JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Matvareprisene steg med 3,2 prosent i juli – kraftig prishopp på sjokolade

DYRT: Helgens sjokolade vil kose litt mer nå.

DYRT: Helgens sjokolade vil kose litt mer nå.

Jonas Fagereng Jacobsen

Prisen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i Norge har økt med 3,2 prosent fra juni til juli.

2024080909382620240809093826

Sjokoladeprisene var blant varene som økte mest fra juni til juli, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå. Spisesjokolade steg med 16 prosent, mens kokesjokolade steg med 21,1 prosent.

De siste tolv månedene har prisen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i Norge økt med 4,9 prosent, viser SSBs tall.

Prisøkningen på mat og alkoholfrie drikkevarer var en viktig bidragsyter til å holde samlet prisvekst oppe i juli, skriver SSB.

– Det har vært vanlig at matprisene øker fra juni til juli, blant annet fordi årets jordbruksoppgjør og prisendringer fra leverandørene innfases. Til tross for signaler fra bransjen om at de vil bort fra ordningen med fast tidspunkt for prisforhandlinger, ser vi også i år en sterk og bred prisvekst på mat og drikke i juli, der de aller fleste varegruppene steg i pris, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Potetprisene falt med 13,3 prosent i den samme perioden, mens prisene på kål og melon falt med henholdsvis 12,3 og 12 prosent.

I løpet av de siste tolv månedene har prisen på fersk laks og ørret steget med 11,1 prosent. Mens prisene på ost og osteprodukter har steget med 7,3 prosent, har prisen på pærer gått ned 12,4 prosent i denne perioden.

Prisen på viltkjøtt har det siste året falt med 4,6 prosent. Bacon-prisene har gått ned 0,1 prosent, og prisen på storfe- og kalvekjøtt har steget med 4,8 prosent i den samme perioden.

Frukt- og grøntavdeling. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

fredrik.moen.gabrielsen@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
DYRT: Helgens sjokolade vil kose litt mer nå.

DYRT: Helgens sjokolade vil kose litt mer nå.

Jonas Fagereng Jacobsen

Sjokoladeprisene var blant varene som økte mest fra juni til juli, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå. Spisesjokolade steg med 16 prosent, mens kokesjokolade steg med 21,1 prosent.

De siste tolv månedene har prisen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i Norge økt med 4,9 prosent, viser SSBs tall.

Prisøkningen på mat og alkoholfrie drikkevarer var en viktig bidragsyter til å holde samlet prisvekst oppe i juli, skriver SSB.

– Det har vært vanlig at matprisene øker fra juni til juli, blant annet fordi årets jordbruksoppgjør og prisendringer fra leverandørene innfases. Til tross for signaler fra bransjen om at de vil bort fra ordningen med fast tidspunkt for prisforhandlinger, ser vi også i år en sterk og bred prisvekst på mat og drikke i juli, der de aller fleste varegruppene steg i pris, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Potetprisene falt med 13,3 prosent i den samme perioden, mens prisene på kål og melon falt med henholdsvis 12,3 og 12 prosent.

I løpet av de siste tolv månedene har prisen på fersk laks og ørret steget med 11,1 prosent. Mens prisene på ost og osteprodukter har steget med 7,3 prosent, har prisen på pærer gått ned 12,4 prosent i denne perioden.

Prisen på viltkjøtt har det siste året falt med 4,6 prosent. Bacon-prisene har gått ned 0,1 prosent, og prisen på storfe- og kalvekjøtt har steget med 4,8 prosent i den samme perioden.

Frukt- og grøntavdeling. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

fredrik.moen.gabrielsen@ntb.no