DÅRLIG BESKYTTET UNDER KOLISJON: – Vi sitter i et blikkskur, sa en bussjåfør som ble intervjuet av NJF-magasinet. Nå vil samferdselsministeren styrke sikkerhetskravene for buss (illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
Et nytt forslag om strengere sikkerhetskrav for buss er sendt ut på høring. De nye sikkerhetskravene følger opp rådene fra Statens havarikommisjon om å heve kollisjonssikkerheten i buss.
Forslaget handler om å forsterke konstruksjonen i front av bussen for å beskytte den bedre mot å bli deformert i en frontkollisjon, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Simen fikk kroppen knust i 34 km/t. Kollegaen døde
– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dessverre har vi i løpet av de siste årene sett en rekke alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blir hardt skadd eller drept. Det kan vi ikke leve med. Derfor ønsker vi nå krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
De nye sikkerhetskravene vil kunne gjelde for busser registrert fra og med neste år.
Pensjoner og trygder i Norge blir endret i mai hvert år. Mange lurer på hvor mye uføretrygda øker.
Hanna Skotheim
Per Flakstad
HELE LAGET: – Det har vært viktig for LO Kommune å sikre at hele laget får et godt lønnsoppgjør, ikke bare enkeltgrupper, sier Mette Nord.
Per Flakstad
PEKER PÅ DE MEST LAVTLØNTE: – Alle pensjonister må få en inntekt som er tilstrekkelig til å leve verdige liv, sier Mette Nord.
Per Flakstad
VIL OPP: De to første lønningene fra nyjobben gikk i stor grad med til å betale regninger og inkassokrav, forteller Malin Sandvik Bergdal.
Glen Musk
ØKT REALLØNN: – Vi forhandler alltid med mål om å komme til en løsning. Samtidig er kravet fra våre medlemmer tydelig på at vi skal sikre hele laget økt reallønn, sier Mette Nord.
Per Flakstad