Nå har brannbamsen Bjørnis blitt Youtube-kjendis og mer populær enn Fantorangen

UT I VERDEN: Tre år gamle brannkonstabel Bjørnis i full størrelse og 15 utgaver, vakte oppsikt på Værnes.

UT I VERDEN: Tre år gamle brannkonstabel Bjørnis i full størrelse og 15 utgaver, vakte oppsikt på Værnes.

Ola Tømmerås

Video med trøstebamsen fra Trondheim brannstasjon er nå sett 8,4 millioner ganger på Youtube. Det slår NRKs barnevideoer langt ned i støvlene.

2018112111585920181212083626

ola.tommeras@fagbladet.no

"Rop på meg - Lille søte, tøffe røffe

Brannbamsen Bjørnis, det er meg"

Lytt og lær Bjørnis-sangen mens du leser denne artikkelen (slå på lyden)

Det startet med en vill idé blant brannkonstabler i Trondheim. De ville ha trøstebamse med seg på jobb. Mange trodde det hadde rabla for dem.

Det var for fire år siden.

Går sin seiersgang

I løpet av 2018 er Bjørnis eksportert til hele landet, og nye videoer med den dansende Bjørnen på en lang rekke brannstasjoner i landet går sin seiersgang på Youtube. Samtidig laster unger ned Bjørnis-sangen på Spotify, Tidal, Itunes og Google play.

Bjørnis-pappa og brannkonstabel Rikard Heimen fra Trondheim la ut første video med trøstebamsen for to år siden. Den ble spilt inn på sentrum brannstasjon i Trondheim med besøkende barn og kolleger på åpen dag.

Nå er videoen sett 8,4 millioner ganger. Til sammenlikning har NRKs mest sette Fantorangen-video knapt en firedel av dette (1,9 millioner visninger).

Bjørnis har flere sanger. Du finner dem her

Gjenkjennes som Bjørnis-pappa

Da Fagbladet ringer Rikard Heimen om trøstebamsens Youtube-suksess har han akkurat vært på Værnes flystasjon. Da han gikk gjennom ankomsthallen ropte noen barn: Se der er Bjørnis’ pappa!

– Det er ingen tvil om at Bjørnis har skikkelig stjernestatus nå, ler Heimen.

Det var ikke første gangen han ble gjenkjent som mannen med ideen om trøstebamse på utrykning. Derfor bærer han alltid med seg Bjørnis-brosjyrer om brannvern og sjekklister for røykvarslere etc. hvor enn han går.

YOUTUBERE: Bjørnis-skaper  Rikard Heimen og Anniken Lie i Trondheim brann- og redningstjeneste sammen med Youtube-stjerne og brannbamse Bjørnis selv.

YOUTUBERE: Bjørnis-skaper Rikard Heimen og Anniken Lie i Trondheim brann- og redningstjeneste sammen med Youtube-stjerne og brannbamse Bjørnis selv.

Ola Tømmerås

I tjeneste for barn

Ingen, enten de trodde på effekten av en trøstebamse eller ikke, hadde forventet suksessen da de fikk ideen på en sein nattvakt på 110-sentralen for fire år siden.

Hovedoppgavene til Bjørnis er forebygging og trøsting på ulykkessteder. Han lærer barn om brannvarslere, hvordan å unngå brann og hva å gjøre om ulykken er ute. Og ikke minst, små utgaver av Bjørnis er med i utrykningsbiler som et hjelpemiddel for brannkonstabler i møte med barn i traumatiske situasjoner.

Bamsen Bjørnis kan ikke kjøpes i noen butikk, verken på nett eller over disk. Bjørnis kan kun fås av en brannkonstabel på et skadested, der han er et nyttig verktøy for å trøste og rette oppmerksomhet på noe annet enn ulykken.

Da brannsjef Rønning brukte Bjørnis-assistanse første gang: Et utrolig effektivt verktøy

https://youtu.be/r05aIda81Vc

Bjørnis på jobb

Brannsjefen sa ja

Da Rikard Heimen og kolleger begynte å snakke om trøstebamse på utrykning, trodde mange det hadde rabla for dem. Men brannsjefen i Trondheim tente på ideen. De fikk penger til ett tusen bamser og en fullvoksen Bjørnis-drakt.

Deretter begynte jobben med å sikre Bjørnis fra kopiering og salg. Det er nemlig ikke en hvilken som helst bamse. Farge, form, pels, påkledning og ansikt med øyne, munn, ører og nese, er nøye registrert og varemerkebeskyttet. Det er kun én måte barn kan få en Bjørnis, og det er i møte med brannkonstabler på et skadested.

Ttrønderbamsen ble nasjonalhelt

I fjor ble Bjørnis eksportert fra Trondheim til 28 brannstasjoner over hele landet. Nå finnes det 33 store Bjørniser og flere tusen små Bjørnis-bamser klare for utrykning.

Det ga starten på en ny bølge med Bjørnis-videoer i høst. Allerede nå har videoer fra Oslo, Ålesund med flere fått flere hundre tusen visninger.

3.500 barnehager på ei uke

Heimen er for tiden frikjøpt fra brannmannsjobben for å jobbe heltid med Bjørnis, i tillegg til Bjørnis-koordinator Anette Nergård og prosjektstyreleder Håvard Kleppe fra Norsk Brannvernforening.

– Bjørnis har vært i 3.500 barnehager i løpet av brannvernuka i høst. Vi har en pakke der barnehagene kan få med seg en Bjørnis-bamse som blir med barna hjem på rundgang. Der sjekker han røykvarslere og bytter batterier sammen med barna, forteller Heimen.

Tilbakemeldingene er svært gode. Bjørnis scorer 5,6 på en skala fra 1 til 6 på brukerundersøkelsene etter barnehagebesøkene.

– Nå skal Bjørnis gi ut barnebøker, og til høsten lanserer vi en ny brannvernopplæring for barn fra 1. til 4. klasse, forteller Heimen.

Han tror effekten av det forebyggende arbeidet overfor barnehagebarn og unge skolebarn vil være godt målbar på brannskadestatistikker i løpet av få år.

Brannkonstabel Bjørnis

• "Født" i Trondheim i 2014.

• Oppgaver: Å trøste barn i traumatiske situasjoner. Informasjon og brannforebygging.

• Opererer i liten utgave ved trøstejobber og i full størrelse under forebygging.

• Spesielle egenskaper: Veldig snill, men litt rampete, finner på mye morsomt. Store kunnskaper om brannforebygging. Elsker barn.

Prosjektet Bjørnis

• Ideen til Bjørnis ble til under ei kveldsvakt på alarmsentralen 110 i Trondheim for tre år siden.

• Bamsen er varemerkebesyttet, produseres kun for brannvesenet og kan kun fås av brannkonstabler i forbindelse med traumatiske hendelser.

• Bjørnis har blitt kjendis i Trondheim. Det gjør effekten sterk når brannkonstabler bruker bamsen på ulykkes- og skadesteder.

• Bamsen har emigrert til fire andre byer, før 15 bamser i full størrelse ble sendt til alle kanter av landet 22. august. De skal tjenestegjøre med forebygging og trøstearbeid.

• Utvidelsen av Bjørnis-prosjektet blir finanisert av Gjensidigestiftelsen og en rekke andre sponsorer.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy