Posten-ansatte frykter minstelønn og dårligere arbeidsvilkår
Tore Hole Oksnes / Posten Norge
Yrkessjåførene i Posten flyttes over i et eget datterselskap. Fagforbundet advarer mot dårligere vilkår for ansatte og tillitsvalgte.
marie.de.rosa@ntb.no
alf@lomedia.no
– De ansatte føler seg sviktet av egen arbeidsgiver. Som en av de seriøse virksomhetene går Posten nå i retning av de useriøse i transportbransjen, sier leder av Fagforbundet Post og Finans, Gerd Øiahals, til NTB.
LO-forbundet organiserer yrkessjåførene i Posten, som nå skal flyttes over til datterselskapet Posten Bring Bildrift AS.
Konsekvensen er dårligere vilkår og mindre innflytelse for både ansatte og tillitsvalgte, advarer Fagforbundet.
– Posten kaster seg inn i en nedadgående spiral i en allerede hardt presset bransje. De sier det er å tilpasse seg vilkårene i bransjen, men i virkeligheten er dette en samling i bunn, sier Øiahals.
Kutter kostnader med dårligere vilkår
Kjernen i Postens omorganisering er å kutte kostnader ved å få sjåførene over på nye lønns- og arbeidstidsvilkår, som er mer på linje med vilkårene konsernet er kritisert for å tilby sjåførene i BTL og andre Bring-selskap.
– At et statlig eid selskap driver sosial dumping burde ikke skje, sier tillitsvalgt og yrkessjåfør Jan Erik Bakker til FriFagbevegelse.
Per i dag har sjåførene i de røde Posten-bilene andre lønns- og arbeidsvilkår i sin tariffavtale, enn kollegene i de grønne trailerne og bilene fra Bring-selskapene.
Ingen vil gå ned i lønn
I et svar til NTB avviser Posten påstandene om at ansatte vil gå ned i lønn som følge av omorganiseringen:
– Forslaget er at vi samler all yrkestransport i vårt heleide datterselskap Posten Bring Bildrift. Vi jobber med å bygge Norges største og mest profesjonelle arbeidsplass for yrkessjåfører, sier pressesjef Kenneth Pettersen.
– Ingen av våre sjåfører kommer til å gå ned i lønn, slår han fast, og legger til at drøftinger pågår og ingen formell beslutning er tatt.
Sosial dumping
Til FriFagbevegelse sier yrkessjåfør og tillitsvalgt, Jan Erik Bakker, at det er stor frustrasjon blant sjåførene over at Posten vil presse gjennom sin plan, tross entydige signaler fra de ansatte.
– Jeg er enig i at dette er veldig lite gjennomtenkt. Med Black Friday og jula foran oss, med høysesong av varer som skal leveres, skjønner jeg ikke at de tør. Posten har masse dyktige yrkessjåfører, og de trenger flere, påpeker han.
Yrkessjåfør og tillitsvalgt i Posten, Jan Erik Bakker
Alf Ragnar Olsen
Nå frykter Bakker at mange av de unge vil si opp, og at rekruttering blir vanskeligere når det kommer ut i media hvordan Posten behandler sine ansatte.
Han forteller at telefonen har ringt jevnt og trutt allerede, bare kort tid etter at den dårlige nyheten kom.
– Medlemmene er frustrerte. Det skjønner jeg godt. Vi er en lavlønnsgruppe, og nå vil Posten kutte 100 millioner i lønnskostnader. Da vil det ramme oss, så det er lett å forstå håpløsheten og frustrasjonen. Som forbundsleder Gerd Øiahals sier; dette handler om tariffdumping. For meg er dette sosial dumping, i regi av et statlig eid selskap, sier Bakker.
Overrasket over Fagforbundet
Ifølge Posten vil endringene omfatte om lag 800 sjåfører og ledere. Flyttingen vil skje innen 15. mars neste år.
– Innledningsvis ønsker jeg å være klar på at vi er grunnleggende uenig i Fagforbundets fremstilling av saken, både hva gjelder endringene og samarbeid. Vi har også denne gangen jobbet sammen med Fagforbundet og hatt dialog om saken flere måneder for å komme fram til gode løsninger. Vi er derfor veldig overrasket over denne fremstillingen som kommer før drøftingen er ferdig, skriver Pettersen til NTB.
Minstelønn
Ifølge Øiahals opererer Postens datterselskap med en såkalt minstelønnsavtale. Det betyr at nye ansatte i stor grad vil motta minstelønn, fremholder hun.
Når det gjelder sjåførene som flyttes over til det nye selskapet, mener Fagforbundet det er mulig å sikre dem dagens vilkår.
Ifølge Posten vil ikke sjåførene som flyttes, få noen særlig andre vilkår enn i dag. Alle sjåfører som flyttes over fra Posten, vil beholde dagens grunnlønn.
– Den tariffen det henvises til, er en tariffavtale som er inngått med Fagforbundet og tilpasset yrkessjåførbransjen. De aller fleste yrkessjåfører får lønn godt over minstelønn, svarer pressesjefen.
Tariffhopping
– Det Posten gjør kan ikke kalles annet enn tariffhopping. Det betyr at arbeidsgiver flytter ansatte over på en avtale som er dårligere for arbeidstakerne og billigere for arbeidsgiver. Det er altså det statseide Posten som gjennomfører dette, sier Øiahals.
Omorganiseringen vil også svekke Fagforbundets mulighet til å tale sjåførenes sak, legger hun til.
Posten svarer at endringene gjøres for å sikre framtidig konkurransekraft og trygge arbeidsplasser.
– Ingen av våre sjåfører taper på denne endringen. Alle beholder lønn, pensjon og vil bli kompensert for eventuelle særlige Posten-tillegg, sier Pettersen.