DÅRLIG BESKYTTET UNDER KOLISJON: – Vi sitter i et blikkskur, sa en bussjåfør som ble intervjuet av NJF-magasinet. Nå vil samferdselsministeren styrke sikkerhetskravene for buss (illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
Et nytt forslag om strengere sikkerhetskrav for buss er sendt ut på høring. De nye sikkerhetskravene følger opp rådene fra Statens havarikommisjon om å heve kollisjonssikkerheten i buss.
Forslaget handler om å forsterke konstruksjonen i front av bussen for å beskytte den bedre mot å bli deformert i en frontkollisjon, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Simen fikk kroppen knust i 34 km/t. Kollegaen døde
– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dessverre har vi i løpet av de siste årene sett en rekke alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blir hardt skadd eller drept. Det kan vi ikke leve med. Derfor ønsker vi nå krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
De nye sikkerhetskravene vil kunne gjelde for busser registrert fra og med neste år.
– Det holder bare ikke. Dette skulle rettes opp i, sier leder i Pensjonistforbundet Jan Davidsen om at uføre alderspensjonister i 1954-kullet og senere ikke har fått tilbake «skjermingstillegget».
Håvard Sæbø
Colourbox.com
Marte Bjerke
VILLASTRØK: De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
GIR IKKE OPP: – Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier Ina Libak. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.
Hanna Skotheim
Selv om drikkevannsnettet er nedslitt og lekker som en sil, gjøres det nesten ingenting med problemet.
Bjørn A. Grimstad