1500 kan gå i streik fra torsdag

Nå starter bussmeklingen

I dag klokka ti starter meklingen i bussoppgjøret, etter at forhandlingene ble brutt i april. Hvis partene ikke klarer å bli enige om et anbefalt resultat, kan det bli busstreik fra torsdag morgen.

STREIKEFARE: Meklingsfristen i bussoppgjøret er ved midnatt onsdag. Hvis partene ikke blir enige om et meklingsresultat, blir det streik fra torsdag morgen.
STREIKEFARE: Meklingsfristen i bussoppgjøret er ved midnatt onsdag. Hvis partene ikke blir enige om et meklingsresultat, blir det streik fra torsdag morgen.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi innså at vi måtte ha hjelp for å komme fram til et anstendig resultat. Derfor ble det brudd, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Stein Guldbrandsen.

Partene sto langt fra hverandre da forhandlingene ble brutt.

– Men ambisjonen vår er at vi med hjelp fra Riksmekleren skal klare å komme fram til et resultat som sikrer bussjåførene en lønn på linje med en gjennomsnitts industrilønn, og der noe av lønnsøkningen knyttes til kompetanseheving, sier Guldbrandsen.

Les også: • Offentlig busstjeneste er nesten historie

1500 kan bli tatt ut i streik

Fristen for å komme fram til en meklingsløsning er ved midnatt onsdag.

Partene i bussmeklingen er på den ene siden Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og på den andre siden NHO Transport og Spekter.

Dersom meklingen ikke lykkes, blir 1500 ansatte over hele landet tatt ut i streik fra torsdag morgen.

Fra tidligere meklinger og forhandlinger finne det klart formulerte intensjoner om å heve bussjåførene opp på en gjennomsnitts industrilønn, og Guldbrandsen er skuffet over at arbeidsgiversiden etter hans syn viser manglende vilje til å innfri det han mener partene tidligere har vært enige om.

Utregninger arbeidstakerne har gjort, viser at forskjellen på en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn og lønningene i bussbransjen nå er på rundt 30.000 kroner i året. Tallene viser også at lønningene lå langt nærmere hverandre for to år siden, men at lokale forhandlinger i industrien har økt avstanden.

Abonner på Fagbladets nyhetsbrev

Forberedt på tøff mekling

– Vi er forberedt på en tøff mekling, og har gitt beskjed om at vi i fellesskap må ta utfordringene i bransjen seriøst, og at vi under forhandlingene forventet at det skulle gjenspeile seg i arbeidsgiversidens tilbud, sier han.

I tillegg til økonomien, har bussjåførenes organisasjoner også krav om å rydde opp i arbeidstidsbestemmelser som mange sjåfører oppfatter som svært problematiske.

Før forhandlingene startet i april skrev Fagbladet om Marit Sauge som knapt har tid til å gå på toalettet fordi reguleringstiden mellom rutene er blitt presset ned til et minimum.

– Arbeidsgiversiden har heller ikke kommet oss i møte på viktige tekniske bestemmelser knyttet til blant annet pause ved personlige behov og tid til uttak og innsett av buss, sier Stein Guldbrandsen.

Powered by Labrador CMS