Optimistisk minister: Tror passasjerene kommer tilbake til buss, trikk og bane

TROR PÅ DETTE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har stor tro på både kollektivtrafikken i Oslo og at passasjerene skal komme seg tilbake til trikk, bane og buss. Her med leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg.

TROR PÅ DETTE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har stor tro på både kollektivtrafikken i Oslo og at passasjerene skal komme seg tilbake til trikk, bane og buss. Her med leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg.

Ola Tømmerås

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tror ikke folk har sviktet kollektivtrafikken. Det tar bare litt mer tid før folk reiser som de gjorde tidligere.

2021111910320820211119103207

ola.tommeras@fagbladet.no

Midt i den ukentlige regjeringskonferansen rakk samferdselsminister Jon-Ivar Nygård en snartur innom tillitsvalgte og sporveisdirektør i Oslo på deres årskonferanse.

Det har gått to måneder siden Norge gjenåpnet, men bekymringen er stor. Nær 20 prosent av passasjerene svikter. Reisevaner er endret, og antall passeringer i bomringen vitner om økt bruk av bil.

Likevel, Nygård er optimist.

– Jeg tror passasjertallet tar seg opp igjen, men pandemien er på ingen måte helt over. Det vil føre til endringer. Det er mange usikkerhetsmomenter framover. Vi må se på hvilke grep som kan tas, sier Jon-Ivar Nygård.

Verdens mest effektive

Et besøk i Oslo Sporveiers arbeiderforening betinger en historisk gjennomgang av de siste suksessårene.

Sporveisdirektør Cato Hellesjø presenterte tallene for det som nå er kåret til verdens mest effektive kollektivselskap.

Etter at KTP (Kollektivtransportproduksjon AS) og virvaret av selskaper som bestilte av hverandre, ble avviklet i 2011, sparer Sporveien nesten en milliard kroner i året på mer effektiv drift.

Sparte to millioner hver uke

I 2011 overtok Ola Elvestuen (V) som samferdselsbyråd og lot Sporveien drifte alt i ett selskap. Planene om å sette selskapene ut på anbud, ble stanset.

– Vi sparte 2 millioner kroner i uka, 200 uker på rad. Det ga oss mer kollektivtrafikk og flere reisende. I 2020 hadde vi redusert utgiftene med 989,9 millioner kroner, opplyste Cato Hellesjø.

Det har plassert Oslo kommunes Sporveien på øverste plass i effektivitet sammenlignet med 37 kollektivselskap på fem kontinenter.

– Vi må være offensive

Så kom pandemi og nedstengning. Passasjerene har ikke kommet tilbake i samme antall som før.

– Det er nå vi må være offensive, sier leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg. Han synes ikke trusler om å redusere tilbudet, slik Ruter har gjort, er riktig vei å gå.

I stedet foreslår han å bedre tilbudet på blant annet natt og tidlig morgen.

Ingen penger til gratis-prosjekter

Hva Nygård mener kan gjøres?

– Den mest lavthengende frukten nå er å tilpasse billettsystemene til nye reisemønstre, sier han til Fagbladet.

Han ledet selv et prosjekt der nye reisende ble lokket med gratis kollektivtrafikk i én måned da han var ordfører i Fredrikstad.

– Fylkeskommuner og kommuner må selv avgjøre om de vil hente tilbake reisende med gratisprosjekter, men det finnes ikke noe penger å hente fra staten til dette, sier han.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy