Bidrar til det grønne skiftet:

Posten stanser kjøp av fossile varebiler til bruk i byene fra 2022

Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.

Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.

Alf Ragnar Olsen

Posten trapper opp satsingen og vil ha utslippsfri distribusjon i 40 nordiske byer innen 2023.

2021022310414420210223104309

alf@lomedia.no

– Elbiler fungerer godt, sier postansatte Tommy Blokken og Elin Christensen i Arendal.

Fra 2022 setter Posten stopp for bestilling av fossildrevne varebiler til bruk i byene. Utenfor byene settes det stopp fra 2023.

Landets største elbil-flåte

Gjennom disse grepene viser Posten miljøansvar og vilje til å følge opp Regjeringens klimamelding i handling. Konsernet opplyser i sin nye Klima- og miljøstrategi at de vil stille de samme kravene til sine underleverandører.

Posten har over tid har ligget langt fremme på miljøsatsing, og allerede i dag har Posten og Bring en kjøretøypark med en fornybarandel på 26,3 prosent.

– Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og setter oss nå nye ambisiøse mål. Vi tar ansvar og skal bidra til at nasjonale klimamål mot 2030 i Norden nås. Med økt andel kjøretøy som benytter fornybar energi og grønne tjenester vil Posten tilby fossilfri distribusjon i 40 nordiske byer, eller rundt halve befolkningen i Norge og Sverige innen 2023, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.

Saken fortsetter under bildet.

ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.

ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.

Alf Ragnar Olsen

Gradvis grønnere

Posten-konsernet har 1657 miljøeffektive kjøretøy. Norges største kjøretøypark med elbiler sikrer i dag fossilsfri brevdistribusjon i 49 norske byer. I Sverige har Bring fossilfri hjemkjøring i fire store byer.

Rundt om på Postens enheter rundt om i landet er man godt fornøyde med den pågående elektrifiseringen av bilparken. Det kan blant annet distribusjonsleder Tommy Blokken og Elin Christensen i Arendal bekrefte.

– Hos oss bruker vi elbiler på alle rutene der det er praktisk mulig. Per i dag er 16 av 20 biler på utkjøring av post elektrisk drevet, og dieselbiler benyttes der det er nødvendig grunnet rekkevidde-utfordringer, sier Blokken.

– Det har gått veldig greit. Elbilene fungerer godt, og teknologien blir bare bedre og bedre, sier postbud og lokalt verneombud Elin Christensen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy