DÅRLIG BESKYTTET UNDER KOLISJON: – Vi sitter i et blikkskur, sa en bussjåfør som ble intervjuet av NJF-magasinet. Nå vil samferdselsministeren styrke sikkerhetskravene for buss (illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
Et nytt forslag om strengere sikkerhetskrav for buss er sendt ut på høring. De nye sikkerhetskravene følger opp rådene fra Statens havarikommisjon om å heve kollisjonssikkerheten i buss.
Forslaget handler om å forsterke konstruksjonen i front av bussen for å beskytte den bedre mot å bli deformert i en frontkollisjon, ifølge Samferdselsdepartementet.
• Simen fikk kroppen knust i 34 km/t. Kollegaen døde
– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dessverre har vi i løpet av de siste årene sett en rekke alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blir hardt skadd eller drept. Det kan vi ikke leve med. Derfor ønsker vi nå krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
De nye sikkerhetskravene vil kunne gjelde for busser registrert fra og med neste år.
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
BEKYMRET: Morten Marthinsen er fortvilet over situasjonen i ambulansetjenesten ved OUS.
Jan-Erik Østlie
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
BEREDSKAP: Flere nordmenn har et beredskapslager hjemme.
Terje Bendiksby / NTB
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen