JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
AMBISIØS: Markus fant ut at han ville jobbe med ledelse i det siste året av barnehagelærerutdanningen. Siden har han jobbet målbevisst for å nå målet.

AMBISIØS: Markus fant ut at han ville jobbe med ledelse i det siste året av barnehagelærerutdanningen. Siden har han jobbet målbevisst for å nå målet.

Werner Juvik

Markus (25) har funnet suksessoppskriften som ung leder:

Respekt for alle, rom for å feile og alltid beholde roen.

ingeborg.rangul@fagbladet.no

{O}

Werner Juvik

Markus Olaussen leder ansatte som er dobbelt så gamle som ham selv.

– Jeg har fått høre i ettertid at de var skeptiske til meg siden jeg var så ung. Jeg tror og håper de har blitt positivt overrasket.

{/o}

I første etasje i en byblokk på Tveita i Oslo ligger Vassenga FUS barnehage. Her er det 78 barn og til sammen 18 ansatte.

Ingen er yngre enn den 25 år gamle daglige lederen, Markus Olaussen. Av de ansatte, altså.

I sommer var det tre år siden han fullførte barnehagelærerutdanningen. Han merket at folk rynket litt mer på nesa da han kom som nyutdannet 22-årig pedagogisk leder, enn de gjorde da han ble leder to år senere.

– Jeg har fått høre i ettertid at de var skeptiske til meg siden jeg var så ung. Jeg tror og håper de har blitt positivt overrasket.

AMBISIØS: Markus fant ut at han ville jobbe med ledelse i det siste året av barnehagelærerutdanningen. Siden har han jobbet målbevisst for å nå målet.

AMBISIØS: Markus fant ut at han ville jobbe med ledelse i det siste året av barnehagelærerutdanningen. Siden har han jobbet målbevisst for å nå målet.

Werner Juvik

Under oppveksten i Halden drømte han om å bli fotballspiller. Nå står det bøker om «Ny mobbelov i barnehage» i bokhylla på kontoret. I tillegg har han måttet lære seg grunnleggende kurs i arbeidsrett, arbeidsmiljøloven og ferieloven.

Må ikke vinne samtalene

Læringskurven har vært bratt. Markus har hånda på rattet i det meste og sitter med alt av personalansvar og tar de vanskelige samtalene med foreldrene hvis det er nødvendig. I tillegg har han ansvar for rekruttering, oversikt over økonomien og opptak av nye barn.

– Jeg er en rolig person og har en rolig tilnærming til det meste. Respekt og å se alle sider av
en sak er viktig for meg. Jeg er ikke så opptatt av å vinne samtalen, men heller høre på hva folk sier.

For å klare å gjøre endringer som fungerer for alle, er det viktig med et godt arbeidsmiljø og gode relasjoner både mellom de ansatte og med ham.

– Akkurat det er noe av det mest spennende å jobbe med. Vi må forstå hverandre. Da er alt enklere. Det må være rom for å feile. Feil gjør vi alle. Jeg er åpen om at jeg også gjør det, og så lærer vi av feilene hvis vi våger å innrømme dem.

Selv om han ikke har stått i store utfordringer når det gjelder å få respekt, er han litt overrasket over seg selv.

– Jeg har fått det til, og folk rundt meg har hatt tro på meg. FUS har hatt tillit til meg og gitt meg muligheter.

Gjennom arbeidsgiveren får han oppfølgingssamtaler med regionleder annenhver uke. Han har også en fadder i en annen barnehage som
han kan prate med i tillegg til et godt ledernettverk i Oslo.

– Heldigvis har jeg alltid opplevd støtte fra mine ledere. De ser at jeg har gjort mitt beste.

{o}

Werner Juvik


– Det er viktig å beholde roen. Stress hjelper ikke – det gjør alt verre.

{/o}

Vil påvirke egen hverdag

Det var i det siste året av barnehagelærerutdanningen han bestemte seg for at han ville drive med ledelse og påvirke sin egen arbeidshverdag. Siden har han jobbet målbevisst hele veien. Tiårsmålet var å være styrer i en barnehage. Det tok bare to år.

Nå står nye planer klar. Til høsten begynner han på en veilederutdanning og han skal ta nasjonal styrerutdanning etter hvert. Helt til slutt blir det en mastergrad i ledelse.

– Den har jeg om tre år.

En ny tiårsplan er også klar: En seksjonslederstilling på bydelsnivå innen barnehagefeltet.

«Jeg har fått høre i etter-tid at de var skeptiske til meg siden jeg var så ung. Jeg tror og håper de har blitt positivt overrasket.»

Markus Olaussen (25), daglig leder i barnehage

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Werner Juvik

AMBISIØS: Markus fant ut at han ville jobbe med ledelse i det siste året av barnehagelærerutdanningen. Siden har han jobbet målbevisst for å nå målet.

AMBISIØS: Markus fant ut at han ville jobbe med ledelse i det siste året av barnehagelærerutdanningen. Siden har han jobbet målbevisst for å nå målet.

Werner Juvik

ingeborg.rangul@fagbladet.no

{O}

Werner Juvik

Markus Olaussen leder ansatte som er dobbelt så gamle som ham selv.

– Jeg har fått høre i ettertid at de var skeptiske til meg siden jeg var så ung. Jeg tror og håper de har blitt positivt overrasket.

{/o}

I første etasje i en byblokk på Tveita i Oslo ligger Vassenga FUS barnehage. Her er det 78 barn og til sammen 18 ansatte.

Ingen er yngre enn den 25 år gamle daglige lederen, Markus Olaussen. Av de ansatte, altså.

I sommer var det tre år siden han fullførte barnehagelærerutdanningen. Han merket at folk rynket litt mer på nesa da han kom som nyutdannet 22-årig pedagogisk leder, enn de gjorde da han ble leder to år senere.

– Jeg har fått høre i ettertid at de var skeptiske til meg siden jeg var så ung. Jeg tror og håper de har blitt positivt overrasket.

AMBISIØS: Markus fant ut at han ville jobbe med ledelse i det siste året av barnehagelærerutdanningen. Siden har han jobbet målbevisst for å nå målet.

AMBISIØS: Markus fant ut at han ville jobbe med ledelse i det siste året av barnehagelærerutdanningen. Siden har han jobbet målbevisst for å nå målet.

Werner Juvik

Under oppveksten i Halden drømte han om å bli fotballspiller. Nå står det bøker om «Ny mobbelov i barnehage» i bokhylla på kontoret. I tillegg har han måttet lære seg grunnleggende kurs i arbeidsrett, arbeidsmiljøloven og ferieloven.

Må ikke vinne samtalene

Læringskurven har vært bratt. Markus har hånda på rattet i det meste og sitter med alt av personalansvar og tar de vanskelige samtalene med foreldrene hvis det er nødvendig. I tillegg har han ansvar for rekruttering, oversikt over økonomien og opptak av nye barn.

– Jeg er en rolig person og har en rolig tilnærming til det meste. Respekt og å se alle sider av
en sak er viktig for meg. Jeg er ikke så opptatt av å vinne samtalen, men heller høre på hva folk sier.

For å klare å gjøre endringer som fungerer for alle, er det viktig med et godt arbeidsmiljø og gode relasjoner både mellom de ansatte og med ham.

– Akkurat det er noe av det mest spennende å jobbe med. Vi må forstå hverandre. Da er alt enklere. Det må være rom for å feile. Feil gjør vi alle. Jeg er åpen om at jeg også gjør det, og så lærer vi av feilene hvis vi våger å innrømme dem.

Selv om han ikke har stått i store utfordringer når det gjelder å få respekt, er han litt overrasket over seg selv.

– Jeg har fått det til, og folk rundt meg har hatt tro på meg. FUS har hatt tillit til meg og gitt meg muligheter.

Gjennom arbeidsgiveren får han oppfølgingssamtaler med regionleder annenhver uke. Han har også en fadder i en annen barnehage som
han kan prate med i tillegg til et godt ledernettverk i Oslo.

– Heldigvis har jeg alltid opplevd støtte fra mine ledere. De ser at jeg har gjort mitt beste.

{o}

Werner Juvik


– Det er viktig å beholde roen. Stress hjelper ikke – det gjør alt verre.

{/o}

Vil påvirke egen hverdag

Det var i det siste året av barnehagelærerutdanningen han bestemte seg for at han ville drive med ledelse og påvirke sin egen arbeidshverdag. Siden har han jobbet målbevisst hele veien. Tiårsmålet var å være styrer i en barnehage. Det tok bare to år.

Nå står nye planer klar. Til høsten begynner han på en veilederutdanning og han skal ta nasjonal styrerutdanning etter hvert. Helt til slutt blir det en mastergrad i ledelse.

– Den har jeg om tre år.

En ny tiårsplan er også klar: En seksjonslederstilling på bydelsnivå innen barnehagefeltet.