JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Elektrisk lastebil

Postens nye Tesla-trailere er på vei – men ikke til Norge

Det vil være lett å se at det er et Tesla Semi-vogntog du møter ute på veien. Rekkevidden loves å være på opptil 800 km med maks last.

Det vil være lett å se at det er et Tesla Semi-vogntog du møter ute på veien. Rekkevidden loves å være på opptil 800 km med maks last.

Tesla/Posten og Bring

De første leveransene til amerikanske kunder er gjort, men det er fortsatt uklart når Tesla Semi kan leveres til Posten og andre norske transportaktører.

2023041110004220230411100042

alf@lomedia.no

Elektrifiseringen fortsetter og nå er endelig Tesla klare med sin Semi. PepsiCo fikk de første eksemplarene av Tesla Semi i slutten av 2022.

Pepsi vil ikke si om løftene om inntil 800 kilometers rekkevidde med full last er testet ut og vil heller ikke røpe prislappen.

Eksperter anslår prisen til 180 000 dollar stykket, betydelig mer enn en diesellastebil. Det er uklart hvordan livsløpskostnadene blir, men Tesla-sjef Elon Musk hevder el-lastebilene totalt sett vil være 20 prosent billigere enn dieseldrevne vogntog.

Ingen avklaring om levering til Norge

Posten er blant de norske transportaktørene som tidlig bestilte Tesla Semi. Pressesjef Kenneth Pettersen sier til Posthornet at det fortsatt er uklart når leveransene her til lands starter.

– Da jeg sjekket forleden, var det ikke noen avklaring rundt levering til Norge, sier Pettersen.

Tiden får vise hva Posten til slutt satser på i bredt monn. For Tesla er slett ikke alene i markedet.

Volvo har en el-trekkvogn klar, og det har også Mercedes, og flere andre merker. Disse merkene vet hva transportbransjen trenger og hva sjåførene liker. De har også et stort eksisterende servicenettverk – det har ikke Tesla per i dag.

Postens pressesjef Kenneth Pettersen sier de ikke vet når deres nye Tesla-semitrailere vil leveres.

Postens pressesjef Kenneth Pettersen sier de ikke vet når deres nye Tesla-semitrailere vil leveres.

Alf Ragnar Olsen

Stor miljøgevinst – og noen havarier

Det har tatt tid å realisere Teslas elektriske trailere. I 2017 kunngjorde Elon Musk at el-lastebilen Tesla Semi var på tegnebrettet. Siden da har mange ventet, deriblant PepsiCo, som la inn ordre på hundre biler.

– Vi eier en av de største private lastebilflåtene i Nord-Amerika. Det var en av grunnene til at vi dannet et partnerskap med Tesla, sier Mike O’Connell, visetoppsjef for leveransekjede i Pepsi, til CNBC.

På tampen av fjoråret fikk PepsiCo levert de første el-lastebilene. PepsiCo tok først i bruk 15 Tesla Semi i Modesto i California. Deretter skulle 21 biler settes i drift i Sacramento.

CNBC har fått bekreftet at noen trailere i testfasen måtte slepes inn etter havari ute på veiene.

Det vil være lett å se at det er et Tesla Semi-vogntog når du møter denne på veien.

Det vil være lett å se at det er et Tesla Semi-vogntog når du møter denne på veien.

Tesla Motors

Men det er de store fordelene som vektlegges når Pepsi-ledere og eksperter uttaler seg. Særlig med tanke på miljøaspektet. Utslippsreduksjonen fra det ene transportanlegget der trailerne er i drift beregnes til 91 prosent.

Steve Cliff leder California Air Resource Board. Han sier utslippseffekten er spesielt stor når lastebiler elektrifiseres.

– Derfor er de elektriske trailerne så viktige, sier Cliff.

Tesla Semi skal ha rekkevidde på inntil 800 km – med maksimal last i highway-hastighet, som vil si 110-120 km/t. Pepsi-lederne CNBC snakket med, sier lastebilene benyttes på ruter der de kjører inntil 425 miles (680 km) mellom hver lading.

Ladeanlegget som er satt opp med støtte fra californiske miljømyndigheter, gir inntil 640 km på én times lading.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy