Bidrar til det grønne skiftet:

Posten stanser kjøp av fossile varebiler til bruk i byene fra 2022

Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.

Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.

Alf Ragnar Olsen

Posten trapper opp satsingen og vil ha utslippsfri distribusjon i 40 nordiske byer innen 2023.

2021022310414420210223104309

alf@lomedia.no

– Elbiler fungerer godt, sier postansatte Tommy Blokken og Elin Christensen i Arendal.

Fra 2022 setter Posten stopp for bestilling av fossildrevne varebiler til bruk i byene. Utenfor byene settes det stopp fra 2023.

Landets største elbil-flåte

Gjennom disse grepene viser Posten miljøansvar og vilje til å følge opp Regjeringens klimamelding i handling. Konsernet opplyser i sin nye Klima- og miljøstrategi at de vil stille de samme kravene til sine underleverandører.

Posten har over tid har ligget langt fremme på miljøsatsing, og allerede i dag har Posten og Bring en kjøretøypark med en fornybarandel på 26,3 prosent.

– Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og setter oss nå nye ambisiøse mål. Vi tar ansvar og skal bidra til at nasjonale klimamål mot 2030 i Norden nås. Med økt andel kjøretøy som benytter fornybar energi og grønne tjenester vil Posten tilby fossilfri distribusjon i 40 nordiske byer, eller rundt halve befolkningen i Norge og Sverige innen 2023, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.

Saken fortsetter under bildet.

ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.

ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.

Alf Ragnar Olsen

Gradvis grønnere

Posten-konsernet har 1657 miljøeffektive kjøretøy. Norges største kjøretøypark med elbiler sikrer i dag fossilsfri brevdistribusjon i 49 norske byer. I Sverige har Bring fossilfri hjemkjøring i fire store byer.

Rundt om på Postens enheter rundt om i landet er man godt fornøyde med den pågående elektrifiseringen av bilparken. Det kan blant annet distribusjonsleder Tommy Blokken og Elin Christensen i Arendal bekrefte.

– Hos oss bruker vi elbiler på alle rutene der det er praktisk mulig. Per i dag er 16 av 20 biler på utkjøring av post elektrisk drevet, og dieselbiler benyttes der det er nødvendig grunnet rekkevidde-utfordringer, sier Blokken.

– Det har gått veldig greit. Elbilene fungerer godt, og teknologien blir bare bedre og bedre, sier postbud og lokalt verneombud Elin Christensen.

MEST LEST:

Colourbox

Fagforbundet: Disse må prioriteres i årets lønnsoppgjør

SPENTE PÅ DOMMEN: Camilla Røysland, Gunn-Evelyn Kristensen og Anna Ghazaryan ble oppsagt og gikk til sak for å få beholde jobbene sine. Det siste Fagforbundet-medlemmet som er med på søksmålet var ikke til stede da bildet ble tatt.

SPENTE PÅ DOMMEN: Camilla Røysland, Gunn-Evelyn Kristensen og Anna Ghazaryan ble oppsagt og gikk til sak for å få beholde jobbene sine. Det siste Fagforbundet-medlemmet som er med på søksmålet var ikke til stede da bildet ble tatt.

Bjørn Kristian Rudaa, Fagforbundet

Kommune sa opp helsefagarbeidere og søkte etter sykepleiere: Nå slåss de for jobbene i retten

GLEMMER IKKE: Ambulansefagarbeiderne Jean-René Ylönen (t.v.) og Espen Munthe-Kaas (t.h.) hadde nattevakt på Ullevål sykehus i Oslo da Gjerdrum-alarmen gikk. Her med sjefen Roar Blyverket (foran), som var operativ leder for helsepersonellet på stedet.

GLEMMER IKKE: Ambulansefagarbeiderne Jean-René Ylönen (t.v.) og Espen Munthe-Kaas (t.h.) hadde nattevakt på Ullevål sykehus i Oslo da Gjerdrum-alarmen gikk. Her med sjefen Roar Blyverket (foran), som var operativ leder for helsepersonellet på stedet.

Anita Arntzen

Rapport fra ambulansen: – Jeg har aldri sett folk slik – så redde, apatiske, nedkjølte og iskalde

ADVARSEL: Forskeren og forfatteren Jonathan Neale (72) innledet på Broen til fremtiden-konferansen torsdag, og sa at koronapandemien er bare en forsmak på hvordan klimakrisen vil bli. (Arkivfoto)

ADVARSEL: Forskeren og forfatteren Jonathan Neale (72) innledet på Broen til fremtiden-konferansen torsdag, og sa at koronapandemien er bare en forsmak på hvordan klimakrisen vil bli. (Arkivfoto)

Per Flakstad

Koronakrisen er bare en forsmak på hvordan klimakrisen vil bli, mener forsker Jonathan Neale

Helsepersonell blir oftere smittet av korona enn andre.

Helsepersonell blir oftere smittet av korona enn andre.

Colourbox.com

Helsepersonell blir mest smittet av korona. Og en gruppe ligger på topp

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy