JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbund-leder tordner etter permitteringer:

Mener permitteringer ved Operaen er usaklige: – Rullegardinen har gått helt ned for arbeidsgiverne

Operaen har vært stengt for både publikum og ansatte siden 12. mars.

Operaen har vært stengt for både publikum og ansatte siden 12. mars.

Ole Palmstrøm

Den Norske Opera & Ballett holder stengt ut april. Nesten 600 ansatte permitteres helt eller delvis.

2020033016280120200330162755

baj@fagbladet.no

Operaen har vært stengt for både publikum og ansatte siden 12. mars, i tråd med myndighetenes anbefalinger om korona og smittevern.

Nå avlyses alle forestillinger, konserter og andre publikumsaktiviteter til og med 30. april. Flere forestillinger i mai må også avlyses, på grunn av manglende tid til prøver og forberedelser.

Så langt er 79 forestillinger og konserter berørt, og det kan bli flere avlysninger.

Manglende drift fører til at mange ansatte midlertidig har mistet arbeidsoppgavene sine. Det er dette, i kombinasjon med behovet for å sikre Operaens økonomi, som er grunnen til at de fleste ansatte nå mottar varsel om hel eller delvis permittering.

– Vi får ikke utført oppdraget vårt slik situasjonen er nå. Korona-pandemien rammer også økonomien vår hardt, selv om Den Norske Opera & Ballett mottar betydelig statsstøtte. Et stengt operahus og avlyste forestillinger betyr store tapte egeninntekter, sier administrerende direktør Geir Bergkastet ifølge NTB.

Dette medfører at 598 ansatte ved operaen permitteres helt eller delvis.

Tordner etter permitteringer

Henriette Jevnaker, leder av Fagforbundet Teater og Scene, sier det er strenge saklighetskrav når det kommer til permitteringer, og mener disse ikke er oppfylt.

– Jeg er steike forbanna. Permittering er en alvorlig sak og så inngripende i folk lønns- og arbeidsvilkår, men i denne situasjonen har de ikke gått inn i saklighetsgrunnlaget. Rullegardinen har gått helt ned for arbeidsgiverne. Det skal være saklig grunnlag for permitteringer, sier Jevnaker.

De ansatte innen produksjon og teknikk jobber ofte i lang tid før premierer. Dette kunne de godt ha fortsatt med, mener lederen av Fagforbundet Teater og Scene.

De ansatte innen produksjon og teknikk jobber ofte i lang tid før premierer. Dette kunne de godt ha fortsatt med, mener lederen av Fagforbundet Teater og Scene.

Ole Palmstrøm

Hun peker på at Fagforbundets medlemmer innen produksjon ofte jobber i mange måneder, av og til i år, med forskjellige produksjoner foran premierer. Noe Jevnaker mener disse kunne gjort i den tiden forbudet mot publikumsrettede virksomheter er aktivt.

– At arbeidsgiver går blindt ut og permitterer, er uansvarlig personalpolitikk, mener Jevnaker.

Operaens utøvende kunstnere trenger å holde ferdighetene sine ved like og blir derfor delvis permittert. Fagforbundet har omtrent 200 medlemmer ved Operaen – i hovedsak innen teknikk og produksjon. Disse rammes hardest.

Jevnaker har sammen med avdelingslederne og de største klubbene kartlagt arbeidsoppgaver de ansatte kan gjøre selv om det er forbud mot kulturarrangementer. Disse ble oversendt ledelsen 23. mars.

– Det er mye produksjonsarbeid, kompetansetiltak og vedlikeholdsarbeid som kun kan gjøres når det er stengt. Men ingen av de innspillene vi har kommet med opplever vi blir tatt med og vurdert seriøst, sier Jevnaker.

– Ingen reelle forhandlinger

Hun mener spesielt ledelsen for Den Norske Opera har opptrådt uansvarlig.

– I de andre virksomhetene opplever vi i større grad fra arbeidsgiver reelle forhandlinger med de ansatte om delvis permittering. På operaen har de kun fokus på lønnsomheten og ikke på de ansatte, mener Jevnaker.

Det foregår arbeid i regi av Statsbygg inne på Operahuset, slik at huset i seg selv ikke er stengt for arbeid.

– Nå sender vi ut uenighetsprotokoller over en lav sko og bestrider sakligheten på permitteringene, forteller hun.

Den Norske Opera fikk i 2018 625.000 millioner kroner i statsstøtte.

- Tung dag

Administrerende direktør Geir Bergkastet mener operaens ledelse har gjennomført reelle forhandlinger med fagforeningene, men uten å komme til enighet.

