JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kritiserer postfly-selskap: – Noe av det verste jeg har sett i bransjen

Dårlige behandling: Polske Sprintair er innleid for å transportere flypost for Posten Bring. Nå viser det seg at selskapet behandler sine ansatte svært dårlig. Stian Larsen i Norsk Flygerforbund er forundret over hvordan Posten, myndighetene og Luftfartstilsynet kan la dette skje.

Dårlige behandling: Polske Sprintair er innleid for å transportere flypost for Posten Bring. Nå viser det seg at selskapet behandler sine ansatte svært dårlig. Stian Larsen i Norsk Flygerforbund er forundret over hvordan Posten, myndighetene og Luftfartstilsynet kan la dette skje.

Alf Ragnar Olsen

Flygerforbundet mener pilotene på postflyene Posten leier inn, ikke har skikkelige lønns- og arbeidsforhold. Forbundet kritiserer Posten for å bruke selskapet.

2025010609150120250106091501

alf@lomedia.no

I 2023 overtok polskeide Sprintair kontrakten for flyfrakt for Posten, etter å ha vunnet anbudskonkurransen.

Nå kritiseres selskapets lønns- og arbeidsvilkår av Norsk Flygerforbund, som mener det er flere alvorlige forhold ved pilotenes vilkår.

Slavekontrakter

Tromsø-avisa Nordlys omtalte saken først. De har snakket med en pilot i selskapet. Formelt er han ansatt i et selskap i Tromsø, men den polske arbeidsavtalen minner lite om norske forhold.

Piloten forteller om lite hviletid og er bekymret for sikkerheten. I realiteten får pilotene mindre enn halve lønnen utbetalt fra postboksselskapet i Tromsø.

Resten må faktureres til Sprintair i Polen, der de regnes som selvstendig næringsdrivende. Ut fra lønnsslippene skal ansatte få feriepenger, men pilotene opplyser at det ikke stemmer.

De må også betale av egen lomme når de er syke. Pilotenes opplæring til 275.000 kroner dekker selskapet, mot at ansatte tilbakebetaler dette over fem år.

Dersom de slutter før dette, eksempelvis etter fire år, må hele beløpet betales ved fratredelse. Uten avskriving. Kontraktene har videre en klausul som sier at Sprintair kan ta beslag i pilotenes private eiendeler, uten rettslige skritt. De trekkes også i lønn om ruta ikke holdes.

 – Noe av det verste jeg har sett i bransjen, og jeg undrer meg over hvordan Posten, myndighetene og Luftfartstilsynet kan la dette skje, sier Stian Larsen i Norsk Flygerforbund til Nordlys.

Selskapet har ikke kommentert beskyldningene i Nordlys.

Selskapets kontaktperson sier til Posthornet at hun kun er kontaktperson overfor skattemyndighetene, og at hun ikke vil kommentere saken. Vår henvendelse til morselskapet har ikke blitt besvart.

Posten undersøker

Statseide Posten Bring understreker i sine etiske retningslinjer at alle selskapets underleverandører skal følge arbeidsmiljøloven og regelverket i norsk arbeidsliv til punkt og prikke.

Også i anbudspapirene skal det uttrykkelig fremgå at ansatte hos leverandører og underleverandører skal ha lovlige arbeids- og lønnsvilkår.

I henhold til det samme regelverket har Posten som oppdragsgiver og transportkjøper en såkalt påseplikt, for å sjekke og påse at dette faktisk er i orden hos leverandørene.

Postens etikkreglement gjør det samtidig klart at selskapet vil avslutte samarbeidet med enhver leverandør som ikke følger lover og regler.

Men fortsatt flyr Sprintair for Posten.

