Har fått Temu-kontrakt
Posten skal frakte varer for omstridt Kina-selskap
STORE VOLUM: Daglig ankommer mengder av småpakker fra kinesiske Temu produksjonshallen på Postens Østlandsterminal.
Ole Palmstrøm
Posten er opptatt av å ta miljøansvar, og satser mye på det. Men nå skal Posten frakte varer for omstridte Temu, noe blant annet leder Anja Bakken Riise Fremtiden i våre Hender reagerer på.
alf.ragnar.olsen@fagbladet.no
Kenneth T. Pettersen, kommunikasjonsdirektør i Posten, bekrefter overfor E24 at de har sikret seg en distribusjonsavtale med den mye omtalte og omstridte kinesiske netthandelsgiganten Temu.
– Vi skal jobbe for at varene kommer raskt og trygt frem til norske mottakere, opplyser Pettersen til E24.
BEKREFTER:Kenneth T. Pettersen er kommunikasjonsdirektør i Posten. Han bekrefter at de har sikret seg en distribusjonsavtale med den mye omtalte og omstridte kinesiske netthandelsgiganten Temu.
Alf Ragnar Olsen
En kontrakt på linje med hvilken som helst kontrakt, tenker kanskje mange. Men ikke helt.
Kinesiske Temu er en netthandelsplattform myndighetene i mange land har tatt avstand fra, både av etiske og miljømessige forhold. Norske myndigheter har vært svært kritisk til Temu - av flere grunner.
Temu-hjulet som lokker med kvantumsrabatter og prisavslag snurret for første gang her i Norge i 2023. Det har ikke skortet på advarsler mot de billige Kina-varene. Tvert imot.
Men det har ikke stanset handleglade nordmenn. For oss koster varene tilsynelatende nesten ingenting. Markedsføringen er aggressiv. Kvantumsrabattene florerer i blinkende bannere i sosiale medier og på nettet. Ola og Kari Nordmann lar seg lokke. For det er jo så billig.
Men for kloden og klimaet kan prislappen bli skyhøy. For idet du trykker «kjøp» settes en stor prosess i gang. En billig ting produseres, pakkes og sendes til Norge – på et forurensende fly.
Hver dag tar 100 fullastede fly av med billigvarer fra Temu og konkurrenten Shein av fra kinesiske flyplasser, ifølge den tyske avisen WirtschaftsWoche. Miljøavtrykket er mildt sagt betydelig.
Helseskadelig og ulovlig
Nylig ba klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) om skjerpet stikkprøvekontroll av leveranser fra Temu. Nettopp bekymringene for at enkelte varer fra Temu kan være helseskadelige er årsaken.
– Det skal være trygt å handle i Norge. Vi kan ikke godta salg og markedsføring av produkter som kan være skadelige for folk, uttalte Bjelland Eriksen i forbindelse med regjeringens beslutning.
Samtidig fortsetter bølgen av billigvarer fra Kina inn i Norge i høyt tempo. Beregninger utført av NRK viser at norske forbrukere i 2024 handlet 16 millioner pakker fra Temu. Antallet varer er trolig mye høyere. For hver forsendelse kan inneholde mange produkter.
En undersøkelse Norstat har utført for NRK viser at mer enn halvparten av norske husstander handlet fra Temu i 2024. Varer fra andre netthandelsgiganter som Wish, Shein og Alibaba kommer i tillegg – i det samme miljøskadelige mønsteret.
Klimaministeren er betenkt og ber på nytt nordmenn om å unngå den kinesiske plattformen. Samtidig sier han at Finansdepartementet vurderer å skjerpe regelverket som har gitt Temu tillatelse til å benytte en forenklet skatteordning i Norge. Regjeringen vurderer også grep i forhold til regler for markedsføring, strengere krav til digitale plattformer og tiltak i tollregelverket.
Indonesia har innført forbud mot Temu-varer, og i blant annet Frankrike og Sverige har forslag om forbud blitt fremsatt politisk. I Norge har MDG tatt til orde for et midlertidig forbud mot varer fra Temu mens alternative tiltak utredes.
– Flere stikkprøver er ikke nok. Det trengs mer for å løse ikke dette enorme problemet, sier MDGs nestleder Ingrid Liland til E24.
Miljøpartiet De Grønne mener norske myndigheter nå bør betrakte Temu og lignende selskap i Kina som del av en kinesisk handelskrig.
– Målet til Kina er å undergrave europeisk næringsliv, for å gjøre Europa mindre selvforsynt og mer avhengig av Kina, sier nestleder Ingrid Liland til TV 2.
Handelskrig mot Europa?
MDG-nestleder Ingrid Liland mener Norge må samarbeide mye tettere med EU for å gjøre Europa og Norge mindre avhengig av stormaktene som driver handelskrig med vårt kontinent som slagmark.
Til E24 sier Liland at dette handler om Forsyningssikkerhet. Hun mener Europa må bygge opp tilgangen til råvarer og egen produksjonskapasitet.
MDG mener norske myndigheter bør betrakte Temu og liknende selskaper som del av en kinesisk handelskrig.
– Målet til Kina er å undergrave europeisk næringsliv, for å gjøre Europa mindre selvforsynt og mer avhengig av Kina, sier Liland til TV 2.
Til EU-området ble det sendt fire milliarder Temu-pakker i fjor. Disse sniker seg under tollgrensene. Det sier forsker Bjørnar Sverdrup-Thygeson ved Institutt for Forsvarsstudier er nøkkelen til veksten for Temu. Han forsker på forholdet mellom Kina og Europa, og er bekymret for neste fase. Som kan dreie seg om helt andre ting enn småvarer.
– Kineserne har opparbeidet en enorm kapasitet til å produsere raskt og billig. Evnen til å produsere mange flere varer enn de og verden trenger, er et uttrykk for makt. Det som blir interessant er hva som skjer når tollmurene til USA blir høyere, sier Sverdrup-Thygeson til TV 2.
Han frykter presset da vil øke på Europa, i sektorer med tung og viktig industri - og svært mange arbeidsplasser.
– For da snakker vi ikke om sokker og baderomsknakker. Da er det snakk om elektriske bildeler og maskindeler. Det er langt mer utfordrende. For det er få sokkestrikkere i Europa, men mange som arbeider innen bilindustrien, sier Sverdrup-Thygeson til TV 2.
Bør gå tøffere til verks
Anja Bakken Riise leder miljøorganisasjonen Fremtiden i våre hender. Hun skulle også gjerne sett en tøffere linje også her til lands. Når det gjelder Postens avtale med den omstridte netthandelsgiganten Temu åpner hun med et lite skråblikk.
ADVARER: Myndighetene advarer mot helseskadelige og giftige Temu-varer. Hos Fremtiden i Våre Hender mener leder Anja Bakken Riise at Postens eiere i Næringsdepartementet burde innta en tøffere og tydeligere linje.
Alf Ragnar Olsen
– En måte å se på dette er at det er bedre at et selskap som Posten – som har forpliktet seg til å ha nullutslipp innen 2030 – frakter disse varene enn en aktør uten miljøansvar, sier Bakken Riise – og tilføyer at Helthjem har mål om nullutslippsmål i 2040.
Men Anja Bakken Riise er tydelig på at Temu er det motsatte av det samfunnet trenger, og at det skurrer i forhold til Postens positive omdømme og klimaprofil.
– For en annen måte å se dette på er at Posten nå gjør seg til budbringer for overforbruk. For når det kommer til stykket, er den økte direkteimporten til forbruker fra nettplattformer som Temu et kinderegg-problem: Det er en driver til overforbruk, det gir store klimagassutslipp i flytransport fra produksjonssted til forbruker, og det omfattes ikke av – og forholder seg ikke til – norske og europeiske lover og regler for åpenhet og produktsikkerhet. Ting som kan være både helsefarlig og miljøskadelig, sier Bakken Riise.
Hun slår på bakgrunn av dette fast at Temu-handel representerer det motsatte av den samfunnsutviklingen Norge og verden trenger. Helse- og miljøfarlige kjemikalier vil fortsette å sirkulere i kretsløpet, både ved gjenbruk, reparasjon og gjenvinning av disse produktene. Kontaminasjon av gjenvunne materialer vil kunne skape alvorlige hindre mot sirkulær omstilling. Det kan hindre og bremse bærekraftig produksjon, mener hun.
Bakken Riise peker også på at det enorme pakkevolumet fra Temu gjør at tilsynsmyndighetene sliter med å opprettholde tilstrekkelig nivå av kontroller.
– Skal da Posten ta stilling til at de frakter potensielt farlige pakker rundt til de tusen hjem? Vi mener staten som eier bør kunne gi tydelige signaler til Posten om å ikke distribuere potensielt farlige varer inn i kretsløpet vårt, sier Anja Bakken Riise avslutningsvis.
Fagforbundet har en tydelig miljøprofil. Fagbladet har kontaktet Fagforbundet Post og Finans om denne saken. Men leder Gerd Øiahals ønsker ikke å kommentere Postens Temu-kontrakt.