Mener ABE-kuttene må dobles og vare til 2030
Midt i krisa foreslår denne høyrepolitikeren å doble kuttene i offentlig sektor. Slik forklarer han det
EFFEKTIVISERING: Stefan Heggelund mener ABE-reformen både må økes og forlenges. Det har han spilt inn til programkomiteen i Høyre.
Helge Rønning Birkelund
Stefan Heggelund (H) vil doble kuttene i offentlig sektor og beholde dem fram til 2030. LO Stat-leder Egil André Aas mener utspillet har ekstremt dårlig timing.
helge@lomedia.no
Stortingsrepresentant Stefan Heggelund (H) sender ut en brannfakkel til Høyres programkomite. Han vil at regjeringspartiet Høyre skal gå inn for en dobling av kuttet i den omstridte ABE-reformen.
Siden ABE-reformen (Avbyråkratiserings- og effektivitetsreformen) ble innført av dagens Høyre-regjering, har ostehøvelkuttene variert mellom 0,5 og 0,8 prosent. I fjor ga den en innsparing på 1,9 milliarder kroner.
{f1}
Kutte i forvaltning
– I utgangspunktet mener jeg kuttet må dobles, men i og med at den har vært litt varierende har jeg forslått et nivå på mellom 1 og 1,2 prosent. Jeg mener vi trenger en mer effektiv offentlig sektor, og at vi må gjøre endringer i hvordan vi driver offentlig sektor. Det har vi visst lenge. Det gir velferdsstaten bærekraft. Så har koronaen understreket dette i n-te potens, sier Stefan Heggelund til FriFagbevegelse.
p
– Derfor må vi drive et effektiviseringsarbeid. Jeg mener det er ganske tydelig at hverken Arbeiderpartiet eller noen andre vil klare å få budsjettene sine til å gå opp uten ABE-reformen. Det er for eksempel grunnen til at Arbeiderpartiet budsjetterer med reformen selv om de sier at de er mot den.
– Mindre penger gir en bedre offentlig sektor?
– Jeg mener at alle ledere i offentlig forvaltning har et ansvar for å drive så effektivt som mulig. Men vi må ha en bedre ABE-reform. Det betyr tre ting: For det første at den er tidsbegrenset, slik at ledere i offentlig sektor vet hva de har å forholde seg til. For det andre at det blir redegjort for hva som faktisk er effektivisert. Og for det tredje at det er reelt byråkrati man kutter, for å beskytte førstelinjen, sier Heggelund.
– Så er det viktig at det man lar det gå utover, er nettopp forvaltningen. At man effektiviserer i forvaltningen – ikke i førstelinjen. Derfor har jeg også vært veldig opptatt av en tidsbegrensning for hvor lenge dette skal vare, for eksempel til 2030. Da vet ledere hva de har å planlegge etter. Det andre er at den sittende regjeringen må kunne vise til konkrete effektiviseringsresultater av denne reformen.
– Du vil også effektivisere domstolene, kriminalomsorgen, Nav og hele den offentlige sektoren?
– I Danmark har de hatt en liknende reform. Og så har vi hatt ABE-reformen siden vi vant valget i 2013. Jeg synes det er ganske pussig hvor sterke noen av reaksjonene på ABE-reformen har vært. Vi må drive staten vår mer effektivt enn vi gjør i dag. Og det bør også være helt mulig. Da er ABE-reformen viktig i så henseende.
– Dette er ikke LO Stat enig i?
– Nei. Det vet jeg.
Om utspillet hans får gjennomslag i eget parti, gjenstår å se.
– Nå er forslaget sendt til programkomiteen, som ledes av Linda Hofstad Helleland. Så skal komiteen komme med et programforslag til høring, før landsmøtet skal vedta et endelig program i mars neste år, sier Stefan Heggelund.
Forbannet og sjokkert
Leder for LO Stat, Egil Andre Aas, tror nesten ikke det han hører. Han blir både forbannet, provosert og sjokkert over utspillet.
– Her må Heggelund ha tatt litt for mye Møllers tran. Det er merkelig å komme med et slikt utspill i en tid hvor offentlig ansatte jobber døgnet rundt i den kritiske situasjonen vi er oppe i, sier Egil Andre Aas til Frifagbevegelse.
Saken fortsetter under bildet.
FORBANNET: LO Stats leder Egil André Aas.
Eirik Dahl Viggen
– Det er jo nettopp ABE-reformen som er årsaken til at vi ikke har vært godt nok forberedt på denne krisen. Det får vi bekreftet blant annet gjennom Nav og ikke minst Folkehelseinstituttet (FHI). Beredskapen har ikke vært god nok. FHI er nedbemannet mer enn 200 ansatte siden 2015, hvor over 20 jobbet med nettopp smittevern. Mens et underbemannet Nav opplever en sjokkartet økning av permitterte og ledige, og har virkelig stilt opp for fellesskapet under krisa. Heggelund burde takke dem. Ikke true med nye kutt, legger han til.
– Vi må tenke motsatt og styrke staten for ikke å komme i samme situasjon en gang til, mener Egil Andre Aas.
– Vi er ikke motstandere av å effektivisere. Men flate kutt er kontraproduktivt. Det er politisk feighet, hevder han.
– Hvis Heggelund ønsker mer effektivitet i offentlig sektor, kan han jo foreslå å droppe telle- og rapporteringssystemet, som er den største trusselen mot effektivitet. Koronakrisen har vist oss at tilliten til de ansatte fungerer, mener Aas.
Han er dog ikke overrasket.
– Det er ikke noe nytt at noen har disse tankene i hans parti, legger han til.
– Fryktelig dårlig ide
Også forbundsleder i NTL, Kjersti Barsok, synes dette er en fryktelig dårlig ide.
– Det er ikke minst provoserende at dette kommer i en tid hvor man for alvor har sett hvor viktig det er å ha en velfungerende velferdsstat, sier Kjersti Barsok til FriFagbevegelse.
– Jeg er helt uenig i behovet for å slanke staten enda mer. Vi står allerede i en presset økonomisk situasjon med bemanningsreduksjoner i sentrale ledd. Og så foreslår han å øke ostehøvelkuttene. Jeg ville heller rettet søkelyset mot hvordan vi kan sikre at offentlige virksomheter klarer å stå i denne maratonen, legger hun til.
PROVOSERT: NTL-leder Kjersti Barsok.
Ole Palmstrøm
ABE: Avbyråkratisering og effektivisering gjennom budsjettkutt
• Erna Solbergs regjering foreslo i 2014 å innføre det den kalte en avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform (ABE-reformen).
• Reformen ble innført fra og med budsjettåret 2015. Regjeringen la til grunn en årlig produktivitetsvekst på 0,5 prosent i staten og forutsatte at alle statlige virksomheter gjennomfører
årlige tiltak for å øke produktiviteten.
• Gjennom å kutte 0,5 prosent av driftsutgiftene til alle statlige virksomheter og fordele kuttene til politisk prioriterte områder, ville regjeringen gi insentiver til mer effektiv statlig drift og skape
handlingsrom for å finansiere satsninger.
Kilde: Fafo: ABE-reformen i staten