Pressesjef Kenneth Pettersen sier Posten Bring gjør en revisjon hos sin underleverandør. Han vil ikke si mer enn det.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Posten Bring må tåle skarp kritikk for at de ikke har påsett at underleverandøren SprintAir behandler og lønner sine piloter i tråd med lover og regler i norsk arbeidsliv. Selskapet overtok i 2023 overtok som operatør på flypostrutene

Posten Bring må tåle skarp kritikk for at de ikke har påsett at underleverandøren SprintAir behandler og lønner sine piloter i tråd med lover og regler i norsk arbeidsliv. Selskapet overtok i 2023 overtok som operatør på flypostrutene

Alf Ragnar Olsen

Dårlige behandling: Polske Sprintair er innleid for å transportere flypost for Posten Bring. Nå viser det seg at selskapet behandler sine ansatte svært dårlig. Stian Larsen i Norsk Flygerforbund er forundret over hvordan Posten, myndighetene og Luftfartstilsynet kan la dette skje.

Dårlige behandling: Polske Sprintair er innleid for å transportere flypost for Posten Bring. Nå viser det seg at selskapet behandler sine ansatte svært dårlig. Stian Larsen i Norsk Flygerforbund er forundret over hvordan Posten, myndighetene og Luftfartstilsynet kan la dette skje.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

I 2023 overtok polskeide Sprintair kontrakten for flyfrakt for Posten, etter å ha vunnet anbudskonkurransen.

Nå kritiseres selskapets lønns- og arbeidsvilkår av Norsk Flygerforbund, som mener det er flere alvorlige forhold ved pilotenes vilkår.

Slavekontrakter

Tromsø-avisa Nordlys omtalte saken først. De har snakket med en pilot i selskapet. Formelt er han ansatt i et selskap i Tromsø, men den polske arbeidsavtalen minner lite om norske forhold.

Piloten forteller om lite hviletid og er bekymret for sikkerheten. I realiteten får pilotene mindre enn halve lønnen utbetalt fra postboksselskapet i Tromsø.

Resten må faktureres til Sprintair i Polen, der de regnes som selvstendig næringsdrivende. Ut fra lønnsslippene skal ansatte få feriepenger, men pilotene opplyser at det ikke stemmer.

De må også betale av egen lomme når de er syke. Pilotenes opplæring til 275.000 kroner dekker selskapet, mot at ansatte tilbakebetaler dette over fem år.

Dersom de slutter før dette, eksempelvis etter fire år, må hele beløpet betales ved fratredelse. Uten avskriving. Kontraktene har videre en klausul som sier at Sprintair kan ta beslag i pilotenes private eiendeler, uten rettslige skritt. De trekkes også i lønn om ruta ikke holdes.

 – Noe av det verste jeg har sett i bransjen, og jeg undrer meg over hvordan Posten, myndighetene og Luftfartstilsynet kan la dette skje, sier Stian Larsen i Norsk Flygerforbund til Nordlys.

Selskapet har ikke kommentert beskyldningene i Nordlys.

Selskapets kontaktperson sier til Posthornet at hun kun er kontaktperson overfor skattemyndighetene, og at hun ikke vil kommentere saken. Vår henvendelse til morselskapet har ikke blitt besvart.

Posten undersøker

Statseide Posten Bring understreker i sine etiske retningslinjer at alle selskapets underleverandører skal følge arbeidsmiljøloven og regelverket i norsk arbeidsliv til punkt og prikke.

Også i anbudspapirene skal det uttrykkelig fremgå at ansatte hos leverandører og underleverandører skal ha lovlige arbeids- og lønnsvilkår.

I henhold til det samme regelverket har Posten som oppdragsgiver og transportkjøper en såkalt påseplikt, for å sjekke og påse at dette faktisk er i orden hos leverandørene.

Postens etikkreglement gjør det samtidig klart at selskapet vil avslutte samarbeidet med enhver leverandør som ikke følger lover og regler.

Men fortsatt flyr Sprintair for Posten.

Pressesjef Kenneth Pettersen sier Posten Bring gjør en revisjon hos sin underleverandør. Han vil ikke si mer enn det.