Nå kan du påvirke de nye læreplanene på yrkesfag
BLI MED OG BIDRA: Anne Grete Reinertsen håper alle som vil være med og gjøre Vg1 helse- og oppvektsfag bedre, kommer med innspill innen 18. februar.
Ingrid Bjørnevik
Nå starter arbeidet med å utvikle de nye læreplanene på yrkesfag. Bli med og si fra om hva som er viktig for ditt fag.
ingeborg.rangul@fagbladet.no
De nye læreplanene på yrkesfag skal være klare i 2020. Før den tid ønsker Utdanningsdirektoratet å ha en åpen prosess vil involvere alle som er interessert i innholdet i opplæringen.
Dette kan du bli dersom du tar helse- og oppvekstfag på videregående:
• barne- og ungdomsarbeider
• helsefagarbeider, ambulansearbeider eller portør
• apotektekniker, helsesekretær eller tannhelsesekretær
• hudpleier, fotterapeut eller ortopeditekniker
Her kan du komme med innspill til Vg1 helse- og oppvektsfag.
Det betyr at innen 18. februar kan den som vil, komme med innspill i Vg1 helse- og oppvektsfag til kapittelet Om faget. I neste runde blir det muligheter til å komme med innspill til hele læreplanen som har offisiell høring fra juli til november.
• Arbeidsliv er ute av den nye læreplanen
Unik mulighet
– Dette er en unik mulighet til å være med å forme faget, sier Anne Grete Reinertsen.
Hun er barne- og ungdomsarbeider og sitter i styret i Yrkesgruppe kirke, kultur og oppvekst.
Reinertsen jobber med innspillsrunden akkurat nå og hun sitter i faggruppen som skal se på fagfornyelsen i videregående på andre og tredje trinn.
– Det er mulig å sende inn egne utspill direkte til utdanningsdirektoratet på en egen lenke eller så går det an å ta kontakt med meg på anne.grete.reinertsen@fagforbundet.no.
Hvordan høyne statusen?
Hun håper at alle barne- og ungdomsarbeidere som har noe de vil si om faget sitt og utviklingen av det, benytter anledningen.
– Hvordan skal statusen på faget høynes, hvordan skal vi få flere gutter til å velge denne utdannelsen?
Reinertsen tenker at dette også er en unik mulighet til å være med og forme faget innen tema som livsmestring, digitale ferdigheter, bærekraftig utvikling og demokrati.
– Dette er det viktig for barn og unge å lære mer om i framtiden.