Posten sier nei til fast ansatte budbilsjåfører som hovedregel
Politiet mener fast ansatte sjåfører kan hindre kriminalitet i budbilbransjen. Illustrasjonsbilde.
Ole Palmstrøm
Politiet mener fast ansatte sjåfører kan hindre kriminalitet i budbilbransjen. Fagforbundet mener dette bør gjelde Bring-budene, men eieren Posten sier nei.
Politiet ser med bekymring på utviklingen i budbilbransjen, og i en rapport anbefales selskapene å ansette egne sjåfører for å unngå hvitvasking, momsbedrag og brudd på arbeidsmiljøloven.
Risikoen er større der det er utstrakt bruk av underleverandører, særlig enkeltpersonforetak, ifølge politiet. Bring, som ligger under Posten, hadde 277 underleverandører i 2021.
• Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt. Nå varsler regjeringen lovendringer
Til Klassekampen sier Gerd Øiahals, leder i Fagforbundet Post og finans, at selvstendige Bring-bud som hovedregel bør ansettes slik som Postens ansatte. Det er ikke Posten enig i.
– Vi tror jo at det vil være noen som fortsatt ønsker å drive enkeltpersonforetak og gjøre det ordentlig, sier konsernsjef Tonie Willie, som argumenterer for fleksibilitet i bransjen.
I juni sendte Posten og Fagforbundet et innspill til regjeringen og ba om strengere regulering av varebilbransjen, men i forslaget står det ingenting om å begrense bruken av selvstendig næringsdrivende sjåfører.