JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten kutter 250 stillinger. Skal spare 1 milliard

Mange av de 250 ansatte i stab og støttefunksjoner som kommer til å miste jobbene sine, arbeider i Posthuset. ILLUSTRASJONSFOTO.

Mange av de 250 ansatte i stab og støttefunksjoner som kommer til å miste jobbene sine, arbeider i Posthuset. ILLUSTRASJONSFOTO.

Martin Guttormsen Slørdal

Enda flere kutt er planlagt. – Markedet er beintøft, sier leder i Fagforbundet Post og finans.

2024092614202620240926143054

alf@lomedia.no

Posten Bring-konsernet skal gjennom en omfattende slankeprosess.

Innen 2026 skal kostnadene kuttes med hele 1 milliard kroner, ifølge Posten Bring. 250 årsverk skal vekk – i første omgang.

Enda flere kutt vil komme og ansatte vil tidligst få mer informasjon om det i slutten av oktober, opplyser Posten Bring til fagbladet Posthornet.

Kutter i stab og støtte

Tidligere i september ble første runde med stillingskutt gjort kjent for de ansatte i et digitalt allmøte internt.

Ledelsen fortalte de ansatte hvorfor Posten Bring må spare så mye, og hvorfor de anser nedbemanning som nødvendig.

Nedbemanningen vil i første runde omfatte 250 årsverk i stab- og støttefunksjoner – blant annet ved konsernets hovedkontor i Posthuset i Oslo, og på regions- og divisjonsnivå.

Fremover vil arbeidsgiver gjennomføre samtaler med de ansatte som vil bli berørt av nedbemanningen.

– Markedet er beintøft

Ledelsen i Fagforbundet Post uttrykker forståelse for at konsernet må gjøre omfattende tiltak for å styrke Posten Bring.

– Markedet er beintøft og marginene er små, sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet Post og finans.

– For å opprettholde trygge arbeidsplasser, må vi ha en konkurransedyktig og solid bedrift. I tillegg er eiers avkastningskrav en del av dette bildet, sier hun.

Derfor har forbundet forståelse for at konsernet må redusere kostnadene for å sikre lønnsomheten i konsernet.

Prøvde å unngå nedbemanning

Konsernet har lett etter sparetiltak som ikke ville innebære å kutte stillinger, forteller de tillitsvalgte.

– Det gode arbeidet som er gjort, har også gitt betydelige kostnadsreduksjoner, forteller Gerd Øiahals.

Likevel så konsernet seg nødt til å nedbemanne.

– Slike prosesser er alltid vanskelige, men vi har tro på at dette kan løses på en best mulig måte for våre medlemmer, sier Øiahals og nestleder i forbundet Cathrine Ertsås.

De to peker på at Posten Bring-konsernet erfaringsmessig ofte kan tilby andre arbeidsoppgaver til en del av dem som mister jobben.

For noen av de 250 som mister jobben i stab og støttefunksjoner kan det være aktuelt å takke ja til gavepensjon, mens andre trolig vil søke seg til jobber utenfor konsernet.

VANSKELIG: Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans sier de vil jobbe for å ivareta medlemmene i nedbemanningen som skal skje i stab og støttefunksjoner. – Omstillingsavtalen gjelder med de virkemidlene som ligger der. I tillegg har vi noe tid på oss. Det er positivt, selv om dette selvsagt er vanskelig for de berørte, sier hun.

VANSKELIG: Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans sier de vil jobbe for å ivareta medlemmene i nedbemanningen som skal skje i stab og støttefunksjoner. – Omstillingsavtalen gjelder med de virkemidlene som ligger der. I tillegg har vi noe tid på oss. Det er positivt, selv om dette selvsagt er vanskelig for de berørte, sier hun.

Alf Ragnar Olsen

Posten: – Krevende beslutning

– Det å skulle redusere antall årsverk er en krevende beslutning, fastslår pressesjef i Posten Bring, Kenneth T. Pettersen.

– Samtidig handler dette om konsernets fremtid, og vi anser disse tiltakene som helt nødvendige for å skape varig endring som gjør konsernet mer konkurransedyktig i årene som kommer, sier Pettersen. 

Posten Bring har allerede spart mye gjennom tøffere prioriteringer, ny teknologi og smartere jobbing, opplyser han.

Pettersen viser til at man i all hovedsak har sluttet med levering av reklame på søndager, at bruken av konsulenter er redusert, og flere avtaler er reforhandlet.

