Laget callsenter for å mobilisere velgere
OPPVEKKER: Mange medlemmer fikk seg en oppvekker da de ble ringt opp av Atefeh Moradi (foran), Britt Holand, Dag André Johnsen og Ajras N. Akhtar.
Knut A. Nygaard
– Mange tenker ikke på at de faktisk stemmer på sjefen, sier Atefeh Moradi.
Knut A. Nygaard
knut.nygaard@fagbladet.no
En gjeng medlemmer fra Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo stuntet et midlertidig callsenter, og kontaktet medlemmer for å få dem til å stemme ved valget nå 14. september.
Telefonsamtalene gikk til medlemmer i bydeler der valgdeltagelsen var spesielt lav ved forrige valg.
– Mange tenker ikke på at de faktisk stemmer på hvem som skal være sjefen. Og noen vet ikke at de har stemmerett en gang, sier Atefeh Moradi.
Særlig gjelder dette folk som ikke har norsk statsborgerskap. Har man bodd minst to år i Norge, har man stemmerett ved kommune- og fylkestingsvalg.
LES OGSÅ:
Millioner å spare på egne ansatte
Ellen taper 62.000 på privat sykehjem
Lav deltagelse
Den hektiske ringeaktiviteten foregikk fra mandag til torsdag forrige uke, og de fire ivrige tillitsvalgte rakk å snakke med 659 fagforbundsmedlemmer, ifølge dem selv.
Bydelene som fikk denne ekstra oppmerksomheten fra Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo var Alna, Sinsen, Nordre Aker og Grorud. For eksempel hadde Alna en valgoppslutning på 45 prosent ved forrige valg.
Svensk modell
– Vi gjorde dette etter modell fra Sverige. Vi kan kalle det et pilotprosjekt, og neste gang gjør vi det kanskje i større skala, sier Moradi.
Positivt
De fire telefonistene melder om gjennomgående god mottagelse blant medlemmene som ble ringt opp.
– Det ble for det meste positivt mottatt, selv om noen reagerte negativt. Og jeg håper de som ikke var klar over at de kunne stemme bruker stemmeretten sin, sier Moradi.
LES OGSÅ: Raymond sier nei til privatisering