Posten Norge:
Posten feirer 375-årsdag: Her er historien om jubilanten
POSTFOLK: Posten har i dag 13.000 ansatte og leverte i fjor 65 millioner pakker i Norge. Her er to glade postbud i farta i Oslo fra den tida folk fortsatt fikk brev.
Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek
Det startet med hest og posthorn. Nå leveres det fossilfritt og digitalt. I dag feirer Posten sin 375-årsdag.
Landets eldste bedrift som fortsatt er i drift, har rundt 13.000 ansatte og leverte i fjor 65 millioner pakker i Norge.
I 1647 etablerte den danske stattholderen Hannibal Sehested postvirksomhet i Norge. Siden da har Posten gått fra å være en rendyrket norsk postvirksomhet til å bli et nordisk logistikk-konsern, hvor tre firedeler av omsetningen kommer fra netthandel og andre logistikktjenester.
Med egne organisasjoner og terminaler i Sverige og Danmark er den norske virksomheten utvidet med et nordisk distribusjonsnettverk og til sammen 7.000 utleveringssteder.
– Posten har en stolt historie med tradisjon for innovasjon. Leveranser blir aldri gammeldagse – det viser eksplosjonen i netthandel. Den store forskjellen fra 1647 til i dag er nye distribusjonsmåter og et stadig raskere tempo, sier konsernsjef Tone Wille.
Skynder seg langsomt
Hun peker på at Posten har skyndet seg langsomt, samtidig som omstillingene har gått svært raskt.
I 2020 hadde Posten rundt 15.000 årsverk, mer enn en halvering fra toppåret 1990, da selskapet hadde 32.000 ansatte.
I 2021 leverte bedriften nær 400 millioner adresserte brev, en nedgang på 77 prosent fra toppåret 1999. I samme periode har veksten i pakkelevering vært eksplosiv til om lag 65 millioner pakker i Norge i fjor.
Kvinnelig postbud med postlue og brevbunke 8. juni 1943.
Evang, NTB
Postmann Pat-elbil
Den røde tråden gjennom Postens historie har vært raskest mulig levering med gjeldende teknologi. I dag er teknologi og innovasjon blant konsernets viktigste satsingsområder.
Postombæringen i Norge startet med hest og kjerre. I 1826 kjøpte Posten landets to første dampskip. 27 år senere deltok Posten i etableringen av Norges første jernbane, som gikk mellom Christiania og Eidsvoll.
De første postbilene kom i 1918, og Posten var med da den første kommersielle flyruten startet opp i 1920. I 2013 var postbudene med på å utvikle den norskproduserte Postmann Pat-elbilen, Paxster, som i dag benyttes over hele Norge og eksporteres til flere land. I dag består over en tredel av Postens kjøretøypark av elektriske kjøretøy.
– Det siste året har Posten opprettet tusen nye utleveringssteder. Vi har utviklet nye digitale tjenester, som Digipost, digitale frimerker, sending fra egen postkasse, sporing og selvbetjente pakkebokser som åpnes med egen smarttelefon, sier Wille.
MILJØANSVAR: – Kundene er opptatt av det, og vi er stolt av at Posten viser vei, sier Kjetil Skjold (f.v.), Knut Holmestrand, Andre Tosic og Nikolaos Psomas.
Alf Ragnar Olsen
Grønne obligasjoner
Konsernet har tatt mål av seg til å kutte utslippene i tråd med Parisavtalen og for netto nullutslipp fra 2050.
– Som første nordiske logistikkaktør utstedte Posten i 2021 grønne obligasjoner for 1 milliard kroner. Pengene skal brukes til å investere stort i grønne prosjekter og intensivere arbeidet med klimakutt, sier konsernsjef Tone Wille.
STOLT: Konsernsjef Tone Wille
Kai Hovden