– Først av alt vil jeg si at dette er en tung dag i Operaens historie. Vi har gjennomført drøftinger med de tillitsvalgte, men vi har ikke kommet til enighet.

Han mener Fagforbundet Teater og Scene har vært konstruktive i sine innspill og innspillene er vurdert.

– Gjennom drøftingene gjorde vi noen mindre justeringer knyttet til vedlikeholdsoppgaver. Av hensyn til de økonomiske utfordringene Operaen nå står overfor, har arbeidsgiver ønsket å ta størst mulig kostnadskutt nå som smittevernhensyn gjør at Operaen er stengt og vanlig produksjon ikke er mulig. Både vårens og høstens inntektsgrunnlag er under sterkt press. Vi ønsker å komme snarest mulig tilbake i produksjon, selv om vi sannsynligvis ikke vil kunne fylle hovedscenen med publikum på en god stund, sier Bergkastet.

Har saklig grunn til permitteringer

På direkte spørsmål om hvorfor de ansatte innen produksjon ikke kan utføre oppgaver innen blant annet vedlikehold mens operaen uansett er stengt, sier Bergkastet:

– Arbeidsgiver gjorde det klart under drøftingene at fokuset fremover vil være å få i gang produksjonsvirksomheten. Når vi kan være i gang igjen i ulike arbeidsgrupper vil avhenge av myndighetsanbefalinger og risikovurderinger vi gjør sammen med vernetjeneste og bedriftshelsetjeneste. Den Norske Opera & Ballett er også i kontakt med helse- og omsorgsvirksomheter i å tilby produksjon av smittevernutstyr. Vi ønsker å bidra til slik produksjon, som også kan bety at medarbeidere tas tilbake i arbeid før lønnspliktperioden utløper. Vi jobber nå med å avklare dette, sier Bergkastet.

At saklighetskravet ikke er oppfylt og at ledelsen for operaen kun har hatt oppmerksomhet på lønnsomhet, ikke på de ansatte, og dermed driver med uansvarlig personalpolitikk, benekter Bergkastet i sin helhet:

– Vi mener at myndighetsforbudet, smittevernhensyn og de økonomiske utfordringene koronakrisen gir, er saklig grunn for å gå til permitteringer. Vårt hovedhensyn har vært de ansattes helse. I tillegg vil vi naturligvis bidra til å begrense smittespredning. Videre har vi fokus på å drive mest mulig forsvarlig innenfor den økonomien Operaen har. På den måten mener vi at vi trygger fremtidige arbeidsplasser, sier Bergkastet.

Flere scener rammet

Nationaltheatret permitterer 40 ansatte helt, 220 ansatte permitteres gradert, mens 30 medarbeidere ikke permitteres. Teatersjef Hanne Tømta beklager permitteringene, men ser ingen annen utvei for å ivareta sunn drift på Nationaltheatret i tiden som kommer:

– Som så mange andre aktører i kulturfeltet er også Nationaltheatret hardt rammet av koronakrisen. Selv om teatret mottar statsstøtte, er vi helt avhengige av egeninntekter for å kunne opprettholde en sunn drift. Når disse inntektene nå helt uteblir, er vi dessverre nødt til å sende ut permitteringsvarsler til mange av teatrets medarbeidere. Jeg vil takke de tillitsvalgte for verdifulle innspill og konstruktiv dialog. Vi ser alle fram til at vi i fellesskap kan kalle tilbake folk i arbeid når det igjen er mulig å skape, formidle og spille teater for et bredt publikum, uttaler Tømta i en pressemelding.

Det Norske Teatret har delvis permittert 250 ansatte, som følge av avlyste aktiviteter på teateret ut april. Dette ifølge NRK.

– Vi håper denne perioden blir så kort som mulig, og vi skal gjøre alt i vår makt for å bringe de ansatte tilbake i arbeid så fort det er helsemessig og økonomisk forsvarlig. Vi ser fram til å åpne dørene for publikum igjen, sier teatersjef Erik Ulfsby i en pressemelding.

Oslo Nye Teater skriver i en pressemelding at ved å avlyse alle forestillinger fram til sommeren tilsvarer et tap på 22 millioner kroner i inntekt og 60 000 besøkende.

– Dette skulle vært Oslo Nyes beste år på lange tider. Det er ulidelig trist å nå måtte gå den motsatte vei med å permittere de ansatte og vi er oppriktig lei oss for at teatret har kommet i denne situasjonen, sier direktør Jan Beckmann.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy