JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nedbemanning

Posten kutter stillinger, men unngår oppsigelser

Terminalsjef Leif Arne Østvang og tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan er glad nedbemanningen har latt seg gjennomføre uten oppsigelser.

Terminalsjef Leif Arne Østvang og tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan er glad nedbemanningen har latt seg gjennomføre uten oppsigelser.

Alf Ragnar Olsen

Postreklamesenteret i Trondheim legges ned ved årets utløp og sentraliseres til Østlandsterminalen.

2024112112365120241121123650

alf@lomedia.no

Det sendes fortsatt ut mye reklame gjennom Posten fra en rekke av de store kjedene i landet.

Distribusjonen av dette brosjyremateriellet har tidligere skjedd fra regionale PRS-er – postreklamesentre – rundt om i landet.

Men for en tid tilbake startet arbeidet med å sentralisere denne delen av produksjonen.

Postreklamesenteret (PRS) ved Logistikksenter Trondheim (LOT) avvikles nå, og oppgavene sentraliseres til Østlandsterminalen (ØT).

Tilsvarende PRS-enheter er de senere årene lagt ned rundt om i landet. Med dette avvikles den siste enheten utenfor Oslo.

Fra årsskiftet blir all postreklame til hele landet distribuert fra Østlandsterminalen.

Unngikk oppsigelser

Med konsernledelsens veivalg som bakteppe mener tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan det ikke hadde noen hensikt å kjempe for å beholde PRS-enheten i Trondheim.

– Sentralisering og tap av arbeidsplasser er ikke ønskelig. Men man må velge sine kamper. I denne saken ville det blitt som å kjempe mot vindmøller, sier Haugan.

Han viser til at alle de andre PRS-enhetene allerede er avviklet.

– Vi var heldige som fikk beholde PRS-en her så lenge. Vårt fokus nå var å ivareta medlemmene best mulig og sikre en rettferdig og ryddig prosess. Det har vi lyktes med, mener Haugan.

15 ansatte har fortsatt sin arbeidsplass på PRS-enheten i Trondheim, og 15 ansatte i denne utvalgskretsen risikerte dermed å stå uten arbeid fra årsskiftet.

Men nå er det klart at lokal ledelse og tillitsvalgte i samarbeid har løst omstillingen uten oppsigelser.

Siden dette ble kjent i vår har de hatt ansettelsesstopp for å skape muligheter for å omplassere folk, forteller terminalsjef Leif Arne Østvang.

– Utvalgskretsen besto av hele produksjonsdelen på terminalen. Men de andre enhetene opptrådte solidarisk og holdt ledige stillinger ubesatt for å bidra, sier Østvang.

Han roser HR-avdelingen for å ha gjort en flott jobb, og at samarbeidet med de tillitsvalgte har vært tett.

– Resultatet er at dette har gått veldig bra. Vi slapp å si opp noen. Det er jeg glad for.

Noen har valgt pensjon, noen av de yngre har tatt sluttpakke, noen har fått nye arbeidsoppgaver på terminalen og et par har valgt å bli postbud.

Posten kutter 250 stillinger. Skal spare 1 milliard

Forstår usikkerheten

Både ledelsen og de tillitsvalgte har lang erfaring i å håndtere omstillingsprosesser. De har etablert gode avtaler og ordninger for å håndtere slikt på en rettferdig og ryddig måte.

Det bekrefter tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan.

– Vi hatt tett dialog og godt samarbeid med ledelsen. Vi har akseptert at stillinger ble holdt ubesatt, og det har vært økt vikarbruk i et begrenset tidsrom. Dette var nødvendig for å kunne gi berørte ansatte tilbud om nye arbeidsoppgaver i selskapet, sier Haugan.

Foreløpig er det ikke avklart hvordan hverdagen for de berørte blir etter årsskiftet. Endringene trer nemlig først i kraft fra 1. januar.

Kjell-Otto Haugan mener man ikke vil ha hele bildet før den nye hverdagen har «satt seg» hos de berørte.

– Jeg vet av erfaring at PRS-en har vært en helt egen avdeling. De ansatte der er en fantastisk fin gjeng. De har vært sammensveiset og hatt sin egen leder. Nå splittes dette miljøet opp. De får nye kolleger og nye ledere, sier Haugan.

Han tror at endringene tross alt ikke er større enn at det fint kan takles.

– Men jeg skjønner hvordan de ansatte føler dette. De er spente og usikre på den nye hverdagen. Sånne følelser får de fleste av oss ved større endringer, det er helt naturlig, sier han.

Postbudet Geir (47) frykter steinras på ruta si: – Jeg tør ikke kjøre sakte

Stor arbeidsplass

Terminalsjef Leif Arne Østvang er enig.

– Noen vil nok si at dette blir positivt, mens andre er skeptiske, og en tredje gruppe tenker kanskje at dette blir helt greit. Jeg håper og tror endringene er så vidt små at alle vil kunne trives med det, sier han.

Han viser til at de fleste berørte har vært og skal fortsette som terminalarbeidere. Arbeidstiden skal fortsatt være basert på to skift. Den største forskjellen blir at de skal sortere pakker og gods i stedet for postreklame.

– Et par stykker har valgt å bli postbud ut fra eget ønske og sier de ser fram til det, sier Østvang.

At de ansatte skal komme godt ut av omstillinga, har også tillitsvalgt Haugan tro på.

– Mye av grunnen til det ligger i at Fagforbundet Post og finans er en stor og seriøs fagforening, som har erfaring fra tallrike omstillinger i Posten. Vi har inngått en avtale med Posten-konsernet som gir våre medlemmer trygghet og tilgang til gode virkemidler ved større omstillinger.

Totalt er det 550 ansatte på terminalen på Heimdal i Trondheim, inkludert sjåførene på lastebil og varebil.

Postbud Ellen sjekker om eldre har det bra: – Hun bryr seg, sier Haldis (84)

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
– Endringene trer i kraft fra nyttår. De ansatte ved PRSen har takket ja til andre arbeidsoppgaver på terminalen, og går løs på det i januar, sier terminalsjef Leif Arne Østvang og tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan.

– Endringene trer i kraft fra nyttår. De ansatte ved PRSen har takket ja til andre arbeidsoppgaver på terminalen, og går løs på det i januar, sier terminalsjef Leif Arne Østvang og tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan.

Alf Ragnar Olsen

Terminalsjef Leif Arne Østvang og tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan er glad nedbemanningen har latt seg gjennomføre uten oppsigelser.

Terminalsjef Leif Arne Østvang og tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan er glad nedbemanningen har latt seg gjennomføre uten oppsigelser.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Det sendes fortsatt ut mye reklame gjennom Posten fra en rekke av de store kjedene i landet.

Distribusjonen av dette brosjyremateriellet har tidligere skjedd fra regionale PRS-er – postreklamesentre – rundt om i landet.

Men for en tid tilbake startet arbeidet med å sentralisere denne delen av produksjonen.

Postreklamesenteret (PRS) ved Logistikksenter Trondheim (LOT) avvikles nå, og oppgavene sentraliseres til Østlandsterminalen (ØT).

Tilsvarende PRS-enheter er de senere årene lagt ned rundt om i landet. Med dette avvikles den siste enheten utenfor Oslo.

Fra årsskiftet blir all postreklame til hele landet distribuert fra Østlandsterminalen.

Unngikk oppsigelser

Med konsernledelsens veivalg som bakteppe mener tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan det ikke hadde noen hensikt å kjempe for å beholde PRS-enheten i Trondheim.

– Sentralisering og tap av arbeidsplasser er ikke ønskelig. Men man må velge sine kamper. I denne saken ville det blitt som å kjempe mot vindmøller, sier Haugan.

Han viser til at alle de andre PRS-enhetene allerede er avviklet.

– Vi var heldige som fikk beholde PRS-en her så lenge. Vårt fokus nå var å ivareta medlemmene best mulig og sikre en rettferdig og ryddig prosess. Det har vi lyktes med, mener Haugan.

15 ansatte har fortsatt sin arbeidsplass på PRS-enheten i Trondheim, og 15 ansatte i denne utvalgskretsen risikerte dermed å stå uten arbeid fra årsskiftet.

Men nå er det klart at lokal ledelse og tillitsvalgte i samarbeid har løst omstillingen uten oppsigelser.

Siden dette ble kjent i vår har de hatt ansettelsesstopp for å skape muligheter for å omplassere folk, forteller terminalsjef Leif Arne Østvang.

– Utvalgskretsen besto av hele produksjonsdelen på terminalen. Men de andre enhetene opptrådte solidarisk og holdt ledige stillinger ubesatt for å bidra, sier Østvang.

Han roser HR-avdelingen for å ha gjort en flott jobb, og at samarbeidet med de tillitsvalgte har vært tett.

– Resultatet er at dette har gått veldig bra. Vi slapp å si opp noen. Det er jeg glad for.

Noen har valgt pensjon, noen av de yngre har tatt sluttpakke, noen har fått nye arbeidsoppgaver på terminalen og et par har valgt å bli postbud.

Posten kutter 250 stillinger. Skal spare 1 milliard

Forstår usikkerheten

Både ledelsen og de tillitsvalgte har lang erfaring i å håndtere omstillingsprosesser. De har etablert gode avtaler og ordninger for å håndtere slikt på en rettferdig og ryddig måte.

Det bekrefter tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan.

– Vi hatt tett dialog og godt samarbeid med ledelsen. Vi har akseptert at stillinger ble holdt ubesatt, og det har vært økt vikarbruk i et begrenset tidsrom. Dette var nødvendig for å kunne gi berørte ansatte tilbud om nye arbeidsoppgaver i selskapet, sier Haugan.

Foreløpig er det ikke avklart hvordan hverdagen for de berørte blir etter årsskiftet. Endringene trer nemlig først i kraft fra 1. januar.

Kjell-Otto Haugan mener man ikke vil ha hele bildet før den nye hverdagen har «satt seg» hos de berørte.

– Jeg vet av erfaring at PRS-en har vært en helt egen avdeling. De ansatte der er en fantastisk fin gjeng. De har vært sammensveiset og hatt sin egen leder. Nå splittes dette miljøet opp. De får nye kolleger og nye ledere, sier Haugan.

Han tror at endringene tross alt ikke er større enn at det fint kan takles.

– Men jeg skjønner hvordan de ansatte føler dette. De er spente og usikre på den nye hverdagen. Sånne følelser får de fleste av oss ved større endringer, det er helt naturlig, sier han.

Postbudet Geir (47) frykter steinras på ruta si: – Jeg tør ikke kjøre sakte

Stor arbeidsplass

Terminalsjef Leif Arne Østvang er enig.

– Noen vil nok si at dette blir positivt, mens andre er skeptiske, og en tredje gruppe tenker kanskje at dette blir helt greit. Jeg håper og tror endringene er så vidt små at alle vil kunne trives med det, sier han.

Han viser til at de fleste berørte har vært og skal fortsette som terminalarbeidere. Arbeidstiden skal fortsatt være basert på to skift. Den største forskjellen blir at de skal sortere pakker og gods i stedet for postreklame.

– Et par stykker har valgt å bli postbud ut fra eget ønske og sier de ser fram til det, sier Østvang.

At de ansatte skal komme godt ut av omstillinga, har også tillitsvalgt Haugan tro på.

– Mye av grunnen til det ligger i at Fagforbundet Post og finans er en stor og seriøs fagforening, som har erfaring fra tallrike omstillinger i Posten. Vi har inngått en avtale med Posten-konsernet som gir våre medlemmer trygghet og tilgang til gode virkemidler ved større omstillinger.

Totalt er det 550 ansatte på terminalen på Heimdal i Trondheim, inkludert sjåførene på lastebil og varebil.

Postbud Ellen sjekker om eldre har det bra: – Hun bryr seg, sier Haldis (84)