Ingvild
Et fag med lidenskap
– Da dere begynte, var snittalderen i bransjen knapt 29 år. Hvorfor valgte dere et yrke med så mye slitasje og yrkesrelaterte skader?
– Det var mer lidenskap enn penger, en drøm fra barndommen, sier Melhus. Kollega Orrego nikker gjenkjennende. Det er slik frisører blir frisører. De brenner for faget og er sjelden like opptatt av helse, miljø og sikkerhet som kundens frisyre.
– For ikke lenge siden gikk frisører i pene sko og ofte høye hæler. Det skulle være galant. Nå går nesten alle i joggesko eller andre myke sko tilpasset det å stå hele dagen, forteller de.
ALLEREDE SLITASJE: De er begge i midten av tjueåra, men har allerede opplevd slitasjeskader. Kollega Orrego er 60 prosent sykemeldt på grunn av senebetennelser.
Werner Juvik
• Renholdere, kokker og frisører får oftere kronisk bihulebetennelse enn andre
Helse nedprioritert
– HMS har vært nedprioritert og preget av brannslukking framfor forebygging, sier Vivian Jacobsen i Frisørenes fagforening.
– Når unge frisører får slitasjeskader, så har allerede skaden skjedd. Det må forebygges, og det har jeg tro på at vi skal få til mer av nå, sier hun. Hun ser allerede at ting er i bevegelse. Verneombudene kommer en etter en, og mens vi snakker med Jacobsen får hun ytterligere to påmeldinger til fagdagen Fagforbundet arrangerer 31. januar.
En viktig faktor for å forebygge, er trening, mener Melhus, som selv trener tre til fire ganger i uka for å kunne være frisør uten slitasjeskader. Både hun og kollega Orrego har opplevd mye skader allerede, selv om dem bare er midt i tjueåra. Orrego har senebetennelser som for tiden har sendt henne ut i 60 prosent sykemelding.
Vilde Melhus opplevde også slitasjeskader etter få år i yrket.
– Da begynte jeg med styrketrening. Nå gjør jeg det jevnlig hver eneste uke i tillegg til joggeturer på sommeren. For meg er det helt nødvendig. Jeg vil jo holde ut i yrket. Som verneombud vil jeg oppfordre til det. Det er veldig effektivt, men jeg kan jo ikke tvinge folk til det, sier hun.
BRA FOR ALLE: - Å sikre helsa til de ansatte er bra for dem, bra for salongen, bra for alle, mener eierne Jon og Marianne Iversen. Det eneste de frykter er mye administrasjon.
Werner Juvik
• Fagforbundet sendte krav om tariffavtale. Ledelsen valgte å legge ned frisørsalongen
Til beste for alle
– Vi vil jo at våre ansatte skal være friske. Det tjener alle på. God HMS er bra for helsa, bra for salongen, bra for alle, sier A-salongens eier og sjefen til Vilde Melhus, Marianne Iversen. Broren Jon Iversen, som hun driver kjeden sammen, legger til:
– Det kan bli i overkant byråkratisk. Vi har allerede mye skrivearbeid i forbindelse med verneombud og HMS, som tar mye ressurser. Det er viktig å sørge for at ikke ordningen blir ineffektiv med mye administrasjon, sier han.
At yrket har sine utfordringer, er Marianne Iversen, enig i.
– Det er jo rene laboratorier i salongene. Potensialet for skader er stort, men jeg synes jo at vi har høy standard i våre salonger. Så er det gjerne de store salongene som våre, som blir ettergått og inspisert, påpeker hun.
{s1}
Marianne Iversen oppfordrer Arbeidstilsynet til å følge de minste salongene tettere, de med fire eller færre ansatte som fortsatt står fritt til å utnevne verneombud.
– Det er like ille for den enkelte å bli skadet i en liten salong som en stor.
Nye regler verneombud
• Arbeidsmiljølovens bestemmelser for verneombud er skjerpet. Nye regler trådte i kraft fra 1. januar.
• Før var bedrifter med ti eller flere ansatte, pålagt å oppnevne verneombud. Dette er nå redusert til fem eller flere ansatte.
• Mange småbedrifter som tidligere kunne velge vekk verneombud, må nå få dette på plass. Dette gjelder spesielt mange i frisørbransjen.
God HMS er bra for helsa, bra for salongen, bra for alle.
Eier av kjeden A-salong, Marianne Iversen