Den økte bruken av automatiserte løsninger og robotstyrte prosesser hos Posten er et konkret eksempel på at innføringen av kunstig intelligens kan og ofte vil medføre tap av arbeidsplasser.

Kenneth T. Pettersen, pressesjef Posten Bring.

Kenneth T. Pettersen, pressesjef Posten Bring.

Alf Ragnar Olsen

Ligger an til enda flere kutt

Tross dette er Posten Bring ikke i mål ennå.

Posten Bring ser seg nødt til å nedbemanne ytterligere - i tillegg til de 250 årsverkene som skal bort på stab og støttefunksjoner.

Det vil komme ytterligere stillingskutt, bekrefter pressesjefen i konsernet overfor Posthornet.

– Det jobbes også med kostnadskutt på driftssiden som kan medføre reduksjon i antall årsverk der, forteller pressesjef Kenneth T. Pettersen.

Han sier konsernledelsen har vært åpne om dette i en tidlig fase, men at det fortsatt er mye som skal avklares.

Trolig dreier det seg om betydelige kutt på driftssiden, erfarer Posthornet. Det omfatter blant annet postbud og terminal-arbeidere.

Pressesjefen vil verken bekrefte eller avvise noe når det gjelder størrelsen på kuttene her.

Lover tett dialog med tillitsvalgte

– Tiltakene og personalprosessen som kommer, skal gjennomføres på en ansvarlig og ryddig måte og drøftes i tett dialog med de tillitsvalgte, lover han, og konsernet benytter avtaleverket i prosessen.

Leder og nestleder i Fagforbundet Post og finans sier Posten Bring så langt har vært gode til å involvere tillitsvalgte i prosessen.

Posten-konsernet har vært gjennom mange større omstillinger de senere tiårene. Det gjør at man har utarbeidet en egen omstillingsavtale, der partene i samråd har funnet virkemidler som kan tilbys berørte. Øiahals og Ertsås understreker at omstillingsavtalen og virkemidlene der gjelder i spareprosessen.

– Her og nå er det for tidlig å si noe om konkrete tiltak eller konsekvenser av disse, sier pressesjef i konsernet Kenneth T. Pettersen til Posthornet.

De ansatte vil få informasjon om dette tidligst i slutten av oktober.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Kenneth T. Pettersen, pressesjef Posten Bring.

Kenneth T. Pettersen, pressesjef Posten Bring.

Alf Ragnar Olsen

Mange av de 250 ansatte i stab og støttefunksjoner som kommer til å miste jobbene sine, arbeider i Posthuset. ILLUSTRASJONSFOTO.

Mange av de 250 ansatte i stab og støttefunksjoner som kommer til å miste jobbene sine, arbeider i Posthuset. ILLUSTRASJONSFOTO.

Martin Guttormsen Slørdal

alf@lomedia.no

Posten Bring-konsernet skal gjennom en omfattende slankeprosess.

Innen 2026 skal kostnadene kuttes med hele 1 milliard kroner, ifølge Posten Bring. 250 årsverk skal vekk – i første omgang.

Enda flere kutt vil komme og ansatte vil tidligst få mer informasjon om det i slutten av oktober, opplyser Posten Bring til fagbladet Posthornet.

Kutter i stab og støtte

Tidligere i september ble første runde med stillingskutt gjort kjent for de ansatte i et digitalt allmøte internt.

Ledelsen fortalte de ansatte hvorfor Posten Bring må spare så mye, og hvorfor de anser nedbemanning som nødvendig.

Nedbemanningen vil i første runde omfatte 250 årsverk i stab- og støttefunksjoner – blant annet ved konsernets hovedkontor i Posthuset i Oslo, og på regions- og divisjonsnivå.

Fremover vil arbeidsgiver gjennomføre samtaler med de ansatte som vil bli berørt av nedbemanningen.

– Markedet er beintøft

Ledelsen i Fagforbundet Post uttrykker forståelse for at konsernet må gjøre omfattende tiltak for å styrke Posten Bring.

– Markedet er beintøft og marginene er små, sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet Post og finans.

– For å opprettholde trygge arbeidsplasser, må vi ha en konkurransedyktig og solid bedrift. I tillegg er eiers avkastningskrav en del av dette bildet, sier hun.

Derfor har forbundet forståelse for at konsernet må redusere kostnadene for å sikre lønnsomheten i konsernet.

Prøvde å unngå nedbemanning

Konsernet har lett etter sparetiltak som ikke ville innebære å kutte stillinger, forteller de tillitsvalgte.

