Postmann Kai fant en egen dagligvareforsikring for sykmeldte i kredittkortet sitt. Nå har han et ønske for LO favør
BLE GLAD: – Jeg ble både glad og overrasket over at Bank Norwegian tilbyr dagligvareforsikring. At slikt finnes, tror jeg de færreste vet, og jeg vil si at dette er noe LO favør burde tilby, sier Kai Hoel.
Nina Hanssen
Postmann Kai Hoel ble sykmeldt før jul. Gleden var stor da han fant ut at han kunne få dekket inntil 10.000 kroner av dagligvarekjøpene på forsikringen i kredittkortet sitt.
nina.hanssen@lomedia.no
– Hæ? Finnes det dagligvareforsikring for arbeidsledige, sykmeldte og permitterte?
Det ante ikke postmann Kai Hoel (63) som jobber på Etterstad postkontor i Oslo. Før jul var han uheldig og ble 100 prosent sykmeldt. Gleden var stor da han fant ut at han kunne få tilbakebetalt inntil 10.000 kroner av dagligvareutgiftene.
Hoel bor i Lørenskog, har jobbet i Posten siden 1975, har i alle år vært medlem i Postkom (nå Fagforbundet) og vært opptatt av kollegenes arbeidsvilkår og rettigheter. Da han ble sykmeldt fra desember 2020 til januar 2021, sjekket han sine rettigheter.
• LES OGSÅ: LO lanserer egen pensjonskonto for medlemmer
Gledelig overraskelse
Til sin store overraskelse oppdaget Hoel ordningen som blir kalt dagligvareforsikring hos Bank Norwegian. Han hadde selv brukt kortet i mange år.
– Jeg pleier alltid å handle mat og annet på dette kortet. Da jeg ble sykmeldt, leste jeg på nettsiden at jeg kunne få tilbakebetalt inntil 10.000 kroner, så jeg kontaktet banken. Dagen etter fikk jeg positivt svar og melding om at jeg ville få penger tilbake. Gledelig og overraskende, sier han.
Hoel tenker at denne ordningen burde alle vite om dersom man er så uheldig å bli sykmeldt, permittert eller arbeidsledig.
– Jeg tror få vet at det finnes en dagligvareforsikring, og oppfordrer alle til å sjekke hva deres bank eller forsikringsselskap tilbyr, sier han.
Noe for LO favør?
Kai Hoel skulle ønske at også forsikringsordningen LO favør kunne tilby medlemmene en slik ordning.
– Jeg oppfordrer LO til å sørge for at medlemmene får en dagligvareforsikring via LO favør, sier Hoel til Posthornet.
Leder i LO favør-administrasjonen, Jakob Tveit, sier de setter pris på tilbakemeldinger fra medlemmene.
– Det er forbundene i LO som bestemmer innholdet i fordelsprogrammet, og medlemmene kan sende inn forslag til forbedringer via forbundet sitt eller LO-favørkomiteen i regionene, opplyser Tveit.