Tommy Blokken og Elin Christensen hos Posten i Arendal synes det er fint at en stor aktør som Posten Norge viser vei når det gjelder miljøsatsing, der elektrifisering av bilparken er et viktig tiltak. – Her i byen er 16 av 20 biler elektrisk drevne nå, og snart blir rekkevidden slik at de fire dieselbilene kan fases ut, sier de to.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
– Elbiler fungerer godt, sier postansatte Tommy Blokken og Elin Christensen i Arendal.
Fra 2022 setter Posten stopp for bestilling av fossildrevne varebiler til bruk i byene. Utenfor byene settes det stopp fra 2023.
Landets største elbil-flåte
Gjennom disse grepene viser Posten miljøansvar og vilje til å følge opp Regjeringens klimamelding i handling. Konsernet opplyser i sin nye Klima- og miljøstrategi at de vil stille de samme kravene til sine underleverandører.
Posten har over tid har ligget langt fremme på miljøsatsing, og allerede i dag har Posten og Bring en kjøretøypark med en fornybarandel på 26,3 prosent.
– Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og setter oss nå nye ambisiøse mål. Vi tar ansvar og skal bidra til at nasjonale klimamål mot 2030 i Norden nås. Med økt andel kjøretøy som benytter fornybar energi og grønne tjenester vil Posten tilby fossilfri distribusjon i 40 nordiske byer, eller rundt halve befolkningen i Norge og Sverige innen 2023, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.
Saken fortsetter under bildet.
ELEKTRISK: – Vi gjør jo mange av de samme bevegelsene hele dagen, men med Paxsteren slipper man å åpne og lukke dørene. I byene er disse ekstra gunstige. Her i Narvik har disse små bilene vært veldig praktiske, sier Geir Hennes.
Alf Ragnar Olsen
Gradvis grønnere
Posten-konsernet har 1657 miljøeffektive kjøretøy. Norges største kjøretøypark med elbiler sikrer i dag fossilsfri brevdistribusjon i 49 norske byer. I Sverige har Bring fossilfri hjemkjøring i fire store byer.
Rundt om på Postens enheter rundt om i landet er man godt fornøyde med den pågående elektrifiseringen av bilparken. Det kan blant annet distribusjonsleder Tommy Blokken og Elin Christensen i Arendal bekrefte.
– Hos oss bruker vi elbiler på alle rutene der det er praktisk mulig. Per i dag er 16 av 20 biler på utkjøring av post elektrisk drevet, og dieselbiler benyttes der det er nødvendig grunnet rekkevidde-utfordringer, sier Blokken.
– Det har gått veldig greit. Elbilene fungerer godt, og teknologien blir bare bedre og bedre, sier postbud og lokalt verneombud Elin Christensen.
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
BEKYMRET: Morten Marthinsen er fortvilet over situasjonen i ambulansetjenesten ved OUS.
Jan-Erik Østlie
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
BEREDSKAP: Flere nordmenn har et beredskapslager hjemme.
Terje Bendiksby / NTB
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen