JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bidrar til det grønne skiftet:

Posten stanser kjøp av fossile varebiler til bruk i byene fra 2022

Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.

Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.

Alf Ragnar Olsen

Posten trapper opp satsingen og vil ha utslippsfri distribusjon i 40 nordiske byer innen 2023.

2021022310414420210223104309

alf@lomedia.no

– Elbiler fungerer godt, sier postansatte Tommy Blokken og Elin Christensen i Arendal.

Fra 2022 setter Posten stopp for bestilling av fossildrevne varebiler til bruk i byene. Utenfor byene settes det stopp fra 2023.

Landets største elbil-flåte

Gjennom disse grepene viser Posten miljøansvar og vilje til å følge opp Regjeringens klimamelding i handling. Konsernet opplyser i sin nye Klima- og miljøstrategi at de vil stille de samme kravene til sine underleverandører.

Posten har over tid har ligget langt fremme på miljøsatsing, og allerede i dag har Posten og Bring en kjøretøypark med en fornybarandel på 26,3 prosent.

– Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og setter oss nå nye ambisiøse mål. Vi tar ansvar og skal bidra til at nasjonale klimamål mot 2030 i Norden nås. Med økt andel kjøretøy som benytter fornybar energi og grønne tjenester vil Posten tilby fossilfri distribusjon i 40 nordiske byer, eller rundt halve befolkningen i Norge og Sverige innen 2023, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.

Saken fortsetter under bildet.

ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.

ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.

Alf Ragnar Olsen

Gradvis grønnere

Posten-konsernet har 1657 miljøeffektive kjøretøy. Norges største kjøretøypark med elbiler sikrer i dag fossilsfri brevdistribusjon i 49 norske byer. I Sverige har Bring fossilfri hjemkjøring i fire store byer.

Rundt om på Postens enheter rundt om i landet er man godt fornøyde med den pågående elektrifiseringen av bilparken. Det kan blant annet distribusjonsleder Tommy Blokken og Elin Christensen i Arendal bekrefte.

– Hos oss bruker vi elbiler på alle rutene der det er praktisk mulig. Per i dag er 16 av 20 biler på utkjøring av post elektrisk drevet, og dieselbiler benyttes der det er nødvendig grunnet rekkevidde-utfordringer, sier Blokken.

– Det har gått veldig greit. Elbilene fungerer godt, og teknologien blir bare bedre og bedre, sier postbud og lokalt verneombud Elin Christensen.

MEST LEST:
FALLER UTENFOR: – Rusavhengige faller litt utenfor når de blir gamle. Mange har ikke evne til å bo på steder uten tilsyn hele døgnet, sier Ellen-Mari Olsson, spesialhjelpepleier med videreutdanning i psykiatri.

FALLER UTENFOR: – Rusavhengige faller litt utenfor når de blir gamle. Mange har ikke evne til å bo på steder uten tilsyn hele døgnet, sier Ellen-Mari Olsson, spesialhjelpepleier med videreutdanning i psykiatri.

Kathrine Geard

Her kan beboere drikke alkohol og røyke hasj: – De får et litt annet liv

Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.

Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.

Frøydis Falch Urbye

Har du rett til særaldersgrense? Nå vil arbeidsgiverne fjerne hele ordningen

Gorm Kallestad / NTB

Streik i private omsorgstjenester og ved asylmottak

KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.

KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.

Tre ting hjalp Katherine tilbake på jobb: – Jeg må innrømme at jeg var skeptisk

KAN MISTE MILLIONAR: Frode Jacobsen jobba tidlegare som konsulent for Recoveryakademiet. I november skal Høgsterett avgjere om han har krav på rundt 4 millionar kroner. Domen frå Høgsterett kan bli utan verdi, om ein anna kjenning om rekonstruksjon i ein anna domstol går igjennom.

KAN MISTE MILLIONAR: Frode Jacobsen jobba tidlegare som konsulent for Recoveryakademiet. I november skal Høgsterett avgjere om han har krav på rundt 4 millionar kroner. Domen frå Høgsterett kan bli utan verdi, om ein anna kjenning om rekonstruksjon i ein anna domstol går igjennom.

Øystein Windstad

Kan miste millionar i ubetalt løn: – Får dei til dette, vil mange andre velferdsselskap kunne bruke den same metoden

Å PUSTE: Før turte ikke Kristian Odden å bli andpusten i frykt for hva folk ville tro om ham. Gjennom et behandlingstilbud i Stjørdal har han fått et annet syn på kroppen og det å være i aktivitet.

Å PUSTE: Før turte ikke Kristian Odden å bli andpusten i frykt for hva folk ville tro om ham. Gjennom et behandlingstilbud i Stjørdal har han fått et annet syn på kroppen og det å være i aktivitet.

Glen Musk

Slankemedisinen fjernet sulten, men ikke problemet: – Jeg har tenkt veldig ille om meg sjøl

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.

ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.

Alf Ragnar Olsen

Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.

Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.

Alf Ragnar Olsen