JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Passasjerene strømmer tilbake til kollektivtrafikken

TILBAKE: Passasjertallet sank kraftig under pandemien. Nå er trafikktallene på skinner igjen.

TILBAKE: Passasjertallet sank kraftig under pandemien. Nå er trafikktallene på skinner igjen.

Colourbox

Kollektivtrafikken i Oslo fikk seg en smell under pandemien. Folk byttet reisemønster, men nå er de endelig tilbake på buss, trikk og bane.

2024050810531920240508105319

ola.tommeras@fagbladet.no

Dette viser årsrapporten til Ruter ble sluppet onsdag. Tallene ved utgangen av 2023 gir grunn til optimisme for alle i kollektivtrafikken. I løpet av 2023 ble det gjort hele 45 millioner flere reiser enn året før.

Det er en økning på 13 prosent.

Det er registrert totalt 380 millioner passasjerpåstigninger. Det vil si mer enn én million reiser hver eneste dag året gjennom.

Som i 2019

I årsrapporten fastslås det at flere ganger i 2023 så var antall reisende større enn før pandemien. Året sett under ett viser at 97 prosent av de reisende er tilbake sammenlignet med 2019.

– Det er gledelig at kundene har vendt tilbake og at de benytter seg av kollektivtransporten for å komme seg til jobb, skole og aktiviteter. Takk for tilliten, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter i en pressemelding.

Mindre forurensing

Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V), i Oslo er minst like fornøyd.

– Dette betyr mindre støy og forurensing, og en tryggere og bedre by for alle som går og sykler. Etter en tøff vinter blir det viktig å legge til rette for at denne utviklingen vil fortsette, blant annet ved å fortsette å gi kundene et bedre tilbud og å videreutvikle billettsystemet, både med fleksible enkeltbilletter og billigere månedskort, sier hun.

Mer enn halvparten – 56 prosent – av alle reisende i Oslo velger nå enten kollektivtrafikk, gange eller sykkel.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Birgitte Haneide/Ruter

TILBAKE: Passasjertallet sank kraftig under pandemien. Nå er trafikktallene på skinner igjen.

TILBAKE: Passasjertallet sank kraftig under pandemien. Nå er trafikktallene på skinner igjen.

Colourbox

ola.tommeras@fagbladet.no

Dette viser årsrapporten til Ruter ble sluppet onsdag. Tallene ved utgangen av 2023 gir grunn til optimisme for alle i kollektivtrafikken. I løpet av 2023 ble det gjort hele 45 millioner flere reiser enn året før.

Det er en økning på 13 prosent.

Det er registrert totalt 380 millioner passasjerpåstigninger. Det vil si mer enn én million reiser hver eneste dag året gjennom.

Som i 2019

I årsrapporten fastslås det at flere ganger i 2023 så var antall reisende større enn før pandemien. Året sett under ett viser at 97 prosent av de reisende er tilbake sammenlignet med 2019.

– Det er gledelig at kundene har vendt tilbake og at de benytter seg av kollektivtransporten for å komme seg til jobb, skole og aktiviteter. Takk for tilliten, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter i en pressemelding.

Mindre forurensing

Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V), i Oslo er minst like fornøyd.

– Dette betyr mindre støy og forurensing, og en tryggere og bedre by for alle som går og sykler. Etter en tøff vinter blir det viktig å legge til rette for at denne utviklingen vil fortsette, blant annet ved å fortsette å gi kundene et bedre tilbud og å videreutvikle billettsystemet, både med fleksible enkeltbilletter og billigere månedskort, sier hun.

Mer enn halvparten – 56 prosent – av alle reisende i Oslo velger nå enten kollektivtrafikk, gange eller sykkel.