– Det gode arbeidet som er gjort, har også gitt betydelige kostnadsreduksjoner, forteller Gerd Øiahals.

Likevel så konsernet seg nødt til å nedbemanne.

– Slike prosesser er alltid vanskelige, men vi har tro på at dette kan løses på en best mulig måte for våre medlemmer, sier Øiahals og nestleder i forbundet Cathrine Ertsås.

De to peker på at Posten Bring-konsernet erfaringsmessig ofte kan tilby andre arbeidsoppgaver til en del av dem som mister jobben.

For noen av de 250 som mister jobben i stab og støttefunksjoner kan det være aktuelt å takke ja til gavepensjon, mens andre trolig vil søke seg til jobber utenfor konsernet.

VANSKELIG: Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans sier de vil jobbe for å ivareta medlemmene i nedbemanningen som skal skje i stab og støttefunksjoner. – Omstillingsavtalen gjelder med de virkemidlene som ligger der. I tillegg har vi noe tid på oss. Det er positivt, selv om dette selvsagt er vanskelig for de berørte, sier hun.

VANSKELIG: Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans sier de vil jobbe for å ivareta medlemmene i nedbemanningen som skal skje i stab og støttefunksjoner. – Omstillingsavtalen gjelder med de virkemidlene som ligger der. I tillegg har vi noe tid på oss. Det er positivt, selv om dette selvsagt er vanskelig for de berørte, sier hun.

Alf Ragnar Olsen

Posten: – Krevende beslutning

– Det å skulle redusere antall årsverk er en krevende beslutning, fastslår pressesjef i Posten Bring, Kenneth T. Pettersen.

– Samtidig handler dette om konsernets fremtid, og vi anser disse tiltakene som helt nødvendige for å skape varig endring som gjør konsernet mer konkurransedyktig i årene som kommer, sier Pettersen. 

Posten Bring har allerede spart mye gjennom tøffere prioriteringer, ny teknologi og smartere jobbing, opplyser han.

Pettersen viser til at man i all hovedsak har sluttet med levering av reklame på søndager, at bruken av konsulenter er redusert, og flere avtaler er reforhandlet.

Den økte bruken av automatiserte løsninger og robotstyrte prosesser hos Posten er et konkret eksempel på at innføringen av kunstig intelligens kan og ofte vil medføre tap av arbeidsplasser.

Kenneth T. Pettersen, pressesjef Posten Bring.

Kenneth T. Pettersen, pressesjef Posten Bring.

Alf Ragnar Olsen

Ligger an til enda flere kutt

Tross dette er Posten Bring ikke i mål ennå.

Posten Bring ser seg nødt til å nedbemanne ytterligere - i tillegg til de 250 årsverkene som skal bort på stab og støttefunksjoner.

Det vil komme ytterligere stillingskutt, bekrefter pressesjefen i konsernet overfor Posthornet.

– Det jobbes også med kostnadskutt på driftssiden som kan medføre reduksjon i antall årsverk der, forteller pressesjef Kenneth T. Pettersen.

Han sier konsernledelsen har vært åpne om dette i en tidlig fase, men at det fortsatt er mye som skal avklares.

Trolig dreier det seg om betydelige kutt på driftssiden, erfarer Posthornet. Det omfatter blant annet postbud og terminal-arbeidere.

Pressesjefen vil verken bekrefte eller avvise noe når det gjelder størrelsen på kuttene her.

Lover tett dialog med tillitsvalgte

– Tiltakene og personalprosessen som kommer, skal gjennomføres på en ansvarlig og ryddig måte og drøftes i tett dialog med de tillitsvalgte, lover han, og konsernet benytter avtaleverket i prosessen.

Leder og nestleder i Fagforbundet Post og finans sier Posten Bring så langt har vært gode til å involvere tillitsvalgte i prosessen.

Posten-konsernet har vært gjennom mange større omstillinger de senere tiårene. Det gjør at man har utarbeidet en egen omstillingsavtale, der partene i samråd har funnet virkemidler som kan tilbys berørte. Øiahals og Ertsås understreker at omstillingsavtalen og virkemidlene der gjelder i spareprosessen.

– Her og nå er det for tidlig å si noe om konkrete tiltak eller konsekvenser av disse, sier pressesjef i konsernet Kenneth T. Pettersen til Posthornet.

De ansatte vil få informasjon om dette tidligst i slutten av oktober.