pexels.com
sym@lomedia.no
LO avviser forslaget om å innføre en flypassasjeravgift. I sitt høringssvar påpeker LO at avgiften vil ha liten eller ingen effekt på klimagassutslippene samtidig som mange arbeidsplasser settes i fare. LO viser til NHO Luftfart som har uttalt at konsekvensen kan bli 4 - 5000 tapte arbeidsplasser.
• Ansatte på Rygge står sammen mot flyseteavgift
Skjev konkurranse
LO mener at avgiften er konkurransevridende mellom flyselskaper på norsk innenlandsflyging, samtidig som den gir norske selskaper en konkurranseulempe i forhold til utenlandske flyselskaper. LO mener også at avgiften vil redusere flyrutetilbudet i distrikts-Norge. LO er også kritisk til at avgiften innføres uten at det foretas en grundig vurdering av konsekvensene.
• Følg oss på Facebook
Klimatiltak
– Med vedtaket om flypassasjeravgift vil nåværende regjering ha bidratt til skatte- og avgiftsøkninger på rundt 3 milliarder kroner i året for norsk luftfart. Vi trenger nå i stedet incentinvordninger som fremmer bruk av den mest miljøvennlig teknologien og som legger til rette for produksjon av bidrivstoff, skriver LO i sitt svar til Toll- og avgiftsdirektoratet.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø