JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Matprisene falt i februar – prisveksten dempet

Kjerneinflasjonen det siste året, som ser bort fra energipriser og avgiftsendringer, endte i februar på 4,9 prosent.

Kjerneinflasjonen det siste året, som ser bort fra energipriser og avgiftsendringer, endte i februar på 4,9 prosent.

Heiko Junge/NTB

For første gang på 23 år falt prisene på matvarer i februar. Kampanjer om priskutt har hatt sin effekt, melder SSB.

2024031109455120240311110747

Konsumprisindeksen steg 4,5 prosent fra februar 2023 til februar 2024. Lavere energipriser drar prisveksten ned, og i februar falt prisene på mat 0,7 prosent.

– Det er svært uvanlig at prisene på matvarer faller i februar. Vi har ikke målt nedgang i matprisene i februar måned siden 2001, sier seksjonsleder Espen Kristiansen i Statistisk sentralbyrå.

Fra januar til februar steg prisene med 0,2 prosent, viser den månedlige utviklingen i konsumprisindeksen (KPI).

Kjerneinflasjonen det siste året, som ser bort fra energipriser og avgiftsendringer, endte i februar på 4,9 prosent. Det er ned fra 5,3 prosent i januar.

Støre: Renten ned

Også statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) kommenterer utviklingen mandag morgen.

Han tolker tallene fra SSB som at regjeringens politikk virker og at norsk økonomi er på vei mot et vendepunkt hvor folk igjen kan oppleve økt kjøpekraft.

– Det er positivt at prisveksten fortsetter å gå ned. Det legger igjen grunnlaget for at rentene etter hvert kan settes ned, noe som er viktig for folk, sier Støre.

Billigere mat i februar

Det siste året har prisene på mat steget med 6,3 prosent. Det er den viktigste enkeltfaktoren til at prisveksten er stigende i Norge. Fisk og sjømat, frukt og kornprodukter har steget mest.

Fra januar til februar falt imidlertid prisene på matvarene med 0,7 prosent. SSB viser til at prisene i dagligvarebransjen tradisjonelt har steget mest i februar og juli på grunn av forhandlinger mellom leverandører og forhandlere. Nå har flere signalisert at de vil vekk fra denne modellen, samtidig som flere kjeder har hatt kampanjer med priskutt og prisfrys på en rekke produkter.

– Vi ser nå ganske klare spor fra dagligvarekjedenes kampanjer. Uvanlig mange matvarer hadde en flat prisutvikling fra januar til februar, samtidig som enkelte tilbudskampanjer trakk matprisene samlet sett ned, sier Espen Kristiansen.

Biler og drivstoff

I februar steg imidlertid prisene på drivstoff og biler, sammenlignet med måneden før. Prisene på bensin steg med 6,9 prosent og diesel 8,7 prosent. Biler steg 1,7 prosent i pris.

Delt opp mellom leveringssektorer vises det at prisene på varer har steget med 4,1 prosent de siste 12 månedene. For tjenester har prisene økt med 5 prosent. For tjenester hvor arbeidskraft dominerer, har prisene økt med 3,7 prosent det siste året.

Regjeringens beslutning om å innføre gratis ferjer mellom øysamfunn uten veiforbindelse har ført til at prisene på passasjertransport i båt falt med 19 prosent det siste året. Dette har igjen ført til en reduksjon i den totale tolvmånedersveksten.

peter.talos@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy