DÅRLIG BESKYTTET UNDER KOLISJON: – Vi sitter i et blikkskur, sa en bussjåfør som ble intervjuet av NJF-magasinet. Nå vil samferdselsministeren styrke sikkerhetskravene for buss (illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
Et nytt forslag om strengere sikkerhetskrav for buss er sendt ut på høring. De nye sikkerhetskravene følger opp rådene fra Statens havarikommisjon om å heve kollisjonssikkerheten i buss.
Forslaget handler om å forsterke konstruksjonen i front av bussen for å beskytte den bedre mot å bli deformert i en frontkollisjon, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Simen fikk kroppen knust i 34 km/t. Kollegaen døde
– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dessverre har vi i løpet av de siste årene sett en rekke alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blir hardt skadd eller drept. Det kan vi ikke leve med. Derfor ønsker vi nå krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
De nye sikkerhetskravene vil kunne gjelde for busser registrert fra og med neste år.
ØNSKER TRYGGERE PENSJON: Barne- og ungdomsarbeider Josefine Weiby Koller ønsker seg et tryggere, mer forutsigbart og mer rettferdig pensjonssystem.
Ole Martin Wold
Per Flakstad
Ingun A. Mæhlum
Per Flakstad
Brian Cliff Olguin
Leif Martin Kirknes