JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ledertrening

Lederen må kjenne sine ansatte

TRO: Elin Heen har  troen på at medarbeiderne løser oppgavene på beste vis.

TRO: Elin Heen har troen på at medarbeiderne løser oppgavene på beste vis.

Werner Juvik

– Jeg har tenkt for mye på fag og for lite på de ansatte. Hvorfor skal de ansatte velge å følge meg som leder?

2017092110343320230821171436

titti.brun@fagbladet.no

Elin Heen gleder seg over å tone ned målstyringen, og legge vekt på tilliten og troen på at medarbeiderne løser oppgavene på beste vis. I fjor høst dumpet det en e-post ned i innboksen hennes. Overskriften var «Ønsker du å videreutvikle deg som leder?»

Hun hev seg rundt og meldte seg på Fagforbundets ledertreningsprogram. I ettertid er ikke Heen i tvil om hva som er hennes viktigste lærdom.

– Jeg har vært for fagorientert. Jeg vil bli bedre på menneskelig samspill, sier Heen.

Hun har jobbet i Nav i ti år. For et par år siden fikk hun jobben som avdelingsleder for 13 av de ansatte på Nav Eidsvoll.

– Forhåpentligvis blir jeg mer enn bare en administrativ leder. Men da må jeg vite hva som motiverer hver enkelt ansatt, legger hun til.

Dette er relasjonsledelse

Store ører

«Hva er det de ansatte egentlig sier?» Det er spørsmålet Heen har bestemt seg for å få flere og bedre svar på. På lederkurset ble deltakerne bedt om å sette opp et kart over hvor godt de kjente medarbeiderne, og plotte inn hvem som var i periferien.

– Det ble tydelig for meg at jeg må bli bedre kjent med alle. Jeg må vite hva som motiverer hver enkelt. Jeg må ha åpne ører og lytte bedre. Og jeg må tåle følelsene deres på godt og vondt.

TEAMARBEID: NAV-veilederne Bjørn Erik Gundersen, Lene Mjøs og Barbara Lesz bekrefter at avdelingsleder Heen spør mer om hvordan de har det.

TEAMARBEID: NAV-veilederne Bjørn Erik Gundersen, Lene Mjøs og Barbara Lesz bekrefter at avdelingsleder Heen spør mer om hvordan de har det.

Werner Juvik

– Målstyring koster samfunnet milliarder

Motivere ansatte

I årevis har målstyring eller New Public Management, med vekt på stoppeklokker og kontroll, vært mantraet for ledelse i offentlig sektor. Nå blåser nye vinder. Stadig flere kommuner velger bort målstyring. Heen er fornøyd med denne endringen.

– Heldigvis er det nå mer snakk om formålsstyring. Det betyr å motivere ansatte for Navs samfunnsoppdrag, som er å hjelpe folk til å komme i jobb. Det er en flott oppgave som kan inspirere hver enkelt ansatt i arbeidet, mener Heen.

– Skit i måla, la oss gå for kvalitet

Stor makt

Kurset la stor vekt på å bevisstgjøre lederne på egen makt.

– Vi kan rasere alt på 1-2-3, i stedet for å få folk til å fungere sammen.

Hun mener kurset har gitt henne mer selvinnsikt og større trygghet i rollen som leder.

– Jeg ønsker å bli mer konkret og tydelig, og samtidig være mer opptatt av hvordan teamet har det, poengterer Heen.

– De som får en sjanse til å delta, må kjenne sin besøkelsestid. Jeg håper også at ledernes ledere ser at dette er nyttig, legger hun til.

Tøff dame

Hun ble over 50 år før hun søkte en lederstilling. Til tross for at hun var første kvinne i Sjøforsvartes militærpoliti, har tre omganger i FN-tjeneste i Libanon, fengselsskolen og studier i veiledning, i tillegg til en bachelor i samfunnsanalyse. Studiene er til dels tatt parallelt med jobb.

– Hvorfor ventet du så lenge?

– Det har vært en lang prosess. Jeg har faktisk fått ledertilbud før. Men jeg har vært mer opptatt av samarbeid i grupper, og av det faglige.

Bygge relasjoner

Nå er hun klar for noe annet og har allerede tatt neste skritt på lederveien. Kurset har inspirert Heen til å begynne på studier i relasjonsledelse.

– Fundamentet må være tillit til at folk fikser jobben sjøl. Jeg trenger ikke løse alle problemer, bare vi finner løsningene og når målene – og at folk har det bra og opplever mestring på jobb.

Hun er ikke i tvil om hva hun vil fordype seg i for å bli en bedre leder. Det viktigste er at du må kjenne folka dine.

– Å være operativ er bra, men jeg må utvikle meg på relasjonsbygging, innrømmer Heen.

På vei ut spør vi tre av medarbeiderne om de merker at sjefen har vært på kurs?

– Ja, hun har alltid vært engasjert, men hun er faktisk blitt mer interessert i oss og spør mer, bekrefter Bjørn Erik Gundersen.

Gratis lederkurs

• Fagforbundet tilbyr et ledertreningsprogram for medlemmer med direkte personalansvar for flere enn fire personer.

• Består av tre samlinger à tre dager med temaer som personlig ledelse og din lederrolle, teamledelse og motivasjon, kommunikasjon og presentasjonsteknikk.

• Programmet er utviklet i samarbeid med eksperter fra Solstrandprogrammene.

• Fagforbundet dekker deltakeravgift, måltider, overnatting, men ikke reise til og fra kursstedet.

• Det forutsettes at du kan delta på alle samlingene og jobbe noe med oppgaver mellom samlingene.

• Begrenset antall deltakere. Dersom du blir forhindret de siste to ukene før oppstart, blir du fakturert 5000 kroner.

• Søknadsfristen er 25. september.

Spørsmål til refleksjon

Hva kjennetegner situasjonene der det er lett for deg å ta vare på egen autoritet?

I hvilke situasjoner kan du miste din autoritet?

Hva kjennetegner disse situasjonene?

Kilde: Materiell fra ledertreningskurset

Ledere har mye makt. Vi kan rasere mye på 1-2-3, i stedet for å få folk til å fungere

Elin Heen

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy