JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet

Økonomiprofessor: – Siv Jensens skattereduksjoner kommer de rike til gode

Finansminister Siv Jensens statsbudsjett med omfattende skatteletter for de rike, ifølge økonom (her fra framleggelsen av statsbudsjettet i 2015).

Finansminister Siv Jensens statsbudsjett med omfattende skatteletter for de rike, ifølge økonom (her fra framleggelsen av statsbudsjettet i 2015).

Gjermund Nordtug/Stortinget

Finansminister Siv Jensen hevder skatteletter i statsbudsjettet vil gi folk jobber og få fortgang i økonomien. Ledende økonomer er uenige og synes det er påfallende at skattelettene gis til de rike.

2016100617153520230821171436

vegard.velle@fagbladet.no

I statsbudsjettet begrunner regjeringen skattelettene slik: «Lavere skattesats på alminnelig inntekt for personer og selskap er særlig vekstfremmende. Sammen med forbedringer av formuesskatten gir dette et tydelig signal om at det skal lønne seg å investere i Norge.»

Finansminister vil prioritere jobbskaping

Siv Jensen omtaler årets statsbudsjett som et «Et budsjett for flere jobber, bedre velferd og en trygg hverdag».

– Regjeringens viktigste mål er at flest mulig skal ha en trygg jobb å gå til. Vi må prioritere tiltak som kan øke vekstevnen i økonomien og styrke det private næringslivet. Derfor satser vi på vekstfremmende skattelettelser, sier finansministeren.

Skatteletter til kapitalen

Men ledende økonomer er ikke imponerte. Jarle Møen, skatteprofessor ved Norges Handelshøyskole og nestleder i Senter for skatteforskning, synes det er påfallende at skattelettene hovedsakelig gis til kapitalen.

– For å få fart på økonomien og senke arbeidsløsheten, vil det å øke de offentlige utgiftene vanligvis virke raskere enn skatteletter. Hvis statsbudsjettet handlet om å skaffe jobber, velferd og en trygg hverdag, kan man derfor stille spørsmål ved bruk av skatteletter som hovedgrep, sier Jarle Møen.

Han sår tvil ved Siv Jensens faglige grunnlag når hun hevder at kutt i formueskatten er et viktig bidrag til å få flere i jobb.

– På kort sikt vil det vært mer effektivt om det offentlige brukte pengene selv, sier Møen.

Lite effektive skatteletter

Også Torbjørn Eika, forsker i Statistisk Sentralbyrå, er uenig med Siv Jensen i at skatteletter er et godt tiltak for å få flere i jobb og få fortgang i økonomien.

– Skattelette er et lite effektivt tiltak for å stimulere økonomien på kort sikt. De fleste andre måter å bruke pengene på er mer effektive enn personskattelette, ifølge våre regnestykker.

For å få folk i jobb er det andre tiltak som virker mer effektivt, mener han.

– Det mest effektive tiltaket er å sysselsette folk i offentlig sektor. Det nest mest effektive er når det offentlige kjøper varer og tjenester fra det private, sier Torbjørn Eika.

Aksjefradrag for de rike

Et sentralt tiltak regjeringen foreslår i statsbudsjettet er «en verdsettingsrabatt på 10 prosent for aksjer og driftsmidler». Tiltaket betyr at aksjeeiere får en 10 prosent lavere skatt på aksjeinvesteringene sine.

– Denne skattereduksjonen kommer i overveiende grad de rikeste til gode. Store formuer er praktisk talt i sin helhet investert i aksjer, verdipapirer og driftsmidler. Middelklassen og pensjonister sitter stort sett med pengene i banken. Personer med så store bankinnskudd at de betaler formuesskatt får ingen skatterabatt. En slik forskjellsbehandling er uheldig både ut fra fordelingshensyn og ut fra målet om at formuesskatten ikke skal påvirkes av hvordan man plasserer pengene, mener Jarle Møen.

– Gigantisk favorisering av boligeiere

Regjeringen gjør heller ikke mye for å kjøle ned det brennhete boligmarkedet, mener Jarle Møen.

– Statsbudsjettet gjør ingenting med den ekstremt gunstige skattleggingen av primærboliger. Denne fremmer et høyt boligkonsum og virker prisdrivende. Dagens system er en gigantisk favorisering av dem som allerede er inne i boligmarkedet, på bekostning av folk som står utenfor og må leie bolig.

Lavere skatt på utbytter

Regjeringen foreslår også «en høyere skjermingsrente i utbytteskatten» på 0,5 prosentenheter, altså vil en større andel av utbyttet en kapitaleier mottar fra aksjene bli skattefrie.

Høyre/Frp-regjeringens skryteliste for skatte- og avgiftskutt

* Formuesskatten er redusert med om lag 4,8 milliarder kroner.

* Inntektsskatten er redusert fra 28 til 25 prosent.

* Arveavgiften er fjernet.

* Bilavgiftene er redusert med om lag 1,8 milliarder kroner.

* Selskapsskattesatsen har blitt redusert fra 28 prosent i 2013 til 25 prosent i 2016. Regjeringen foreslår videre reduksjon til 24 prosent i 2017.

* I budsjettet foreslår regjeringen nye skatte- og avgiftslettelser på til sammen 2,8 milliarder kroner. * De samlede skatte- og avgiftslettene i 2017 blir 6446 millioner. Dermed blir de samlede skattelettene over fire år med Høyre/Frp-regjeringen 25 milliarder kroner.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy